wat erven mijn kinderen dan ?
Uw kind erft uw volledige eigendom. Als je gehuwd bent, is dat enkel in naakte eigendom en heeft je partner over jouw deel vruchtgebruik.
Bij wettelijk samenwonen, beperkt dat vruchtgebruik zich tot de gezinswoning, maar dat kan je afnemen bij testament.
Bij feitelijk samenwonen, is er geen automatisch vruchtgebruik van de gezinswoning, maar kan je dat geven per testament.
Stel dat we wettelijk samenwonend zijn, en ik kom te sterven, mogen mijn kinderen dan (net zoals ik) in mijn tweede verblijf hun vakanties doorbrengen zonder toestemming van mijn partner ?
Dan is jouw partner voor 50% eigenaar en elk kind voor 25%.
Zij zijn dan SAMEN eigenaar en moeten SAMEN beslissen over hun eigendom.
Ze hebben allemaal evenveel recht om daar te komen, aangezien dat niemands gezinswoning is.
Maw: Als 1 van jouw kinderen daarheen trekt, is dat niet strafbaar. De miserie begint natuurlijk wanneer er onderling geen afspraken gemaakt kunnen worden of er schade wordt veroorzaakt.
Mogen ze het verkopen ? (zo ja, wat als mijn partner dit niet wil ?).
Zij mogen niet alleen beslissen om het te verkopen. Voor een verkoop is de handtekening van elke eigenaar nodig.
Het maakt niet uit wie voor hoeveel procent eigenaar is.
Als uw partner niet wil verkopen, kunnen zij wel de verkoop eisen.
Niemand kan verplicht worden eigenaar te blijven van iets (met uitzondering van de gezinswoning: daar kunnen ze je partner nooit uitzetten).
Dat kan dan via de vrederechter en die zal dan de openbare verkoop vorderen, welke typisch minder opbrengt dan een particuliere verkoop.
Moet mijn partner hun financieel vergoeden als ik kom te overlijden ?
Neen.
Maar wat bedoel je exact?