Vakantie regeling

moeder1
Topic Starter

Vakantie regeling

#1 , 27 jul 2015 13:01

Tijdelijk vonnis staat, vakanties overeen te komen.
Op zijn verzoek stepmde ik in eerste helft van juli en eerste helft van augustus bij hem. Medunkt leek dit fair 50/50.
Juli bracht hij haar echter drie dagen eerder terug op zondag in plaats van op woensdag. Geen probleem voor mij. In principe moest ik ze dan pas aanstaande woensdag terugbrengen maar ik wilde fair blijven, ik bracht haar dus gisteren terug omdat ze twee weken bij mij was geweest.
Regeling is geheel ontregeld, hij stuurde een sms van ik breng ze nu zondag terug. Resultaat, heel de maand augustus is ze dan bij mij. Terwijl het sociaal onderzoek lopende is met volgende stap huisbezoek en ik niet weet wanneer ze bij hem dient te zijn.
Is het verstandig om hierop in te gaan? Hij is zo slim om telkens per sms dat te laten weten, hij weet dat ik smsen niet kan afprinten(oud toestel) al tekende hij vorige keer wel een papier.
Mocht ik nu toestemmen kan hij dat dan tegen mij gebruiken? We zouden dan naar Antwerpen op familiebezoek gaan, rekening houdend dat hij bvb geen klacht gaat indienen wegens ontvoering al heb ik de sms. Speelt het eerder in zijn nadeel want hij geeft zo wel aan dat hij niet langdurig voor haar kan/wil zorgen.
Ik veronderstel dat als het erop aankomt een sms niet geldig is in een rechtbank? Ik kan dan moeilijk mijn toestel tonen of wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 27 jul 2015 13:23

Hebben jullie die initieel overeen gekomen regeling op papier?
Wil je dat ze vroeger terugkomt?

Laat hem dan op papier zetten dat jullie onderling volgende regeling overeengekomen waren:
Van 1 t.e.m. 15 juli bij papa
van 15 t.e.m. 31 juli bij mama
Van 1 t.e.m. 15 augustus bij papa
van 15 t.e.m. 31 augustus bij mama
Maar dat op uitdrukkelijk verzoek van de papa X de volledige maand juli bij de mama zal verblijven.

Als je dat NIET wil, dan meld je aan je ex dat jullie die regeling overeen waren gekomen; dat jij reeds plannen hebt gemaakt voor de week dat X bij hem zou zijn en dat je bijgevolg geen gevolg kan geven aan zijn verzoek om de vakantieregeling aan te passen.

moeder1
Topic Starter

#3 , 27 jul 2015 13:28

Niet op papier, hoofdzakelijk via sms. En bovendien gebruikt hij haar als facteur via facebook. Ik betwijfel of ik dat gedaan krijg, vorige brief was dik in zijn nadeel, zeer egocentrisch geschreven met mijn dochter, den mama, niet onze dochter of de mama. Deze brief is overhandigd aan justitieassistente en vroeg dan nog of hij een reden had gegeven wat niet zo was. Hij zal dat geen twee keer doen denk ik. Uiteraard wil ik wel maar wil mezelf niet in de problemen brengen. Vraagt papa trouwens nooit of ik wel beschikbaar ben, voor hetzelfde ga ik naar een chippendale show :-) Is een sms dan voldoende om aan te tonen dat hij afwijkt van de regeling? Of toch een papier 'eisen'?

Reclame

Turaki

#4 , 27 jul 2015 13:37

SMS vormt begin van bewijs, en uiteindelijk is het de rechter die beslist om dit toe te laten als bewijs of niet.

In dit geval vermoed ik niet dat het een probleem gaat vormen. Voor de zekerheid kan u wel dit nog op papier proberen te krijgen (mail is al voldoende, mag informeel zijn).

moeder1
Topic Starter

#5 , 27 jul 2015 13:46

Oke bedankt. Papa is onvoorspelbaar hoe hij dat gaat 'gebruiken' of niet. Ik wil mezelf dan toch indekken. Heb hem gevraagd om dat op paier te zetten, zo ja is het voor mij goed. Misschien ziet de rechter er dan zelfs een lichtpunt in dat er kan overeen gekomen worden. Weer wat wijzer geworden.

duma

#6 , 27 jul 2015 13:47

Ik zou gaan voor op papier. Als de rechter geen zin heeft om die sms te lezen ...
OF! Op de dag dat papa normaal zou moeten komen halen een melding gaan maken bij de politie, samen met uw dochter.
Zo kan u onomstotelijk aantonen dat op die dag, om dat uur, uw dochter bij u was.
U kan ook hetzelfde doen op de dag dat papa haar vroeger terug brengt.

