kadastraal inkomen verhogen tijdens verkoop van woning

SVENNN
Topic Starter

kadastraal inkomen verhogen tijdens verkoop van woning

#1 , 13 jul 2008 18:55

Beste,

2 maand geleden tekende ik samen met mijn vriendin een compromis voor de aankoop van een huis, met een kadastraal inkomen van 709 euro
het leek ons zeer gunstig dat we deze woning konden kopen aan klein beschrijf. Dat werdt ook bevestigd door onze notaris.

Nu de akte voorbereid is en we deze binnen 2 weken mogen tekenen,
Krijgen we van de notaris de melding dat het groot beschrijf zal worden aangezien het kadastraal inkomen is opgetrokken naar 790 euro.

Kan het kadaster dit zomaar verhogen zonder enige verwittiging, bezichtiging van het huis of zonder dat er een aanpassing aan de woning is gebeurd?

En dit terwijl de verkoop van een woning bezig is.Ik heb hier Schriftelijk bezwaar tegen ingediend maar kan ik nog wat ondernemen?

Mvg
SVENNN

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2008 19:25

Het is reeds enkele jaren gewoonte - ik denk zelfs wet- dat wanneer een woning verkocht wordt , er automatisch een herziening van het KI volgt.
Normaal moet elke wijziging aan een woning gemeld worden. Wanneer er een vergunning afgeleverd wordt , weet de Registratie dat. Maar kleinere ingrepen , zelfs het inrichten van een zolderkamer , daar weet de registratie niet altijd iets van. Een nieuwe keuken plaatsen , een douche installerren , CV op aardgas installeren , het zijn allemaal elementen die de waarde van een KI beïnvloeden. Door bij elke verkoop van een huis de herziening toe te passen , vangt de Registratie dergelijke aanpassingen op.
Voor U persoonlijk is het natuurlijk sneu dat U daardoor van klein op groot beschrijf komt. Het enige dat U kan doen is bezwaar indienen en vragen welke elementen hebben gemaakt dat het KI voor deze woning werd aangepast. Ook nazien of de indeling klopt , vb. aantal kamers enzo.

Ik kan alleen U succes wensen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 13 jul 2008 21:23

Wat Wanthon schrijft, kan ik alleen maar bevestigen.
Ik wou enkel aanvullen dat het niet op een wet berust maar op een administratieve instructie.

Ik kan U verzekeren dat zo goed als iedereen van het Kadaster er alles zal aan doen om onder de 745 te blijven (omdat zij ook weten wat de gevolgen zijn voor uw lening).

Voor een gewoon huis is er echter weinig speling mogelijk:
* de oppervlakte ligt vast
* de referentiehuurprijs ligt ook vast per wijk of per straat
* het bouwjaar ligt vast.

Het probleem zit hem meestal hier:
* een huis zonder badkamer noch CV krijgt een verhoging van 0%
* een huis met badkamer: + 10%
* een huis met badkamer en CV: + 40%.

Als u zegt: van 709 naar 790, dan zie ik zo de 10% verschijnen.
709 + 70,9 = 779,9 (door één of andere afronding - in 1975 was er enkel de frank) komt dit op 790 (ipv 780 die men zou verwachten).

Dat betekent dus dat de eigenaar nooit de badkamer heeft aangegeven bij het Kadaster.

Reclame

SVENNN
Topic Starter

#4 , 14 jul 2008 16:47

Vriendelijk bedank voor de snelle reactie!!!!!

Na het lezen van jullie antwoorden ga ik er al van uit dat het groot beschrijf zal worden.
maar ik ben een koppig ventje!!!
Ik heb vandaag een aangetekend bezwaar ingediend en de persoon uitgenodigd om de woning te bezichtigen.
Ik hoop toch nog altijd te winnen aangezien er al 15 jaar huurders in wonen die het huis meer hebben afgebroken dan onderhouden.
zo staat er wel een lavabo maar er is geen stromend warm water.
en er staat wel een bad maar ook hier geen warm water.
Ik heb in mijn brief gevraagd wat nu opeens het kadastraal inkomen verhoogt.
en vraag hierin vriendelijk het kadastraal inkomen te verhogen na de verkoop.

Het is dat wat ik niet versta waarom niet verhogen na het beschrijven.

Alle duimen he

mvg SVENNN

j.demoor

#5 , 15 jul 2008 11:34

Uit ‘Nu de akte voorbereid is en we deze binnen 2 weken mogen tekenen’ leid ik af dat uw compromis niet geregistreerd is en dus ook niet tegenwerpbaar is aan derden,inbegrepen het kadaster.U bent m.a.w. voor het kadaster nog geen eigenaar.

“Art.498.Het enkel feit van de overdracht aan een derde van de eigendom van een perceel waarvan het kadastraal inkomen regelmatig werd vastgesteld op een tijdstip dat het aan de overdrager toebehoorde, geeft aan de verkrijger geen recht om tegen bewust kadastraal inkomen bezwaar in te dienen.”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Archief”