Relatie met minderjarige (ik 18 zij 15)

frantic
Topic Starter

Relatie met minderjarige (ik 18 zij 15)

#1 , 12 jul 2015 15:50

Hallo,

Ik ben een jongen van 18, en heb een tijdje geleden een meisje van 15 leren kennen die echt een stuk volwassener is dan de meeste van haar leeftijd.
Ik vond ze echt leuk en ondertussen hebben we een relatie, waar ook de ouders van weten.
Nu heb ik al het een en het ander gelezen hierover, en haar ouders hebben het haar ook al gezegd dat dit leeftijdsverschil voor problemen kan zorgen.

Mijn vraag is nu dus, wat mag wel en wat mag niet? als ik wetten opzoek staat er overal seksueel contact, maar wat is de definitie hiervan juridisch gezien? penetratie onder eender welke vorm? (inclusief tong in mond zoals ik ergens op een of ander forum gelezen heb?)

tot nu toe hebben we enkel gekust, gezoend, en geen seks gehad. Zijn er dingen waar ik op moet letten ivb met gewoon een relatie hebben ermee tot zij 16 is? mag tongzoenen enzo, of is dat ook strafbaar?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 12 jul 2015 16:59

Vanaf 14 jaar kan een jongere wel toestemmen met seksuele penetratie. De partner kan dan niet vervolgd worden voor verkrachting, maar wel voor aanranding van de eerbaarheid.
In een arrest van 4 juni 2009 stelde het Grondwettelijk Hof dat: “Een daad van seksuele penetratie, gepleegd op een minderjarige persoon van veertien tot zestien jaar, kan immers, naar gelang van de omstandigheden, een aanranding van de eerbaarheid vormen, zelfs indien het slachtoffer op een vrije en vrijwillige wijze daarin heeft toegestemd.”

De contradictie in de wet bestaat erin dat jongeren vanaf 14 wel toestemming kunnen geven voor geslachtsgemeenschap maar dat tot 16 jaar elke seksuele omgang niettemin strafbaar blijft als "aanranding van de eerbaarheid". Dat geldt niet alleen als een volwassene seks heeft met een partner jonger dan 16, maar ook als beide partners bijvoorbeeld minder dan 16 jaar zijn. Beiden kunnen dan op het matje geroepen worden bij de Jeugdrechter wegens het begaan van een als misdrijf omschreven feit (nl. aanranding of verkrachting).
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=187

eylis

#3 , 12 jul 2015 17:00

vanaf 14 jaar kan een jongere intieme betrekkingen hebben. Tot de meerderjarigheid kunnen de ouders van de minderjarige wél klacht neerleggen tegen de partner van hun kind als die partner meerderjarig is omdat er dan twijfel kan zijn dat deze betrekkingen uit vrije wil gebeuren. Zijn de minderjarigen beiden minderjarig dan kan er geen klacht neergelegd worden, hoe vreemd dat ook eigenijk is. Dus in jouw geval kunnen de ouders van je vriendin klacht neerleggen tegen jou. Om je veilig te stellen zou je strikt gezien een formele bevestiging kunnen vragen aan de ouders van je vriendin dat je een intieme relatie met haar mag onderhouden. Een andere instantie of een andere persoon kan geen klacht indienen tov jou, want het zijn enkel haar ouders die tot haar meerderjarigheid verantwoordelijk voor haar zijn.

Reclame

frantic
Topic Starter

#4 , 12 jul 2015 20:32

vanaf 14 jaar kan een jongere intieme betrekkingen hebben. Tot de meerderjarigheid kunnen de ouders van de minderjarige wél klacht neerleggen tegen de partner van hun kind als die partner meerderjarig is omdat er dan twijfel kan zijn dat deze betrekkingen uit vrije wil gebeuren. Zijn de minderjarigen beiden minderjarig dan kan er geen klacht neergelegd worden, hoe vreemd dat ook eigenijk is. Dus in jouw geval kunnen de ouders van je vriendin klacht neerleggen tegen jou. Om je veilig te stellen zou je strikt gezien een formele bevestiging kunnen vragen aan de ouders van je vriendin dat je een intieme relatie met haar mag onderhouden. Een andere instantie of een andere persoon kan geen klacht indienen tov jou, want het zijn enkel haar ouders die tot haar meerderjarigheid verantwoordelijk voor haar zijn.
Oke, bedankt.. dus eigenlijk kan ik tot zij 16 is, zelfs gewoon voor zoenen aangeklaagd worden?
Vanaf 14 jaar kan een jongere wel toestemmen met seksuele penetratie. De partner kan dan niet vervolgd worden voor verkrachting, maar wel voor aanranding van de eerbaarheid.
In een arrest van 4 juni 2009 stelde het Grondwettelijk Hof dat: “Een daad van seksuele penetratie, gepleegd op een minderjarige persoon van veertien tot zestien jaar, kan immers, naar gelang van de omstandigheden, een aanranding van de eerbaarheid vormen, zelfs indien het slachtoffer op een vrije en vrijwillige wijze daarin heeft toegestemd.”

De contradictie in de wet bestaat erin dat jongeren vanaf 14 wel toestemming kunnen geven voor geslachtsgemeenschap maar dat tot 16 jaar elke seksuele omgang niettemin strafbaar blijft als "aanranding van de eerbaarheid". Dat geldt niet alleen als een volwassene seks heeft met een partner jonger dan 16, maar ook als beide partners bijvoorbeeld minder dan 16 jaar zijn. Beiden kunnen dan op het matje geroepen worden bij de Jeugdrechter wegens het begaan van een als misdrijf omschreven feit (nl. aanranding of verkrachting).
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=187
Bedankt voor het antwoord, maar dit gaat over geslachtsgemeenschap & seks, wat nog niet gebeurd is. Mijn vraag was omtrent de rest, het gewone kussen en zoenen enzo.. of er daar problemen van kunnen komen?

Nogmaals bedankt voor de reacties. 3 jaar is geen groot verschil, maar ik wil toch gewoon goed geinformeerd zijn, ik studeer momenteel aan de universiteit enzo dus wil geen miserie doordat ik op een meisje van 15 val

Terug naar “Andere”