Oudste dochter wil niet meer naar papa / co-ouderschap

RikDC
Topic Starter

Oudste dochter wil niet meer naar papa / co-ouderschap

#1 , 02 aug 2015 15:32

Goedemiddag ,

Ik ben een 40 jarige man uit de Kempen en de oudste van mijn 3 dochters wil niet meer naar mij komen tijdens de week dat mijn kinderen normaal bij mij zijn vanwege co-ouderschap.

Vroeger ging dit relatief goed maar tegenwoordig weigert zij naar mij te komen omdat ik haar beperkingen opleg .
Zij is 14 jaar en mag van haar moeder alles (tot middernacht alleen op de kermis rondhangen o.a. ) en ik wil dat niet toestaan want ben doodongerust dan.
De moeder , mijn ex , vind dat prachtig want zo kan ze mijn dochter nog wat meer tegen mij opzetten door ze te steunen in het feit dat ze , wanneer ze haar zin niet krijgt , gewoon weg blijft bij mij.

Als ze haar zin niet krijgt , bolt ze het gewoon af !!!

Ik wil dat mijn dochter tijdens de week dat ze bij mij moet zijn , ook bij mij is , maar weet niet wat ik nog moet doen....

Mijn advocaat is op z'n zachts gezegd , vrij vaag , en draagt ook niet bij tot een oplossing....

Iemand hetzelfde meegemaakt ???

Graag uw versie en mogelijke tip...

Dank bij voorbaat.

Van een radeloze vader .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 03 aug 2015 11:26

Het is aan beide ouders, dus ook aan de moeder, om de kinderen te stimuleren met beide ouders een band te onderhouden.

Het is ook aan u, als ouder, om voor uw kind te zorgen en dus niet te tolereren dat ze 'het afbolt'.
Een 14-jairge die op eigen houtje beslist om thuis te vertrekken? Daar moet je als ouder een stokje voorsteken!

Wat je dus moet doen? Zorgen dat ze bij jou blijft!
Zolang moeder ze gewoon meegeeft, is er geen probleem en doet moeder niets verkeerd.
Als de dochter tijdens jouw week, onder jouw gezag, terug bij moeder belandt, is het een teken dat u uw dochter niet onder controle heeft of dat u uw dochter toestemming geeft om terug naar moeder te gaan.

Wordt case scenario in dit geval: Moeder gaat elke keer dat dochter vroeger terugkomt hiervan melding doen bij de politie en stapt na een paar meldingen terug naar de rechtbank om de verblijfsregeling te laten aanpassen, gezien dochter toch geen week bij papa verblijft.

RikDC
Topic Starter

#3 , 03 aug 2015 12:19

Beste Duma ,
Uw laatste alinea dat speelt momenteel ook al , de moeder draait inderdaad de situatie naar haar hand.

Momenteel is het echter zo dat ik me aanbied op de afgesproken tijd om mijn 3 dochters op te halen en dat de 2 jongsten met veel plezier meegaan maar de oudste (puber ) weigert o.a. omdat ze haar zin niet mag doen bij mij. (mijn ex speelt maar al te graag het spelletje mee )

Ik weet ook dat zij als 14 jarige verplicht is om mee te gaan en bij mij te verblijven zodat ik nog een beetje aan haar opvoeding kan werken...!!!

Bij mijn ex worden de kinderen echt mismeesterd , ze eten namelijk nooit groenten en willen dat als ze bij mij zijn ook doorzetten .
Uiteraard weiger ik mij daar bij neer te leggen want de gefrituurde rommel die ze bij hun moeder krijgen geeft mij een heel slecht gevoel voor de toekomst.....

Enfin , dit was even naast de kwestie maar graag nog reactie en liefst van iemand die het meemaakte , over hoe ik dit oplos.

Ik wil mijn oudste dochter de eerstvolgende keer met mij meenemen , of zij of haar moeder het nu graag hebben of niet.

Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Reclame

Turaki

#4 , 03 aug 2015 12:55

Als uw oudste niet mee wil, is het aan uw ex om ervoor te zorgen dat ze meegaat. Dus u kan hier telkens klacht neerleggen tegen uw ex wegens niet naleven vonnis.

duma

#5 , 03 aug 2015 13:11

Uw ex moet zorgen dat zij meegaat. Als de dochter niet meegaat, is dat omdat uw ex de dochter niet meegeeft.
U zorgt dat u het originele vonnis + een kopie ervan bij hebt en rijdt rechtstreeks naar de politie om klacht neer te leggen.

In deze situatie zijn er geen andere mogelijkheden meer, buiten misschien dit nog eens duidelijk stellen aan de moeder en ook daad bij woord voeren. Ze moet weten dat u het meent.

RikDC
Topic Starter

#6 , 03 aug 2015 13:23

Tja , dat zijn de theoriën die ik ook wel ken maar de praktijk , wie heeft het meegemaakt....

Kijk , naar de politie gaan dat is als een lootje in de loterij.
Willen ze of willen ze niet ???
Als je een "job " hebt waarbij je zelf je prioriteiten kan bepalen...!!!

Jullie kennen het toch ook hé (in 't Antwaaarps ) "Doar hemme wai gienen taid veur zene " of " Doar kunne wai niks on doeng ".

Alleszins bedankt voor jullie tips maar ik hoop op een reactie van iemand die er rechtstreeks mee geconfronteerd werd....

Turaki

#7 , 03 aug 2015 13:35

Bij dergelijke reactie vraagt u meteen om de officier van wacht te spreken, wijs hem even op miskenning aangifteplicht, en vraag hem om toch PV op te maken.
Nog steeds geen medewerking, bel dan naar 101 (zorg dat u de namen van de agent en officier heeft genoteerd), doe de melding van het niet meegeven van uw dochter (vraag en noteer meldingsnr), en doe meteen daarna aangifte van deze 2 agenten (ook meldingsnr vragen en noteren).

Dag nadien gaat u met het eerste meldingsnr toch nog aangifte doen van het niet meegeven van uw dochter, en stuurt u een brief naar zowel de dienst intern toezicht, procureur, en comité P, waarin u uitlegt wat er gebeurt is (met verwijzing naar beide meldingsnrs en het PV-nr dat ondertussen heeft), en dat u klacht wenst in te dienen tegen deze 2 agenten.

duma

#8 , 03 aug 2015 13:37

Zorg dan dat de theorie praktijk wordt. U laat zich afschepen.
Het gedrag van de agenten is niet correct, maar u moet ook op uw strepen staan dan. Zie uitleg Turaki. Gewoon DOEN.

U stelt een vraag op het juridisch forum en wij geven u het duidelijke antwoord: klacht neerleggen.
Er is géén andere manier.
En handel snel, of uw ex verzamelt zelf bewijzen tegen u.

RikDC
Topic Starter

#9 , 03 aug 2015 19:55

Bedankt allemaal maar de theorie en een groot stuk praktijk ken ik....
En in de praktijk komt het er op neer dat de theorie niet klopt met de praktijk !!!

Daarom zoek ik iemand die het in de praktijk heeft meegemaakt....

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 aug 2015 21:04

Er is hier iemand (die nu even andere prioriteiten heeft) die met 100% zekerheid zal kunnen uitleggen dat de genoemde stappen wel degelijk veel indruk zullen maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 aug 2015 00:05

Ben eventjes thuis dus kan antwoorden :D
Doe zoals Turaki en Duma hebben geschreven.
Mocht het Stad Antwerpen zijn of een andere politiezone in het arrondissement Antwerpen mag u dat altijd via JF laten weten tot 16/8 wel langs moderators - mijn PB functie staat uit tot die tijd.
De bevoegde parketmagistraten en de huidige procureur des Konings A Gepts kan met weigeren van zulke zaken niet lachen en de specifieke substituten ook niet - heb genoeg ervaring in die branche.

