erfenis/vruchtgebruik

Mariette

Re: erfenis/vruchtgebruik

#16 , 20 jul 2015 12:47

Als er grote herstellingen zijn moet jij maximaal 1/2 bijdragen. De andere helft moet door je broer worden betaald.
Maar zoveel grote herstellingen zijn er toch niet aan een woning?

Dit is niet: we gaan een nieuwe keuken bouwen of een nieuwe badkamer. Ook niet: wij willen eens een andere vloer. Zelfs niet: de chauffageketel is versleten.
Het gaat enkel over structurele gebreken: dak vliegt er af of steunbalk valt in mekaar.
Roofing en opritten: enkel voor de vruchtgebruiker, niet de naakte eigenaar.

zie : http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De naakte eigenaar betaalt de grote vernieuwings- en verbouwingswerken met het oog op de stevigheid en instandhouding van het gebouw. Dat zijn herstellingen die betrekking hebben op zware muren of gewelven, het vernieuwen van gehele daken, van de centrale verwarming, enz... Let wel, als deze herstellingen noodzakelijk geworden zijn omdat de vruchtgebruiker zijn verplichtingen niet is nagekomen, dan hoeft de naakte eigenaar deze kosten niet te dragen.

LET OP! Er zijn gerechtelijke uitspraken die stellen dat het herstellen of vervangen van een verwarmingsketel of een waterontharder, het herstellen van terrassen of brandtrappen of het vervangen van vensters in garages geen grote herstellingen zijn. De vergelijking van de verplichtingen van de huurder met deze van de verhuurder gaat dus niet altijd en volledig op.

Merken we trouwens nog op dat wat door ouderdom instort of vernield is, noch door de vruchtgebruiker, noch door de naakte eigenaar moet hersteld worden. En vergeet ook niet dat naakte eigenaar en vruchtgebruiker andere afspraken kunnen maken (die ze het best in een overeenkomst gieten om latere discussies te vermijden).

De vruchtgebruiker moet het onroerend goed gebruiken als een goede huisvader. Doet hij dat niet en ontstaat daardoor schade, dan zijn de noodzakelijke herstellingen ter zijner laste. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn als hij nalaat de woonst te verwarmen bij vriesweer en er daardoor buizen springen.

Bovendien moet de vruchtgebruiker op zijn kosten de kleine herstellingen uitvoeren. En die term wordt zeer ruim ingevuld. Tot de kleine herstellingen hoort bijvoorbeeld het leggen van een nieuwe vloer, het herstellen van de oprit, het herstellen van deuren, trappen en de waterleiding, het schilderen van de woning, herstellen van parket, het onderhoud van de schoorsteen,... De vruchtgebruiker moet verder ook de brandverzekeringspremies en de onroerende voorheffing betalen.

TIP Bent u naakte eigenaar, controleer dan of de vruchtgebruiker uw onroerend goed wel verzekerde en vraag gerust aan de verzekeringsmakelaar of het wel voldoende verzekerd is. In principe is het weliswaar de vruchtgebruiker die het onroerend goed moet verzekeren, maar doet hij dit niet dan riskeert u zelf uiteindelijk de klos te worden. Bij twijfel neemt u het best zelf een verzekering ten belope van de volle eigendom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ponnetje
Topic Starter

#17 , 20 jul 2015 12:58

idd, over die herstellingen had ik ook al wat opzoekingswerk gedaan mariette..... eerlijk gezegd heb ik me al suf gepiekerd over de toekomst (niet alleen de mijne, maar ook die van mijn broer)... ik heb zelfs al meerder malen het idee overwogen om de erfenis te verwerpen (ook geen slim idee natuurlijk, maar zover zit het dus).
Ik ga denk ik toch mijn voorstel bij de notaris voorleggen ondertussen, en afwachten dan maar he...
iedereen alvast bedankt voor jullie reacties!

duma

#18 , 20 jul 2015 13:28

Ik zou een PB laten opmaken, ofwel onderling, ofwel door een expert waar zij dan de helft van betaalt. Je kan er maar goed mee zijn en die heeft géén €1000 te kosten. Luister eens rond en vergelijk eens wat prijzen.

En ja, leuk voor je broer dat hij daar wil blijven wonen, maar mensen WERKEN normaal voor een huis en gaan een LENING aan. Het is toch niet meer dan logisch dat als je niet werkt en bijgevolg geen geld verdient, je je ook geen huis kan veroorloven.
Hoe erg het ook is, je moet ook aan je eigen toekomst denken en je broer vruchtgebruik geven, is financieel het slechtste wat je zal kunnen doen.

