inbraak

cadbe
Topic Starter

inbraak

#1 , 11 aug 2015 17:52

Ik ben huurder sinds 10 maanden en heb een huurovereenkomst getekend van 9 jaar.

Inbrekers hebben geprobeerd in te breken doch zijn niet binnen geraakt , maar hebben
wel de sectionale automatische poort beschadigd. Ik heb dezelfde dag een PV laten opmaken
door de Politie en alles netjes doorgestuurd naar de huisbaas. Hij heeft dit overgemaakt aan
zijn brandverzekering.

De poort ging niet meer dicht en heb de leverancier van de poort opgebeld die er voor gezorgd
heeft dat de poort mechanisch terug werkte. Er is echter schade en volgens deze technicus
moet de ganse poort vervangen worden. Ook geloofde hij niet dat er ingebroken was en zei
hij dat dit van binnen uit moet gebeurd zijn , wat niet het geval is. Volgens mij zijn de inbrekers
met een koevoet onder de poort geraakt want er zit een nogal brede rubber onderaan de poort.
En deze hebben met de koevoet zo de binnenkant van de poort beschadigd. Aan de buitenkant is niets
te zien.

Mijn huisbaas wilde dat ik een offerte zou aanvragen aan de leverancier van de poorten nochtans
is het zijn taak denk ik om de materialen te kiezen ter herstelling van de poort ?

Kan ik daar in de problemen mee komen dat ik een offerte op mijn naam heb aangevraagd ?
Ook is er een 250 euro franchise. Ik vermoed dat dit ten laste van de huisbaas is ?

Er is maar 1 sectie stuk van de poort. De onderste sectie. De rest is nog perfect in orde.
Maar de leverancier van de poort zei dat men zo 1 paneel niet meer kan vast krijgen.
Dus hij zegt dat de volledige poort moet vervangen worden. Wat als de expert van
de verzekering daar niet mee akkoord gaat ???

Mij moeder voelt zich niet meer veilig in dit huis. Maar heb een contract van 9 jaren.
Kan dit contract verbroken worden zonder dat ik 3 maanden boete + 3 maanden opzegtermijn moet betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2015 18:11

Om die reden kan u uw huurcontract niet opzeggen.
Er is een PV opgesteld hebt u dat nr ... u mag dat hier eens opgeven.
dus BU.12.L7.123456/15 ... alleen het gedeelte in vet zijn van belang.
Normaliter krijgt u een attest van aangifte ( klacht neerlegging).

Uiteraard meldt u de zaak aan uw eigen brandverzekering.
In principe is de schade voor de eigenaar en moet hij dan ook het nodige doen.

Wat die firma zegt doet er weinig toe enkel het verslag van de politie en de experten van de verzekering kunnen hier iets over zeggen.
De firma heeft geen bevoegdheid hierin ( mogelijk wel een mening).

Normaal kan een sectionale poort langs de binnenzijde worden geblokkeerd - bout door een verbinding en in de muur bv langs elke kant ( soort dievenklauw dus)
Of lijmklemmen langs elke kant - heb dat zo gedaan toen de motor bij ons het begeven had en de poort dus met de hand te openen was.
PS optie een kan u 's avond en 's nachts steeds toepassen

KJ86

#3 , 11 aug 2015 20:03

Schade is in principe voor de huurder tenzij dat die kan aantonen dat het aangericht is door derden.
Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.
Aangezien dat de schade enkel langs binnen is, is er geen enkele aanwijzing dat de schade is aangericht door een inbreker of vandaal. Dat wil dus zeggen, als de politie de dader niet vindt dat u zal moeten opdraaien voor de schade.

Reclame

cadbe
Topic Starter

#4 , 11 aug 2015 20:50

Schade is aangericht door derden en niet door de huurder. De politie heeft toch een PV opgesteld en ook gezien dat het een inbraak betreft.
Ik heb de schade gemeld aan mijn eigen brandverzekering maar als huurder ben ik niet aansprakelijk voor schade aan het gebouw.
Dus alles loopt momenteel via de verzekering van de verhuurder.
Ik wacht nu op een offerte en de expert van de brandverzekering van de verhuurder.
U zegt als de schade enkel langs de binnenkant is de huurder moet opdraaien voor de kosten ? Met een koevoet of dergelijke kan
men wel perfect onder de poort door en zo eraan trekken en wringen langs de binnenkant. Het is geen grote schade , enkel kleine schade.

KJ86

#5 , 11 aug 2015 21:25

Het PV van de politie is geen bewijs.
Als de verzekeringsexpert gelooft dat het een inbraak was, is er uiteraard geen probleem. De meeste verzekeringsmaatschappijen zijn echter niet happig om schade uit te keren.
De kans bestaat dat ze zich gaan beroepen op bovenstaand artikel. Als de politie geen dader vindt, hoe kan je dan bewijzen dat de schade is aangericht door derden. Het is niet dat ik uw verhaal niet geloof maar de tijd dat men mensen onvoorwaardelijk vertrouwt, is spijtig genoeg voorbij.
De verzekeringsexpert zal zich waarschijnlijk nog kritischer opstellen dan de persoon die de offerte kwam maken.
Dan weet je toch al een beetje waaraan je u mag verwachten.

KJ86

#6 , 12 aug 2015 09:32

Nog een bedenking!
Je kan misschien nog eens contact opnemen met de politie om te vragen of dat er nog andere mensen in de buurt zich gemeld hebben met een inbraakpoging rond hetzelfde tijdstip.

Terug naar “Huren”