inkorting

lachertje
Topic Starter

inkorting

#1 , 05 aug 2015 22:02

geachte

de inkorting kan dit echt?
zie de ouders van mijn man hebben hun huis voor maar 125.000€ verkocht met redelijk veel grond
en een huis met 4 slaapkamers in midden van zoersel (duur gemeente) zo wat Praktische in het dorp zelf
deze verkoop is in 2004 gebeurd, hoe komen wij in godsnaam te weten of dit wettelijk was
uiteindelijk hebben de andere 4 kinderen alles gekregen en de andere 4 totaal niets
kunnen wij hier iets tegen ondernemen?

groetjes jeannine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2015 22:18

Normaliter kan men niet onterven.
Opvragen bankgegevens zijn 10 jaar dus één jaar te laat voor dat.
Waren jullie niet aanwezig bij de notaris?
Kinderen van hetzelfde huwelijk?

wanton

#3 , 06 aug 2015 10:36

Indien de woning verkocht is aan een vreemde, dwz. geen kind, kunnen jullie weinig doen aan die verkoop. Je kan wel een kopie van de akte bekomen via de dienstdoende notaris.
Indien de ouders één of meerdere kinderen geld hebben toegestoken in de loop van de jaren, zodat bij de erfenis niets overbleef, kunnen jullie wel inkorting overwegen als jullie die schenkingen kunnen bewijzen. Bankonderzoek kan gedurende 10 jaar , maar is zeker niet kosteloos.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lachertje
Topic Starter

#4 , 06 aug 2015 11:16

wanton

de woning is gekocht door de jongste zoon,
het geld verdwijnt met de noorderzon (geen bewijzen) (124.000€ op 2 jaar tijd laten verdwijnen door cash af te halen)
wel wij moeten gaan mee betalen aan het rusthuis,
testament was zo opgesteld langstlevende erft alles (wat ik normaal vind)
wat ik niet normaal vindt is dat alles zo maar wordt uitgedeeld en wij niets kunnen bewijzen en en gaan moeten bijbetalen
bij leven doet men wat men wilt

vandaar mijn vraag over die inkorting
het huis is volgens ons veel te goedkoop aan de zoon verkocht,

wanton

#5 , 06 aug 2015 20:19

Of het huis idd te goedkoop is verkocht aan een erfgenaam, kan ik natuurlijk niet bevestigen. Als dat wel o is , is dat te zien als ene verdoken schenking. Misschien zijn de gelden wel terug gegeven aan hem!?
Indien blijkt dat die waarde te weinig was, kan misschien bekomen worden dat hij - als begunstigde van een schenking - als enige de rusthuiskosten moet dragen. Eén en ander wijst blijkbaar toch op vrijwillige verarming vanwege de ouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”