In wat voor staat is het huis dan dat er al gepraat wordt over grote herstellingen?
Laat je niet in de luren leggen en betaal niets waarvoor je niet op voorhand gecontacteerd hebt/niet mee besloten hebt of het nodig is/niet mee gekozen hebt voor de aannemer e.d.
Voor zulke dingen moéten ze rekening houden met jou. Asl er onenigheid is, zal de rechtbank wel voor jullie beslissen wat er al dan niet moet gebeuren van herstellingen.

Reclame

ponnetje
Topic Starter

#19 , 20 jul 2015 13:48

idd, je hebt volledig gelijk duna, en ik denk daar ook zo over...mensen werken idd voor hun huis ! .En dat hij vrijwillig werkloos gebleven is, is zijn probleem en moet ik daar niet voor opdraaien.... en dat is net wat mijn moeder en hij willen nu..........maar uiteindelijk is en blijft het mijn enige broer. Hoe je het draait of keert, zijn situatie gaat altijd naar mij of mijn dochter terugkomen uiteindelijk. zelfs al werken we een regeling uit dat hij me bv later een halve huur ofzo betaalt en alles laten zoals het is (dus in onverdeeldheid laten) zal het huis sowieso uiteindelijk later naar mij of mijn dochter terugkeren. Ikzelf ben niet geinteresseerd in het huis, dus mag gerust verkocht worden. En kan hij ook elders gaan huren met de opbrengst van zijn deel.
De staat van het huis is nog redelijk te noemen, maar moeder kan vb nog 3 jaar leven, maar ook nog 20 jaar .... en niemand heeft een glazen bol natuurlijk.
Enfin, ik zal nog eens gaan praten met notaris en afwachten he

duma

#20 , 20 jul 2015 15:34

Ja, het gaat naar jou terugkeren, maar:
- tot die tijd zit je als naakte eigenaar met een deel van de kosten. Dat zijn geen kosten die je vaak moet maken, maar wel grote als ze er zijn.
- als jij sterft, krijgt je dochter de naakte eigendom die van jouw was, maar als je broer nog leeft, zit zij met die kosten, terwijl hij er nog gratis woont. Ataat zij daarvoor te springen?
- als hij sterft .. wie weet wat heeft hij in zijn testament staan? Hij kan laten erven van hem wie hij wil, dat hoeft niet je dochter te zijn. En dan zit jij of je dochter in onverdeeldheid met iemand anders. En neen, je kan NOOIT weten wat in iemand zijn testament staat. Pas als hij dood is, zal je dat weten.
- stel je voor dat hij er nog gaat samenwonen met iemand. Vruchtgebruik kan die persoon nooit krijgen, maar als die er zich domicilieert, ben je daar zo nog niet vanaf. Jij of je dochter.
- als je nonkel het huis toch zou nalaten aan je dochter zijn dat zeer zware successierechten

ponnetje
Topic Starter

#21 , 20 jul 2015 16:01

voila dat bedoel ik ook duma....dus zij moeten dit toch ook beseffen?? daarom dat ik er ni echt gerust in ben :-( vooral de huidige situatie alleen baart me al zorgen. Ik vind het ook een zeer rare situatie : mijn broer en moeder handelen alles af met de notaris alleen, en met mij willen ze geen contact... maar ze doen me wel een voorstel om duizelig van te worden ...ze vragen ondertussen om alleen ZIJN toekomst veilig te stellen ten koste van mij...???? in alle geval ik moet binnen de maand beslissen wat ik doe, want attest van erfopvolging moet ingediend worden en ik moet nog tekenen (dus automatisch aanvaarding van de nalatenschap)

ponnetje
Topic Starter

#22 , 20 jul 2015 17:27

trouwens duma , je zegt daar zoiets : stel dat hij idd een relatie aangaat , en die persoon is daar gedomicilieerd (dus feitelijk samenwonend) of wettelijk , of getrouwd , samenlevingsconttract , weet ik veel.... kan hij dan zonder mijn akkoord, (dus terwijl wij als broer en zus nog samen in onverdeeldheid staan van erfenis vader ), bv een deel van zijn deel schenken of wat dan ook aan die partner ??

ponnetje
Topic Starter

#23 , 20 jul 2015 18:52

ik weet het, misschien denk ik al veel te ver, maar ik veronderstel dat hij alleen maar in het slechtste geval blote eigendom kan wegschenken (of in gemeenschap van goederen kan brengen-. De huisraad en roerende goederen interesseert me toch niet. En dan heb ik nog altijd het recht om uit- of verkoop te eisen van het huis, denk ik.