Maar eerlijk denk ik wel niet dat hier veel problemen van zullen komen.
Of wat verwacht u dan dat de papa zou doen? Klacht neerleggen dat u jullie dochter van hem weghoudt?

moeder1
Topic Starter

#7 , 27 jul 2015 13:54

Idd. Zijn advocate is een kei in liegen al heb ik veel leugens al kunnen ontkrachten met bewijs. Vorige keer dat we naar Antwerpen gingen (vakantie, vrienden en familie wonen daar)beschuldigde hij mij van ontvoering! Ik wil nu dus vermijden dat zijn advocate tijdens zitting in september gaat beweren dat hij heel augustus zijn dochter niet mocht zien. Of opnieuw klacht indient wegens ontvoering. Al kan het evengoed zijn dat hij niets onderneemt, zo onvoorspelbaar. Kan ik bvb zelf melding doen bij de politie dat we gewoon op vakantie gaan dan met die sms en mogelijk papier tegen dan? 4 weken is lang en stel dat ze me laten seinen ofzo pffff.

duma

#8 , 27 jul 2015 13:55

Maar hoezo je gaat op vakantie?
Normaal was je dochter bij haar vader, dus kan je toch geen vakantie van 4 weken gepland hebben?

moeder1
Topic Starter

#9 , 27 jul 2015 13:57

Normaal gingen we laatste twee weken naar Antwerpen, papa brengt ze dus nu zondag op zijn verzoek terug en dan kunnen we vier weken gaan, we logeren dan bij mijn mama kosteloos. Kunnen we vakantie verlengen, of we nu hier eten kopen of daar maakt geen verschil he.

duma

#10 , 27 jul 2015 15:02

Dat is geen vakantie; dat is logeren bij je moeder.
Met vakantie laat je uitschijnen dat je naar het buitenland gaat of naar de zee of iets dergelijks :)

Maar soit: als hij ze bij jou achterlaat en je hebt dat papier, maakt het niet uit waar je gaat en staat met je dochter.
Jij bepaalt in jouw tijd waar jij bent met je dochter.
Aangezien jullie de vakantie onderling overeen moeten komen en dat blijkbaar doen door de dochter in augustus bij mama te laten, is augustus jouw tijd. Geen verantwoording af te leggen.

*gefoeter op een rechter die dingen uitspreekt als onderling te regelen*
Accident waiting to happen.

moeder1
Topic Starter

#11 , 27 jul 2015 15:18

Correct, excuses daarvoor. Voor ons is dat vakantie, nu wonen we op fietsafstand van plopsaland dus een eindje rijden naar Antwerpen. Zij ziet dat echt als vakantie omdat ze dan weer vrienden en familie ziet en zich geen seconde verveelt. Lol, we wonen nu vlakbij zee dus dat is thuis zijn voor ons...
Dat voorspelde ik ook al, zelfs lange weekends tijdens schooljaar doet hij lastig over. Ik heb me toch voorgenomen om dat op papier te zetten met het definitieve vonnis bvb pare jaren te kiezen door papa onpare door mij, met gelijke verdeling en ook vakanties tijdens het schooljaar, anders gegarandeerd discussies. En tijdige afspraken daarrond, nu daags ervoor.

duma

#12 , 27 jul 2015 16:26

Waarom 'kiezen', waarom niet gewoon 'in de pare jaren start papa met de vakantieregeling, in de onpare jaren start mama. De vakantie regeling is 2weken/2 weken. Of 3/3 of maand/maand.' Dan is er géén discussie mogelijk en geen overleg nodig, want dat lukt duidelijk niet.
Vakanties bij week/week lopen gewoon door, muv de kerstvakantie waar je ook wisselt paar/onpaar de week met kerst of de week met nieuwjaar (anders heb je jaren na elkaar je kind nooit op kerst/nieuwjaar)
Vakanties bij conservatieve regeling is bij paar: herfst, eerste week paas en tweede week kerst bij mama en krokus, tweede week paas en eerste week kerst bij mama en bij onpaar andersom.

Zoiets.
Des te minder discussie des te beter.

moeder1
Topic Starter

#13 , 27 jul 2015 16:45

Bedankt wederom. Blijkbaar consequenter zijn. Regeling dient nog uitgesproken te worden maar heb er alle vertrouwen in dat het een klassieke regeling wordt. Nu (tijdelijk vonnis) week bij papa weekends bij mij. September wordt ze zelf gehoord(12j) en ze wil helemaal niet bij papa wonen, verscheidene pv's lopen tegen hem, lang verhaal. Hij werkt ook niet mee aan sociaal onderzoek dat lopende is. In ieder geval bedankt voor het advies.

Terug naar “Echtscheiding”