een geval van onderverhuur?

kwispel
Topic Starter

een geval van onderverhuur?

#1 , 14 aug 2015 00:16

Ik had al wat info gepost in mijn topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 9&start=45

Het zit zo: elke maand betaal ik via domiciëring mijn huishuur aan de persoon van wie ik dacht dat het de eigenaar was van het pand, het is ook op zijn naam gericht.

Vandaag vertelt die me doodleuk: ik ben geen eigenaar, de eigenaar woont in het buitenland en komt nooit naar België.

Ik betrek een pand boven een horecazaak dat heel duidelijk niet is gebouwd of afgestemd op verhuur ( geen aparte ingang).

Het huurcontract is geregistreerd op naam van de uitbater van het restaurant.

De waarborg moest "cash" worden betaald.

Ik vind het "gek" dat ik maandelijks huur betaal op rekening van iemand die zelf huurt. Waar kan ik dit controleren? Waar kan ik terecht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 14 aug 2015 08:24

Een huurder van een handelspand mag een gedeelte daarvan onderverhuren aan een persoon die het als hoofdverblijfplaats gebruikt. Aan die mogelijkheid zijn drie voorwaarden verbonden:
In het handelshuurcontract mag er geen verbod tot onderverhuring staan.
Slechts een gedeelte van het gehuurde goed mag worden onderverhuurd.
De handelshuurder moet zijn handel in het gehuurde goed behouden.
Deze twee vormen van onderverhuring zijn mogelijk voor nieuwe of vernieuwde huurovereenkomsten vanaf 31 mei 1997.

Dit komt uit http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... verhuring/

kwispel
Topic Starter

#3 , 14 aug 2015 12:55

bedankt, mag in dit geval de waarborg cash worden geïnd van de onderverhuurder?
En zijn hier andere wetten ivm geen aparte doorgang nd woonst ( je moet door de keuken van restaurant om naar je woonst te gaan)

Reclame

sloeberken

#4 , 14 aug 2015 13:06

Bij onderverhuur als hoofdbewoning, geld dezelfde huurwet als gewone huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”