Domicilie terug thuis zetten?

Debbie1991
Topic Starter

Domicilie terug thuis zetten?

#1 , 15 aug 2015 00:38

Beste,

Ik ben een meisje van 24, alleenstaand en huur een appartement aan 790€ in een grote stad.

Nu begint dit toch wel heel moeilijk te worden, ook het vinden van iets anders (proper) en betaalbaar valt enorm tegen.

In veel studio's is het niet mogelijk om een domicilie te plaatsen...
Kan ik mijn domicilie adres dan weer thuis bij mijn ouders plaatsen maar wel elders 7/7 verblijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2015 04:05

Kan ik mijn domicilie adres dan weer thuis bij mijn ouders plaatsen maar wel elders 7/7 verblijven?

Neen, op domicilie fraude staan zware boetes.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Debbie1991
Topic Starter

#3 , 15 aug 2015 08:57

Is ze dan een andere optie mogelijk? Frauderen is niet zo m'n ding :))

Reclame

Vandebos

#4 , 15 aug 2015 10:42

Vooraleer er weer met domiciliefraude wordt gegooid; lees eens nauwgezet uw huurcontract na, is daarin de verplichting opgenomen tot domiciliëring in het gehuurde pand?

sloeberken

#5 , 15 aug 2015 14:15

Is het niet zo, als het een huurcontract voor hoofdbewoning is, dat het verplicht is u domicilie er te plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#6 , 15 aug 2015 14:22

Student is mogelijk een uitzondering qua domiciliëring ALS in uw huurcontract staat
dat u niet dient gedomicilieerd te zijn of
dat het een studentencontract betreft....

chantika

#7 , 15 aug 2015 15:15

Vooraleer er weer met domiciliefraude wordt gegooid; lees eens nauwgezet uw huurcontract na, is daarin de verplichting opgenomen tot domiciliëring in het gehuurde pand?
Waarom is het enkel verplicht zijn ‘officieel adres’ te nemen op de plaats waar hij echt woont als dit in de huurovereenkomst staat?
Dat wil dus zeggen dat je gans het jaar in Gent mag wonen op een studio waar het niet verplicht is of zelfs verboden om daar zijn domicilie te zetten. En ingeschreven blijven bij pa in Koksijde of ma In Knokke. Het verschil zie je elk jaar op je belastingbrief. Ik heb het dus niet over een student maar over iemand met een inkomen.
Onderstaande site heeft het dan helemaal verkeerd voor.

http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=261

WAT IS EEN ‘OFFICIEEL ADRES’ OF ‘DOMICILIE ADRES’?

Wanneer we spreken over het ‘officieel adres’ van iemand, gaat dit over de inschrijving in het bevolkingsregister van de gemeente waar je verblijft. Wettelijk is iedereen verplicht om zich in te schrijven in het bevolkingsregister. Deze inschrijving gebeurt op basis van de hoofdverblijfplaats van de betrokken persoon.

De hoofdverblijfplaats is de plaats waar iemand het grootste gedeelte van het jaar verblijft. De vaststelling van de hoofdverblijfplaats gebeurt op basis van enkele feitelijke elementen, zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het energieverbruik, de telefoonkosten, enz. Iedereen die van hoofdverblijfplaats wil veranderen, moet dit aangeven bij de gemeente waar hij komt wonen. De aangifte moet binnen acht dagen na verandering van hoofdverblijfplaats gebeuren bij de (nieuwe) gemeente.

WP002

#8 , 15 aug 2015 15:26

De meest voor de hand liggende oplossing lijkt me nochtans effectief thuis gaan wonen.

Franciscus

#9 , 15 aug 2015 21:55

Ik denk van niet maar moet wel in een zekere context gelezen te worden.
Student is iets anders dan een werkend persoon.
Ook een werkend persoon kan een studio hebben dichter bij zijn werk dan zijn woonplaats
Men kan ook vb 9 maanden per jaar op zijn vakantieadres verblijven niemand houdt u tegen.
Men kan ook met tussenpozen in buitenland werken - heb zo verschillende familieleden met vast adres maar het grootste deel van hun tijd ergens in buitenland 3 maanden VAR - dan Maleisië - na een korte vakantie thuis - Brazilië enz enz
De wijkinspecteur weet waar ze werken en neemt met firma contact op als ze iets officieels hebben...

Het is dus inderdaad niet altijd zwart wit.

Binnen de 8 dagen in eigen gemeente en 15 dagen indien naar andere gemeente.
In de meeste studentensteden zet men zwaar in op het openhouden van de woningmarkt voor echte nieuwe inwoners en mogen studenten alleen naar de specifieke studentenkamers.

Terug naar “Huren”