Kinderbijslag

Panneke
Topic Starter

Kinderbijslag

#1 , 11 aug 2015 09:50

Hallo,

De 16- en 19-jarige zonen van mijn vriend hebben een half jaargeleden beslist dat ze niet meer bij hun moeder willen wonen. Dit om wille van jarenlang alcoholmisbruik en alle problemen die daar bijhoren (deurwaarders, verhuizen, leugens, verwaarlozing, etc...).
Ze hebben een time out gevraagd en hebben hun moeder al 6 maanden niet meer gezien.
De afgelopen jaren heeft de moeder ook bij mijn vriend veel schulden gemaakt. Schoolrekeningen, doktersrekeningen, inschrijvingsgeld hogeschool etc . Dit werd telkens betaald door mijn vriend en zou door de moeder worden terugbetaald, wat zelden gebeurde.
In januari, voor de beslissing van de zonen om niet meer bij hun moeder te wonen, heeft de moeder toegestemd om de helft van het kindergeld te storten en maandelijks 50€ aan mn vriend af te betalen. Dit is op papier gezet en door beiden ondertekend (geen juridische waarde). Sindsdien hebben we geen enkele euro gezien.
Nu de kinderen deze beslissing genomen hebben, en nog steeds achter deze beslissing staan, heeft mijn vriend het volledige kindergeld gevraagd en ons maandelijks 70€ terug te betalen om haar schulden af te lossen. Ze heeft hier weer in toegestemd, maar weer hebben we hier nog niets van gezien.
Wat moeten we doen?
Mijn vriend heeft er altijd van af willen zien dat we naar rechters en advocaten stappen om de kids te beschermen. Dat wil zeggen dat er op papier staat dat de kids elke 2 weken een weekend naar ons komen. Ook al hebben we sinds 2005 co -ouderschap.
Nu vrees ik dat we geen andere opties meer hebben om het financiele plaatje goed te regelen.
Wat we willen is dat het kindergeld rechtstreeks op zijn rekening wordt gestort, dan moeten we niet blijven bedelen en zeuren voor wat ons toekomt. En we willen dat de kinderen officieel bij ons wonen.
Ze willen op termijn hun moeder wel eens gaan bezoeken, maar geen weekendregeling.
Kunnen we dit regelen zonder advocaat? Wat zijn de eerste stappen die we moeten nemen?
Iemand zei me dat ik bij de wijkpolitie moest aangeven dat de kinderen bij ons wonen? Klopt dit?

Graag jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 11 aug 2015 10:30

Heb je haar al eens aangetekend in gebreke gesteld voor het niet betalen van haar deel van de bijzondere kosten?

Als de kinderen bij jullie wonen, moet hun domicilie uiteraard ook aangepast worden, maar ... wat staat er in het vonnis?
Hoe zit de regeling op papier in elkaar?

Madeliefje35

#3 , 11 aug 2015 12:25

Als jullie dit kunnen regelen onderling, dan kunnen jullie zonder advocaat een verzoekschrift indienen bij de rechtbank. Zo hebben wij dit ook gedaan : van een weekendregeling naar een week/week-regeling. Kostprijs : € 60,00
Opgelet, maar dan moeten jullie wel over alles overeenkomen en dit moet allemaal op papier gezet worden, met handtekeningen. Deze afspraken kan je dan samen met je verzoekschrift indienen en dan moet je éénmaal naar de rechtbank gaan om dit te bekrachtigen.
Veel info over deze afspraken kan je vinden op tweehuizen.be, google : ouderschapsplan.
Indien jullie niet overeenkomen, dan is er maar één optie en dat is een procedure aangaan bij de rechtbank.

Reclame

Panneke
Topic Starter

#4 , 16 aug 2015 19:23

Heb je haar al eens aangetekend in gebreke gesteld voor het niet betalen van haar deel van de bijzondere kosten?

Als de kinderen bij jullie wonen, moet hun domicilie uiteraard ook aangepast worden, maar ... wat staat er in het vonnis?
Hoe zit de regeling op papier in elkaar?

We hebben haar nog niet aangetekend in gebreke gesteld, dat kunnen we zelf doen middels een brief veronderstel ik? Gaat dit helpen en heeft dit dan wel juridische waarde?
De regeling op papier is dat de kinderen bij de moeder wonen en elke 2 weken een weekend naar de papa komen, helft vakanties etc. Papa betaalt alimentatie aan mama.
Nu is dit vonnis al sinds 2005 niet meer opgevolgd. Vanaf toen zijn de kinderen week om week bij moeder-vader en wordt er geen alimentatie meer betaald. Dit was onderling overeengekomen, maar is ook nooit bekrachtigd door een rechter.

Panneke
Topic Starter

#5 , 16 aug 2015 19:24

Als jullie dit kunnen regelen onderling, dan kunnen jullie zonder advocaat een verzoekschrift indienen bij de rechtbank. Zo hebben wij dit ook gedaan : van een weekendregeling naar een week/week-regeling. Kostprijs : € 60,00
Opgelet, maar dan moeten jullie wel over alles overeenkomen en dit moet allemaal op papier gezet worden, met handtekeningen. Deze afspraken kan je dan samen met je verzoekschrift indienen en dan moet je éénmaal naar de rechtbank gaan om dit te bekrachtigen.
Veel info over deze afspraken kan je vinden op tweehuizen.be, google : ouderschapsplan.
Indien jullie niet overeenkomen, dan is er maar één optie en dat is een procedure aangaan bij de rechtbank.
Bedankt! 60€, dat is peanuts! Mijn vriend heeft dit al eens willen doen en het argument van de moeder was dat het 600€ zou kosten, wat ze niet kan/kon betalen.
Nu hopen dat er iets samen opgesteld kan worden.

eylis

#6 , 16 aug 2015 20:07

één van de kinderen is al meerderjarig, dus hij kan kiezen bij wie hij woont en gedomicileerd wil zijn. In dat geval kan de vader de alimentatie aan zijn zoon storten en niet meer aan de moeder. Stuur wel een duidelijke bericht of mail naar de moeder dat de meerderjarige zoon de alimentatiesom zelf ontvangt voor zijn kosten. De meerderjarige zoon kan bij het kinderbijslagfonds laten weten dat hij zich gedomicileerd heeft bij de vader en daar ook voltijds verblijft en dat de moeder nog steeds de kinderbijslag ontvangt die voor hem bestemd is zonder dat hij kan beschikken over die gelden. In bepaalde gevallen kan het kinderbijslagfonds dan beslissen de meerderjarige gerechtigde zelf de kinderbijslag toe te kennen.

duma

#7 , 24 aug 2015 10:22

En waarom zou de vader nog alimentatie moeten storten aan de zoon als de zoon bij de vader woont?
De moeder zou dan net alimentatie moeten betalen, maar de vader toch helemaal niet meer; ervan uitgaande dat die zijn zoon kost en inwoon geeft.

Terug naar “Echtscheiding”