Goede dag. Ik zou graag de volgende vraag willen stellen.
Ik ben 4 weken zwanger van mijn vriend. Ik kom zelf uit Wit-Rusland en hij is Belg. We wonen allebei in Belgie. Ik ben twee jaar geleden naar hier gekomen om te studeren, momenteel zit ik in mijn laatste jaar en heb een tijdelijke verblijfsvergunning als student dat tot oktober 2015 loopt.
Sinds enkele maanden wonen we wettelijk samen met mijn vriend.
Ik heb in Belgie nog geen enkele job gehad (enkel gewerkt als jobstudent). We waren van plan om een nieuwe verblijfsvergunning voor mij aan te vragen op basis van onze relatie. Dan kunnen we ten vroegste in september doen omdat we tegen dan twee jaar samen zijn.
Nu twijfelen we heel erg. Het is heel moeilijke beslissing voor ons. De twee belangrijkste vragen zijn:
1) Mijn verblijf in Belgie. Ik kan pas tot oktober in Belgie blijven met mijn huidige verblijfsvergunning. Als het om een of andere reden niet verlengd wordt moet ik normaal gezien terug naar mijn land.
2) Financieel. Mijn vriend is nu de enigste die werkt. Ik heb in Belgie nog niet gewerkt en heb vervolgens blijkbaar geen recht op uitkering. Tellen de studentenjobs dan helemaal niet? Bestaan er nog andere soorten van hulp voor moeders/gezinnen?
Het is voor mij vooral ingewikkeld omdat ik de wet van Belgie niet goed genoeg ken en mijn taalkennis ook nog niet perfect is.
Ik zou graag uw advies krijgen om de situatie te verduidelijken. Links waar meer info te verkrijgen is zijn ook welkom.
Alvast bedankt.