En dan?maar onze huurbaas woont hier ook in de blok en vroeg of laat zou hij of een andere bewoner het beestje wel eens zien zitten voor de raam of dergelijke.
Een huisbaas die komt zagen over iets waar hij zich niet mee te moeien heeft. Sta op uw strepen, verwijs hem naar de uitgebreide verzameling uitspraken die dergelijke clausule als nietig doen beschouwen, en geef uw kat een kussentje om zacht op de vensterbank te kunnen zitten.Wie weet wat voor een ellende heb ik dan aan de hand als de kat voor de raam gaat zitten op het moment dat de huurbaas of iemand anders thuiskomt?
De eerste contractuele mogelijkheid om de huurovereenkomst te verbreken (zonder kosten) is na 9 jaar (ervan uitgaande dat het een contract van 9 jaar is). Als iemand bereidt is om 9 jaar lang te wachten om wraak te kunnen nemen, lijkt het mij iemand die ook over andere zaken zal vallen, en zal er sowieso een opzeg komen na 9 jaar, ongeacht of er een kat is of niet. Ik zie hier dus weinig of geen bijkomende problemen voor TS.Voorgaande aansporingen tot het negeren van de wensen van de eigenaar, zouden jou wel eens zuur kunnen opbreken ...
Als jij zijn wensen niet respecteert, kan hij bij de eerste contractuele gelegenheid de huurovereenkomst beëindigen.
Waar sta je dan?
Ook een eigenaar moet zich houden aan de regelgeving en jurisprudentie en niet denken dat het inlassen van een clausule hem almachtig maakt...Voorgaande aansporingen tot het negeren van de wensen van de eigenaar, zouden jou wel eens zuur kunnen opbreken ...
Als jij zijn wensen niet respecteert, kan hij bij de eerste contractuele gelegenheid de huurovereenkomst beëindigen.
Waar sta je dan?
Het is heel gemakkelijk om de vinger te wijzen maar je moet durven doordenken. Wat is de oorzaak van die massale weigering?Ik moet gelukkig niet huren, maar ik erger me dood aan al die verhuurders die zich bemoeien met het privéleven van hun huurders.
Puur machtsmisbruik...
Dit verduidelijkt al veel.Als eigenaar ...
In dergelijke situaties (dus verhuurders die starten met een contract van 1 jaar) zou ik de huurder aanraden om een jaar op de tanden te bijten (dus tot het contract overgaat naar 9 jaar), en dan pas een huisdier in huis halen.... begin ik een overeenkomst met een nieuwe huurder altijd met een kortlopend contract (1 jaar) en verzamel ik voorafgaandelijk zoveel mogelijk (legaal verworven) info van de kandidaat-huurder.
Verhuurders die er geen probleem mee hebben om eisen op te leggen die niet mogen, verdienen niet beter dan op dergelijke wijze behandeld te worden.Lieden die er geen probleem mee hebben om mijn eigendom te bezwaren met het houden van katten, honden en andere in appartementen niet thuis horende dieren, worden zodoende meestal op voorhand uitgesloten.
Het bewust negeren van de wetgeving en rechten van een huurder is ook provocerend en zal evengoed de relatie niet ten goede komen. Een huurder die weet wat zijn rechten zijn, gaat u niet tegenhouden.Jurisprudentie ivm het houden van huisdieren is 1 zaak ...
Het bewust negeren van de terechte verzuchtingen van een eigenaar. is provocerend en zal hun relatie niet ten goede komen.