Mariette

#24 , 20 jul 2015 19:09

Hij kan het deel dat hijzelf in blote eigendom heeft ook verkopen, eventueel mèt vruchtgebruik voor hemzelf. Niets wijst erop dat hij verplicht is zijn gedeelte aan uw dochter na te laten. Eenmaal uw moeder overleden denk ik dat het beter is het huis gewoon te verkopen en uw broer moet met zijn opbrengst dan maar iets anders gaan huren (of werken en iets kopen).

ponnetje
Topic Starter

#25 , 20 jul 2015 19:28

uit jouw eerste zin begrijp ik m.a.w. dat ik dus kans maak dat ik mijn deel (waar ik dus nu successierechten op betaal !) nooit zal kunnen incasseren als hij dat wil ? dat kan toch zomaar niet ??

Mariette

#26 , 20 jul 2015 19:51

neen: jullie zijn beiden ieder voor 50% eigenaar van de woning, vruchtgebruik ligt bij moeder.
Na het overlijden van moeder kan het huis verkocht worden door beide naakte eigenaars.

Tijdens het leven van moeder kan uw broer ook zijn 50% (inclusief vruchtgebruik) verkopen aan ....vb. nieuwe partner. Dan is hij geen eigenaar meer, en moeder blijft het vruchtgebruik behouden. In principe moet uw broer sowieso huur aan uw moeder betalen als hij er woont.

Aan uw deel kunnen ze niet aan, het vruchtgebruik sterft uit bij het overlijden van uw moeder. Maar U kan op dat ogenblik ook huur vragen aan uw broer voor de huur van de helft van het huis dat uw eigendom is.

Maar ik zou nooit na het overlijden van uw moeder uw broer het vruchtgebruik van uw gedeelte schenken in de veronderstelling dat hij dan na zijn dood zijn gedeelte van het huis aan uw dochter zal schenken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#27 , 20 jul 2015 20:02

Als je niets doet, dus de gewone erfopvolging zoals voorzien bij wet zijn gang laat gaan, dan kun je na overlijden van jullie moeder de verkoop eisen van het huis en de helft van de verkoopprijs opstrijken.
Ik raad je aan om het zo te laten en nu geen enkel initiatief te nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ponnetje
Topic Starter

#28 , 20 jul 2015 21:25

Mariette, ik denk persoonlijk niet dat er zoveel gegadigden zijn (als partner) die het zien zitten om te investeren in de helft een blote eigendom te kopen en de partner het vruchtgebruik toe te kennen. Wat bv als die relatie stukloopt? heeft die mooi een investering gedaan, is haar geld kwijt en mag ophoepelen tot de vruchtgebruiker sterft. Zelfs al loopt het gesmeerd, en de vruchtgebruiker komt voor haar te overlijden, staat ze ook even ver : de woning kan verkocht worden door andere deelgenoot. Ach, er zijn zo veel straatjes en denkpistes die ik kan bewandelen dat je om den duur de bomen door het bos niet meer ziet ;-)

Roharro ; ik denk ook dat dit misschien de beste oplossing is momenteel, en (alhoewel ik er niet echt gerust in ben) gewoon afwachten en zien hoe het verder loopt. Misschien wint morgen mijn broer wel met de lotto, probleem opgelost ;-)

Mariette

#29 , 21 jul 2015 09:26

Natuurlijk is het weinig waarschijnlijk, maar het is wel mogelijk : ik gaf het vooral aan om te duiden dat het niet 100% zeker is dat uw dochter van uw broer zal erven.

De beste oplossing vind ik dus ook het goed gewoon te verkopen vanaf het ogenblik dat moeder is overleden. U bent niet verplicht om de verantwoordelijkheid te nemen voor het niet willen werken van uw broer.

ponnetje
Topic Starter

#30 , 21 jul 2015 10:57

ok Mariette, je gaf wel een duidelijk voorbeeld hoe het idd ook kan uitdraaien, en was een antwoord op mijn vraag uiteindelijk, waarvoor dank ;-)

ik denk ook niet (gezien de situatie) dat mijn dochter als begunstigde van mijn broer later zal te voorschijn komen uit gans deze affaire , dus idd beste plan is gewoon zien hoe het verder loopt. Het enige wat ik wil is gewoon rust tussen de verschillende partijen en geen conflicten, dus ik ga er zeker geen veroorzaken. Ik wil gewoon wat voorbereid zijn op wat er misschien nog boven mijn hoofd hangt, want met hun voorstel (en mijn eventuele reactie daarop) ga ik zeer voorzichtig te werk moeten gaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”