#1 , 19 jul 2015 22:36
Onlangs is mijn vader overleden. Mijn vader bezat een eigen woning. Mijn moeder is 4 jaar geleden van hem gescheiden, en is samen met mijn enige broer (vrijgezel) samen verhuisd.
3 jaar geleden zijn ze echter terug naar huis komen wonen. Ouders zijn niet meer hertrouwd en waren feitelijk samenwonend tot en met het overlijden van vader.
De communicatie tussen hen en mij is ernstig verstoord daarmee is er heel weinig contact tussen ons.
Nu werd ik bij de notaris geroepen voor de verdeling van de erfenis. Vader had echter een testament nagelaten, waarin hij het vruchtgebruik heeft geschonken aan zijn ex-vrouw (mijn moeder dus) , en ik en mijn broer erven elk een deel van het huis in naakte eigendom. Groot was mijn verbazing toen ik het voorstel hoorde van de notaris, dat in wezen van mijn moeder en broer komt. Zij stellen voor dat ik, als moeder komt te overlijden (ze is 71 jaar), mijn broer zijn aandeel in het huis aan mij zou willen geven, (ik bekom dus de volle eigendom), en in ruil daarvoor zou ik hem het vruchtgebruik moeten geven op de woning. Kan dit zomaar ? Ze doen dit voorstel omdat mijn broer al gans zijn leven werkloos is en hij geen lening kan aangaan om mij uit te kopen. Wat moet ik hiermee?
Ik zelf ben zelf alleenstaand met een schoolgaande dochter, en ga werken om mijn eigen huisje af te betalen, en ik vrees een beetje voor misbruik op het vlak van grote herstellingen aan het ouderlijk huis op termijn, aangezien de naakte eigenaars kunnen aangesproken worden op kosten voor grote herstellingen.
De notaris trachtte mij toch te overtuigen dit te overwegen, en moest het als een 'spaarpot' voor mijn dochter bekijken op termijn. Zij zou dan later eigenaar worden van een eigen woning via mij, maar ik zie dus zelf niets van mijn erfenis, want broer zou er levenslang gratis mogen wonen dan (dat doet hij nu dus ook al en is altijd zo geweest). Ik heb ook geen zicht op moeders geldbeugel, dus kan ze wellicht mijn broer op die manier ook nog bevoordelen.
Ik weet dat ik het recht heb op de eis van verkoop van het huis als moeder overlijdt, maar denk dat mijn broer dan heel moeilijk gaat doen, en conflicten wil ik vermijden natuurlijk.
Ik ben te rade geweest bij een andere notaris, en die zei me dat ik nu zelfs al het recht had om mijn deel op te eisen, omdat mijn ouders op moment van overlijden feitelijk samenwonend waren, en er dan geen sprake meer kan zijn van een gezinswoning en dus alsnog kan verkocht worden , ondanks het vruchtgebruik van mijn moeder.
wat kan ik hiertegen doen?