hoe

hoe

sleper
Topic Starter

hoe

#1 , 31 jul 2015 07:45

ik ben gehuwd, 4 volwassen kinderen waarvan 3 uit vorig huwelijk van mijn vrouw;
Dus 1 gezamenlijk kind .mijn enigste kind.
heb nu woning verkocht die ik verkregen heb door schenking grootvader/vader;
Zou nu graag appartement kopen doch met de voorzorg dat dit later naar mijn kind gaat .
natuurlijk met recht op vruchtgebruik voor mijn vrouw .
Hoe best zulks regelen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 jul 2015 10:41

Hoe bent u gehuwd? Wettelijk stelsel? Scheiding van goederen?
Gezien getrouwd, krijgt uw echtgenote sowieso vruchtgebruik van uw hele nalatenschap.
De omzetting van het vruchtgebruik kan gevraagd worden voor alles, behalve de gezinswoning.

Dat betekent: als jullie in dat appartement wonen, zal je vrouw daar eeuwig kunnen blijven wonen/verhuren/...
Als jullie daar niet wonen, zou de omzetting gevraagd kunnen worden en zal je vrouw uitbetaald moeten worden voor dat vruchtgebruik. Dat is een heel kostelijke affaire en niet aan te raden.
Vermoedelijk zal dat ook niet gebeuren.

In scheiding van goederen zou het sowieso van u zijn en kan het dus enkel door uw kind geërfd worden.
Bij wettelijk stelsel is alles aangekocht tijdens het huwelijk gemeenschappelijk. Als u een appartement gaat aankopen met eigen geld, is het noodzakelijk dat u dat in de notariële aankoopakte laat vermelden. Anders valt het toch binnen de gemeenschap. Vermeld dit van in het begin aan de notaris; die weet wat te doen.

sleper
Topic Starter

#3 , 31 jul 2015 19:18

Wettelijk stelsel .We zijn zinnens van in dat appartement te gaan wonen .
Misschien ineens op naam van dochter zetten om zeker te zijn met behoud van vruchtgebruik ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”