Rechten als huurder als gebreken niet opgelost worden

melissajanssen38
Topic Starter

Rechten als huurder als gebreken niet opgelost worden

#1 , 20 jul 2015 23:30

Hoi allemaal

Ik woon momenteel anderhalf jaar in een appartement met een 3j contract. Er zijn in deze tijd al heel wat problemen opgedoken. Hieronder een opsomming:

- dec '13: vocht en schimmelvorming in de slaapkamer. Dit werd eerst 'opgelost' door te zeggen dat ik mijn ramen moest openen 8u per dag. Tevergeefs. Een half jaar later (na veel aandringen) werd er een soort van machine geleverd die het vocht uit de slaapkamer zou halen. Hielp deels, maar niet volledig. Ondertussen bestreed ik zelf de schimmel met javel en andere huismiddeltjes. In dec '14 werd er uiteindelijk een machine geinstalleerd met een buis naar buiten. Probleem opgelost!
- juni '14: nieuwe bovenburen! Met kind en een agressieve man. Slapen werd moeilijk want deze mensen leefden precies enkel 's nachts en wilden per se stofzuigen om 6u 's morgens. Weinig aan te doen, ben ik me bewust van. Oplossing: tot heden niets.
- juni '14: lek in het plafond in de woonkamer, komende van de bovenburen. Meteen gemeld en er "ging asap iets aan gedaan worden". Maandelijks blijven herhalen tot heden. Ondertussen 5 gaten in het plafond, een heleboel spullen die weggegooid kunnen worden wegens schade, een verzakking van het plafond, scheuren in de hoeken van het plafond én groeiende zwammen op mijn muur door dit lek.
- jan '15: inbraak in mijn appartement. De voordeur beneden viel niet in het slot waardoor er op 1 maand tijd 3x is ingebroken in de blok. Oplossing: nieuwe deur sinds 2 weken, die - ironisch - nog steeds niet in het slot valt én geen klink heeft langs beide kanten.
- jan '15: lek op de gang met kortsluiting. De lamp op de gang was volledig volgelopen met water. Ook de muur naast mijn deur is aan het afbrokkelen wegens waterschade.
- begin juni '15: ik vraag mijn huisbaas om het contract voortijdig te beëindigen wegens bovenstaande problemen. Hij stemt toe en vraagt wanneer ik zou willen vertrekken. Ik antwoord: van zodra ik iets nieuw gevonden heb en hij vraagt me tijdig iets te laten weten.
- 6 juli '15: ik mail de huisbaas dat ik op 6 augustus wil vertrekken, hij antwoordt dat dit te vroeg is en stelt voor om eind augustus te vertrekken. Hij geeft ook aan dat ie het plafond er uit zal halen en dat het lek dus gemaakt zou worden. Ik geef aan dat het dan misschien beter is als ik er niet meer woon, zodat hij alle werken rustig kan uitvoeren.
- ik dring vervolgens aan met de vraag om toch begin augustus te vertrekken.
- Hij wordt boos en mailt me dat er geen sprake is van officiële opzeg omdat ik (nog) geen aangetekend schrijven heb veronden. Dat ik hem een schadevergoeding van 2 maanden moet betalen na 3 maanden opzeg. En dat een gebrek aan het appartement zoals het vochtprobleem geen reden is om me van bovenstaande wettelijke verplichtingen te ontzien.

Mijn vraag is dus: wat zijn mijn rechten? Wie heeft er gelijk? etc etc. Alvast merci voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 jul 2015 07:53

Heb je van die gebreken en overlast bewijzen, heb je u opzeg mondeling gedaan, of via mail of AS.
Een opzeg moet steeds schriftelijk en liefst met een AS, opzeg is drie maand die aanvangt de 1ste van de maand volgend op u opzeg.
Dus als je begin juni opzegt begint deze maar op 1 juli om te eindigen op 30 september.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2015 09:10

Heb je uw verhuurder al een aangetekende brief gezonden i.v.m. deze pandproblemen?
Om rechten te hebben dient u de verhuurder eerst aangetekend in gebreke te stellen.

Reclame

bambipower

#4 , 21 jul 2015 12:36

of je nu 6 augustus of eind augustus vertrekt, zal toch niet veel meer maken?
Vind het al een mooie geste, dat je vroeger wil en mag vertrekken. Het gaan spelen op enkele weken, lijkt me niet fair.

Sommige problemen heeft uw huisbaas niet zelf in de hand, en moet jij oplossen (bvb lawaai bovenbuur). Op andere dingen heeft hij toch wel zijn best gedaan, al mocht het misschien iets sneller.

Als je waterschade krijgt, moet je ook uw verzekering inlichten. Ik hoop dat je dat gedaan hebt?

Als je huisbaas voorsteld om het plafond te maken, mag je dit niet weigeren. U zorgt zo voor hem, dat hij nog meer leegstand zal hebben.

Terug naar “Huren”