alimentatievraag

Adriana
Topic Starter

alimentatievraag

#1 , 09 jul 2015 10:43

Ik vertrek binnenkort naar buitenland en mijn ex dreigt nu al dat hij geen alimentatie meer gaat betalen. Kan hij dat zomaar? Hoe zou ik het geld toch kunnen innen? We verhuizen met ons gezin naar de VS.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 jul 2015 14:27

Ik neem aan dat er een vonnis is waarin de alimentatie bepaald is? Of hoe is dat geregeld?
Heeft u toestemming om met uw kind naar de VS te verhuizen?

Een beetje meer info is toch nodig hier.

Adriana
Topic Starter

#3 , 10 jul 2015 10:48

Mijn ex heeft jaren geleden een document ondertekend dat ik met ons kind naar het buitenland mag verhuizen.
We zijn wettelijk gescheiden, in vonnis staat dat hij x bedrag moet betalen als alimentatie.

Als ik binnenkort in het buitenland zit en hij niet betaalt, wat kan ik dan doen?

Reclame

duma

#4 , 10 jul 2015 13:54

Ik vrees dat je een beetje licht over die verhuis gaat. Je zegt dat je ex dat jaaaren geleden heeft ondertekend.
Buiten het feit dat een onderling document op dat vlak eigenlijk niets waard is, is het ook al jaren geleden dat hij akkoord ging met een mogelijk verhuis.
We zijn nu jaren verder en de kans is reëel dat de vader dat niet meer zo over denkt.

Weet dat de gevolgen voor ontvoering (want dat is wat je doet als dit niet deftig geregeld is) zéér zwaar kunnen zijn.
Ik raad je dus ten sterkste af van deze verhuis verder te zetten zonder dat je juridisch alles aan je kant hebt.

Moest je dus toch vertrekken, zal het moeilijk zijn om die alimentatie toch te innen.
De VS hebben het Verdrag van New York ondertussen wel ondertekend, dus er zijn afspraken, maar bij wie je dan best terecht kan, weet ik niet.
Iiig in de VS bij de organisatie die er voor verantwoordelijk is.

69_Shorty_69

#5 , 10 jul 2015 14:35

Buiten het feit dat je mogelijks internationaal kan geseind worden voor ontvoering is dat Verdrag van New York moeilijk uit te voeren valt, zoek maar eens op via Google.

Bijkomend als je geluk hebt en u ex legt geen klacht neer en laat het hierbij en betaalt simpelweg geen alimentatie en u domicilieerd u kinderen in de V.S. moet ge ook al niet meer rekenen op de hulp van DAVO want:

"Om recht te hebben op de tegemoetkoming van de DAVO bij de invordering van het onderhoudsgeld, moeten drie voorwaarden vervuld zijn :

u moet uw woonplaats in België hebben;
het onderhoudsgeld werd tweemaal niet of niet volledig betaald in een periode van twaalf maanden voor de aanvraag;
Het onderhoudsgeld werd vastgesteld in een uitvoerbare gerechtelijke beslissing of in een notariële akte."
(bron: http://www.secal.belgium.be/index.php?page=3)

Dat Verdrag van New York werkt in de praktijk vrijwel alleen wanneer de onderhoudsplichtige gaat lopen naar het buitenland (en dan nog hangt het veelal van de autoriteiten van het land van toevlucht af of ze daarvoor tijd en goesting hebben).

Andersom kan u ex bijgevolg u dagvaarden bij de familierechtbank, bijgevolg is de kans dus groot dat ge bij verstek wordt veroordeeld (tenzij ge u post laat doorsturen naar het buitenland en in BE geraakt), de kinderen aan hem toegewezen worden en hij alimentatie van u kan eisen.

En weet ook dat als u internationaal geseind wordt voor kinderontvoering dat ge nooit van zijn leven nog een voet kunt zetten op V.S. bodem en dat ge gewoon geen visum meer kunt krijgen door dergelijke zaken want je staat dan effectief in de computer daar.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Adriana
Topic Starter

#6 , 10 jul 2015 17:14

Wat zijn de gevolgen als hij mij laat seinen?

Kan ik vanuit de VS een GDW inschakelen voor het innen van de alimentatie? Kan ik van de VS beslag laten leggen op zijn loon?

69_Shorty_69

#7 , 10 jul 2015 18:51

Wat zijn de gevolgen als hij mij laat seinen?

Kan ik vanuit de VS een GDW inschakelen voor het innen van de alimentatie? Kan ik van de VS beslag laten leggen op zijn loon?

Bij een internationale seining in de V.S. zal men met grote politiemacht u komen ophalen van u huis of werk, uw zult voorgeleid worden bij een rechter die ten gronde dezelfde dag u zaak zal behandelen, bij uitlevering wordt u Green Card ingetrokken en op de eerste de beste vlieger naar BE gezet.

Als u een advocaat hebt in Belgiê kan die een GDW inschakelen in u plaats ja.
dura lex sed lex

Adriana
Topic Starter

#8 , 10 jul 2015 19:42

Kan ik met mijn ex een overeenkomst sluiten dat hij mij geen alimentatie meer moet betalen in ruil voor zijn toestemming voor de verhuis naar de VS?

Hoe lang duurt het tot ik effectief geseind word? Moet hij klacht indienen bij de politie of mij dagvaarden via de rechtbank? Wat als ik al in de VS ben en hij geen adres kent? Hoe gaat het in zijn werk?