Edoch u moet wel rekening houden dat politie gebonden is aan de wetgeving zowel Franchimont als Salduz procedure zijn van toepassing.
En als tegenpartij niet wil komen... hij of zij kan niet gedwongen worden ....tot er een bevel tot medebrenging zou worden uitgevaardigd.
U zal een attest klachtneerlegging ontvangen en daarmee ( vraag uitleg aan de dienst SLAchtofferZOrg) kan u zich als slachtoffer laten registreren bij het parket.

Zorg dat u een goed opgebouwd dossier hebt ... afhandeling kan effectief een zekere duurtijd hebben.
Het feit dat familierechtbank nu bestaat en de bevoegdheden van vrederechter en voorzitter RB heeft overgenomen* met als eerste stap bemiddeling zal de zaak ook steviger onderbouwen.
(*dringende maatregelen feitelijk samenwonenden nog bij voorzitter RB eerste aanleg)
Deze uitleg in het heel kort en niet 100%,volledig.

giserke

#12 , 04 aug 2015 10:25

Klein probleem, juridisch kun je allerlei stappen zetten.
En je zal die hoogstwaarschijnlijk binnenhalen.
Maar uit ervaring van familie weet ik wanneer je de juridische stap zet, je de doos van Pandora opent.
14jaar = apenjaren. Je doet dus niet zomaar meer wat je wil met dergelijke snotneuzen.

Maw zal de juridische weg niet de zaken nog meer laten escaleren?

RikDC
Topic Starter

#13 , 04 aug 2015 13:21

Bedankt voor jullie tips
Giserke , ik heb geen enkele andere mogelijkheid , mijn ex stookt de boel steeds flink op !!!

Franciscus , denkt u niet dat een vaststelling door een deurwaarder beter is ?
Wanneer ik mij laat vergezellen door een deurwaarder en deze constateert dat mijn ex mijn dochter niet meegeeft.....
Zoals u schreef gaat de politie haar enkel uitnodigen en verhoren waarbij zij kan vertellen wat ze wil
Ze kan bvb zeggen dat ik mijn dochter helemaal niet kom halen....

duma

#14 , 04 aug 2015 14:00

Neen, want die deurwaarder heeft geen bevoegdheid en kost bovendien handenvol geld.
En de kans dat de moeder haar dochter wél zal meegeven als die deurwaarder daar plots staat, is ook groot, want dan ziet ze de bui wel hangen.
Al die moeite en dat geld voor niks.

Uw ex kan beweren wat ze wil, maar als u een kwartier na wisseltijd naar de politie gaan om klacht neer te leggen, zullen zij op DIE moment contact opnemen met uw ex, zodat op DIE moment de vaststelling gedaan kan worden. Een dag later klacht geen neerleggen, heeft inderdaad weinig nut.
Verder kan u gerust het gesprek met uw ex opnemen en met deze opname bewijzen dat zij uw dochter niet meegeeft. Zij hoeft geen toestemming te geven voor dergelijke opname.

Ik krijg van u vooral het gevoel dat u onze oplossing niet wil.
Ja, dat gaat lang duren.
Ja, dat is vervelend.
Ja, er zijn politie-agenten die sommige aspecten van hun job liever aan een ander overlaten.
Maar het is toch de énige manier.

RikDC
Topic Starter

#15 , 04 aug 2015 14:16

Kijk Duma , u krijgt het gevoel dat ik uw "oplossing " niet wil.....
Zo is het echt niet hoor maar het gevaar van forums is dat iedereen daar zijn zegje doet en dat je op het eind van de rit niet weet wat nu het juiste antwoord is.
Ik weet ook niet op wat uw kennis in deze gebaseerd is maar ik ben toch blij dat u uw mening geeft evenzo de anderen , waarvoor dank....
Echter , neem nu uw eerste zin in de laatste reactie....
Een deurwaarder heeft natuurlijk WEL bevoegdheid en stelt vast dat het kind wel of niet meegaat en maakt daar vervolgens een pv van.

Blijft natuurlijk het feit dat mijn ex inderdaad de dochter misschien meegeeft als ze "nattigheid " voelt.

Enfin , ik ga het proberen met de politie.

Bedankt.

Terug naar “Echtscheiding”