Moeilijke huisbaas

Darliiien
Topic Starter

Moeilijke huisbaas

#1 , 06 aug 2015 23:03

Hallo,
Zoals ik hier al meermaals heb vermeld in mijn verhalen over onze huisbaas, hebben we een vrij moeilijke huisbaas. maar ter zake:
Binnen 2 maanden gaan mijn vriend en ik officieel verhuizen. Nu wil de huisbaas graag, terwijl we er nog officieel wonen, graag een laatste keer alles komen controleren (aangezien we na hun vorige controle een hevige discussie hebben gehad over het feit dat zij enkele dingen in 'oorspronkelijke' staat eisen, hoewel er geen intredende plaatsbeschrijving is gemaakt bij het inhuizen van het appartement).
Nu hebben ze dus vorige week op mijn vriend gebeld (hoewel er duidelijke afspraak was steeds mij te bellen, bij eender welke vraag/ probleem/..) en hebben ze tegen mijn vriend gezegd dat ze vrijdag 7 augustus rond de middag willen langskomen. Mijn vriend, niet wetende wat er op de kalender staat, heeft hier mee ingestemd (ze vroegen het eigenlijk niet, het was meer een melding van: of je wil of niet, wij komen)
Maar, helaas, vrijdagochtend moeten wij naar het ocmw en direct daarna vertrekken wij naar de zee voor een weekend (voor een bruiloft), dus wij zullen er niet kunnen zijn die dag. Nu heb ik de huisbaas gebeld en dit reeds meermaals gemeld, maar zij eisen dat ze die dag mogen langskomen EN dat wij aanwezig moeten zijn!
Nu heb ik mijn beste vriendin gevraagd of zij vrijdagochtend, voor wij naar het ocmw gaan, wil langskomen en op ons appartement wil blijven tot in de namiddag, met de deur op slot en sleutels op het slot, zodat de huisbaas zeker niet binnenkan.
maar ik ben bang dat de huisbaas dan wel een andere manier zal verzinnen om binnen te geraken (politie, zaterdag terugkomen,...)
Men kan toch niet eisen dat wij, speciaal voor hun, thuis gaan blijven? ook al had mijn vriend in het begin toegezegd, plannen kunnen toch veranderen?
En dan nog een vraagje, normaal als je huurwaarborg stort, staat dit op een speciale, vaste rekening. Bij ons is dit niet zo. Na storting van de waarborg weigerde de huisbaas om dit op een vaste rekening te zetten, zij hebben dus zomaar even onze 700 euro waarborg op hun rekening gezet. Wij hebben wel de rekeningafschriften waarop staat dat het voor de huurwaarborg is, maar is dit genoeg om te bewijzen, als zij beslissen de waarborg niet ter terug te geven (ook al is er niets kapot ofzo)

alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 aug 2015 23:55

Dat samen met het vermelde bedrag in het contract dient voldoende te zijn.

Wat betreft het bezoek, heeft u reeds schriftelijk of per mail duidelijk gemaakt dat die datum niet gaat? Indien niet onmiddellijk doen.

sloeberken

#3 , 07 aug 2015 09:20

De huisbaas mag zich geen toegang verschaffen tot u woning zonder u toestemming, gebeurt dit toch onmiddellijk politie verwittigen.
Jij bepaald wanneer een bezoek kan gebeuren.
De politie kan u niet verplichten de verhuurder binnen te laten.
Blijft hij moeilijk doen stel je hem met een AS in gebreke.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Vandebos

#4 , 07 aug 2015 10:28

U kan ook eenvodigweg tijdelijk een ander cilinderslot plaatsen.

Wat me beduidend meer zorgen baart is dat u als huurder best kan aantonen dat u al het mogelijke heeft gedaan om aan de ene kant de verhuurder te verwittigen en aan de andere kant hem een tijdig evenwaardig alternatief aan te bieden. Bij gebrek hieraan maakt u het voor de verhuurder makkelijk om bij een eventueel geding kwade wil aan te tonen.
Ik heb dit als verhuurder reeds enige keren meegemaakt (huurders die zich god almachtig wanen op het einde van de huurceel) en tot op heden in dergelijke dossiers nooit een echt probleem gehad om dit aan te tonen en te laten meewegen in het vonnis.
Ik zeg niet dat ik u vergelijk met een dergelijke huurder, ik haal het enkel aan om aan te tonen dat u zich met dergelijke weigeringen steeds zeker dient te nemen.

sloeberken

#5 , 07 aug 2015 10:47

Verhuurder heeft ook geen enkel bewijs voor het bezoek. Afspraak was via telefoon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#6 , 07 aug 2015 12:58

Het is niet omdat die voor je het rode licht negeert dat je zijn voorbeeld dient te volgen...

ongelukbelaagd

#7 , 07 aug 2015 13:54

Een uittredende plaatsbeschrijving heeft geen zin als er geen intredende plaatsbeschrijving is want hoe gaat die huisbaas bewijzen dat er "nieuwe" beschadigingen zijn?
Zeg je huisbaas te komen als je er echt uit verhuisd bent. Anders heb je 2 maanden te tijd om het appartement "af te breken" nadat dat uitgaande plaatsbeschrijving gedaan is.
Het is nu wel te laat om schriftelijk te melden dat het je deze middag niet paste.

Terug naar “Huren”