1. De door mij geciteerde wettekst, waarin dus nog steeds sprake is van overmacht, is de enige die ik terugvind.
Vraag aan de notaris die iets anders beweert op welke wettekst hij zich steunt.
2. Waarom er sprake zou kunnen zijn van overmacht?
Ik citeer uit een vonnis:
Het Grondwettelijk Hof (toen nog Arbitragehof) oordeelde in het arrest nr. 155/2003 van 26 november 2003 dat het ongrondwettelijk is om de kwijtschelding of proportionele vermindering van de onroerende voorheffing te weigeren aan de eigenaars van wie het gebouw leegstaat om redenen die onafhankelijk zijn van hun wil.
Het Hof van Cassatie oordeelde in een arrest van 26 september 2008 (rolnummer C.06.0442.N, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;) met betrekking tot de leegstandsheffing dat het begrip overmacht in een van het gemeen recht afwijkende uitleg dient te worden begrepen waarbij als overmacht reeds kan gelden de leegstand te wijten aan redenen buiten de wil van de houder van het zakelijk recht, van wie redelijkerwijze niet kan verwacht worden dat hij een einde stelt aan de leegstand.
Hiermee rekening houdend dient het begrip overmacht dan ook soepel te worden geïnterpreteerd. Er is sprake van overmacht als, door een onvoorzienbare omstandigheid, buiten de wil van de verkrijger, deze laatste zijn inschrijving niet in de bevolkingsregisters kan nemen en van de verkrijger redelijkerwijze niet kan worden verwacht dat hij maatregelen neemt om toch nog binnen de termijn van drie jaar zijn inschrijving in de bevolkingsregisters te nemen.
Hof van Beroep van Gent - Arrest dd. 18 november 2008 - Rol nr 2007/AR/2292,
http://www.fiscalnetnl.be" onclick="window.open(this.href);return false; en Fiscoloog 2009, afl. 1156, 12
Te dezen kan overmacht wel worden aanvaard. Het is moeilijk aanvaardbaar dat de fiscus de kopers zou verplichten zich samen te laten domiciliëren, wanneer iedere affectieve relatie ontbreekt. Het zou onredelijk zijn te eisen dat in de aangekochte woning wordt gewoond wanneer iedere band tussen de samenwonende personen teloor is gegaan.