Beste,
Ik roep jullie hulp in omdat mijn ouders in een vervelende situatie zitten en ik hen wil informeren/geruststellen. Ik heb hen wel al aangeraden een notaris te contacteren om eens te kijken wat hij van deze zaak vindt, dit gaan ze in de komende dagen doen.
Mijn grootvader is overleden in 1999 en mijn grootmoeder is in 2014 overleden. Mijn vader heeft 2 broers en 1 zus, er zijn dus in totaal 4 kinderen. Bij de verdeling van de nalatenschap is er een probleem opgedoken. Alle 4 de kinderen hebben tijdens hun leven giften ontvangen van mijn grootouders om te helpen bij aankoop van onroerend goed en dergelijke, dit waren ongelijke bedragen maar van deze giften zijn wel ondertekende en gedateerde documenten in tweevoud opgemaakt waarvan elke partij 1 had ontvangen. Ook hebben alle 4 de kinderen tijdens hun leven leningen aangegaan bij mijn grootouders en geheel of gedeeltelijk terugbetaald, dit staat ook netjes gedocumenteerd op de documenten, deze zijn gedateerd en gehandtekend. Alle hierboven genoemde documenten worden erkend door de kinderen en worden niet betwist en zijn reeds opgenomen in de verrekening aangezien elk kind zijn of haar documenten heeft moeten aanbrengen.
De laatste jaren voor haar dood was mijn grootmoeder onbekwaam geworden om haar financiën te regelen omwille van dementie en hebben een broer en zus van mijn vader deze taak op zich genomen, mijn vader en de andere broer hebben zich hier nooit mee bemoeid en gingen ervan uit dat alles eerlijk verliep, zij hadden dus ook geen idee van hoeveel roerende goederen er waren of zijn. Afgelopen week kreeg mijn vader een telefoontje van zijn broer (die de rekeningen beheert) dat hij een briefje had gevonden in de kluis van mijn grootmoeder waarop stond dat mijn vader en zijn andere broer een aanzienlijk bedrag >250k hebben ontvangen. Het briefje is handgeschreven op een klein stukje papier, er is geen handtekening noch een datum te vinden. Mijn vader en zijn broer hebben dit briefje nooit gezien, laat staan dit bedrag ontvangen en zij betwisten dit dus ook. Het zou erop neerkomen dat het erfdeel van mijn vader en zijn broer volledig zou verdwijnen door verrekening van deze som.
Nu zijn mijn vragen/bedenkingen :
- Dit briefje is niet gedateerd, niet gehandtekend + eenzijdig en mijn vader en broer hebben hier geen dubbel van terwijl dit voor de andere documenten wel de situatie is. Is dit überhaupt rechtsgeldig?
- De broer en zus die de rekeningen beheren, hebben zonder medeweten van de andere 2 de kluis geopend en hebben hierin naar eigen zeggen een map gevonden waarin alle documenten (niet betwiste) gevonden zijn + de 2 briefjes die suggereren dat mijn vader en zijn broer die som hebben ontvangen.
- Wat kunnen we doen?
Kunnen jullie je mening hierover even geven?
Bedankt!