Scorpio

#9 , 10 jul 2015 21:56

Ik zou maar een advokaat raadplegen over de waarde vanhet document dat hij ondertekend heeft. Normaal gezien moet je van de jeugdrechtbank de toelating hebben om te verhuizen naar buitenland. Ontvoering van kidneren is een serieuze zaak!!!! Als de jeugdrechtbank akkoord is kan je ex niets doen en met hij blijven betalen. Er zal wel een nieuwe bezoekregeling gemaakt moeten worden, en ook wie de vliegtuigtickets voor de kinderen zal betalen. Wat betreft het vonnis, hij is nog steeds in Belgie, het vonnis is hier uitvoerbaar, en dus kan je zonder probleem een deurwaarder langstruen. Omgekeerd echter, het vonnis is niet uitvoerbaar in de USA tenzij er een ex aequatur is aangevraagd. Ik heb een internationale echtscheiding, ik ken er dus een beetje van.

69_Shorty_69

#10 , 11 jul 2015 09:58

Die ex aequatur is niet het enige heikelpunt vrees ik er is nog een verschil tussen partneralimentatie en kinderalimentatie, wanneer de kinderen in een ander land zijn ingeschreven moet er een vonnis zijn in het land waar de kinderen ingeschreven zijn (allesinds buiten de EU), je zou wel tevens ook eventuele partneralimentatie kunnen verliezen als sanctie maar is niet aan de orde denk ik hier.

In de V.S. kan je alleen een rechtzaak opzetten als er een subpoena (Amerikaanse versie van dagvaarding) kan worden afgeleverd, vermits u ex in BE woont kan deze uiteraard niet worden "geserved", daar kent men het systeem van GDW niet daar wordt dat allemaal gedaan door iemand van de Sheriff's department of de Lokale politie.

In ieder geval ik zou tot een akkoord proberen komen met u ex en u document laten homologeren en beëedigd laten vertalen (je kan niets doen met een Nederlands- of Franstalig document in de V.S. rechtstaal is daar in het Engels)
dura lex sed lex

Adriana
Topic Starter

#11 , 13 jul 2015 00:11

Het gaat over een kind van 17. Ik heb ergens gelezen dat alleen bij kinderen onder de 16 wordt er gesproken over parentale ontvoering.

Kind ziet de vader nooit, er is geen enkel contact en dat al jaren.

69_Shorty_69

#12 , 13 jul 2015 14:09

Jah dat veranderd de situatie (en die informatie had eigenlijk van in het begin gegeven kunnen worden eerlijk gezegd), Het blijft wel parentale ontvoering an sich maar zal men geen verzoek meer afdwingen om het "kind" nog te laten overbrengen of omgangsrecht af te dwingen.

Je pleegt nog wel ontrekking van ouderlijk gezag tegenover de vader (niettegenstaande er al jaren geen contact is), maar men kijkt geval per geval en als je kan aantonen dat de vader jaren geen contact heeft onderhouden zal men hiermee rekening houden.

Natuurlijk persoonlijk zou ik in zo'n situatie eieren voor mijn geld kiezen en overeen komen op papier dat de vader geen alimentatie meer betaalt en dat hij afstand doet van zijn bezoeksrecht, zeker omdat 1 het kind 18 jaar gaat zijn binnen dit en een jaar en de kosten om uiteindelijk toch alimentatie te kunnen krijgen niet gaan opwegen voor hetgeen ge effectief toegewezen gaat krijgen, zeker in dit geval dat deze kwestie intercontinentaal uitgevochten wordt (deel van kinderalimentatie dient in de V.S geregeld te worden op het moment het kind in de V.S. wordt gedomicilieerd en daar kosten degelijke advocaten een pak meer dan in BE, verzoekschrift om het kind in de V.S. te laten domicilieren moet in BE worden gedaan). Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk wij kunnen moeilijk u situatie beoordelen vanop een forum.
dura lex sed lex

duma

#13 , 14 jul 2015 10:52

Hier zucht ik nu toch eens diep van. Waarom 10 antwoorden verder pas melden dat het kind 17 is?
Dat maakt inderdaad wel een wereld van verschil in realiteit (niet op papier).

Adriana
Topic Starter

#14 , 14 jul 2015 19:16

Ik begrijp jullie frustratie, maar mijn vraag oorspronkelijke vraag ging dan ook over de alimentatie, niet zo zeer over de parentale ontvoering kwestie ;-)

We hebben een all in formule voor de alimentatie, maar staat geen einddatum op. Als ik straks het land uit ben, kan mijn ex mij dagvaarden om de alimentatie af te schaffen of een limiet van 18 jaar op te leggen bijvoorbeeld?

Kan ik een adres behouden in België zodat ik nog officiële brieven kan ontvangen?

69_Shorty_69

#15 , 15 jul 2015 12:37

Om op u vraag te beantwoorden:

Ja hij kan altijd een verzoekschrift indienen voor een aanpassing, de gewoonlijke limiet is evenwel 26 jaar (als er al een limiet wordt vastgelegd) geloof ik maarja hij kan proberen natuurlijk, de gangbare "limiet" is trouwens wanneer het kind een eigen inkomen heeft, maar als hij een aangetekend schrijven voor te bewijzen dat het kind nog naar school gaat en geen eigen inkomen heeft stuurt en hij krijgt geen antwoord is hij wel in zijn recht om bij verzoekschrift de alimentatie te laten stopzetten.

Je kan inderdaad een referentieadres gebruiken (ouders, broer, zus,...), zij moeten de post dan maar doorsturen naar u, evenwel voor aangetekende zendingen (zoals een dagvaarding) is dit wel ietwat problematisch vrees ik.
dura lex sed lex

Terug naar “Echtscheiding”