Recht op informatie over kinderopvang? (co-ouderschap)

ethereum
Topic Starter

Recht op informatie over kinderopvang? (co-ouderschap)

#1 , 09 jun 2015 13:16

Omdat m'n ex niet correct is met kosten (geld van gezamenlijke kindrekening gepikt) wil ik het financiële zoveel mogelijk scheiden.

We krijgen nu allebei een apart dossier bij de kinderopvang, en dit werkt via een online reservatie-systeem.

Als m'n ex de kinderen 's morgens al erg vroeg afzet op een dag dat we wisselen, ga ik de kinderen meestal ook sneller halen 's avonds. Ze zijn gewoon uitgeput anders!

Door de aparte dossiers weet ik niet meer of dit gebeurt, ik kan niet meer zien wanneer m'n ex opvang reserveert. Vroeger zag ik dit in het reservatiesysteem.
Heb dit gevraagd aan de dienst, maar het is op de lange baan geschoven.

Is er een juridische basis om mijn vraag te ondersteunen? Welk artikel etc?
Heb ik als ouder niet het recht op informatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 jun 2015 13:22

Enerzijds hebt u recht op informatie over uw kinderen, maar anderzijds regelt elke ouder in zijn tijd ook zijn eigen opvang en heeft de andere ouder daar geen zaken mee.
Wanneer en hoe uw ex dus opvang reserveert, is dus heel cru gezegd 'none of your business'.

Het probleem ligt ook niet bij de opvang, want die hebben net gedaan wat jullie vroegen: de dingen gesplitst.
Het probleem ligt bij de communicatie tussen u en uw ex. Je kan dan ook best op dat punt werken en afspreken dat zij jou bv een sms stuurt wanneer ze de kinderen op een vroeg uur heeft afgezet op een wisseldag. Op die manier beperken de smsen zich tot de noodzakelijke momenten en heb je toch de informatie.

Scorpio

#3 , 19 jun 2015 17:01

Kan je gewoon de kinderopvang niet bellen om hen dat telkens te vragen? Of willen ze je niet antwoorden? Ik ben akkoord dat je niets te zeggen hebt over hoe hij alles regelt, zolang het correct gebeurd. Mijn ex heeft me ooit naar mijn voeten gegeven omdat ik een vriendin bij mijn tieners had laten logeren toen ik op reis was. En hij was hiervan niet gewaarschuwd! Hij wou alles weten over die vrouw, en hij vond dat mijn moeder voor de kinderen had moeten zorgen (die hij trouwens langs heeft gestuurd ter controle... dank je ma!) Ik heb hem duidelijk laten weten dat zolang ik als een verantwoordelijk ouder handel, hij absoluut niets te zeggen heeft. En dat ik nooit commentaar op zijn opvang heb gegeven. Dit is gescheiden zijn, vertrouwen hebben dat je ex als een verantwoordelijke ouder handelt, zelfs al ben je niet met alles akkoord... Wat er zijn tijd met de kinderen gebeurd is zijn zaak. En jij hebt ook recht op jouw privacy. Waardeer je privacy!

Reclame

ethereum
Topic Starter

#4 , 08 jul 2015 12:10

Bedankt voor jullie antwoorden.

Voor de googlers: ik heb van hun juridische dienst antwoord gekregen, ze doen dit dus niet.
Ze willen neutraal blijven en ik moet inderdaad alles met de moeder regelen.

PS. Scorpio, ik ben de vader, mijn ex is een zij

Terug naar “Echtscheiding”