papa komt kinderen niet meer halen: gevolgen?

brokenwing
Topic Starter

papa komt kinderen niet meer halen: gevolgen?

#1 , 18 aug 2015 12:19

Ik ben een gescheiden vrouw, met een zoontje (9) en een dochter (13).
We hebben destijds een EOT laten opmaken met uiteraard co-ouderschap, maar de kindjes zijn tijdens de week bij mij en 1 WE op 2 bij de papa.

Nu heeft mijn ex laten weten dat hij de kinderen niet meer wil ophalen (de weekends dus en de helft van de schoolvakanties). Hij zegt dat het beter is dat ze dan maar bij mij blijven, gezien we geregeld ruzie maken, de 'verre' afstand (ongeveer drie kwartier).

Hij blijft wel alimentatie betalen en alle andere kosten wat omschreven is in onze EOT.

Ik heb al gelezen dat ik hiervan melding kan maken bij de politie als hij de kinderen niet afhaalt; maar heb ik daar iets aan? De kinderen zijn al heel de tijd bij mij.

- Kan ik onze EOT laten wijzigen, ook als hij dat niet wil?
- Hoederecht bestaat niet meer, wil dat zeggen dat alle beslissingen nog samen dienen genomen te worden?
- Kan ik het bekomen dat hij meer alimentatie moet betalen aangezien de kinderen vooral tijdens juli-augustus ook bij mij zijn en ik dus opvang moet zoeken?
- Kan ik mijn ex weigeren van mijn kinderen te zien op openbare plaatsen, zoals de sporthal of een schoolfeest?
- je hoort het al; ik vind dat als hij ze niet weer wil ophalen, hij er verder ook niets over te zeggen heeft, ook al betaalt hij mee. Wat kan ik allemaal doen?

Alvast bedankt.

BW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 18 aug 2015 15:15

1- Kan ik onze EOT laten wijzigen, ook als hij dat niet wil?
2- Hoederecht bestaat niet meer, wil dat zeggen dat alle beslissingen nog samen dienen genomen te worden?
3- Kan ik het bekomen dat hij meer alimentatie moet betalen aangezien de kinderen vooral tijdens juli-augustus ook bij mij zijn en ik dus opvang moet zoeken?
4- Kan ik mijn ex weigeren van mijn kinderen te zien op openbare plaatsen, zoals de sporthal of een schoolfeest?
5- je hoort het al; ik vind dat als hij ze niet weer wil ophalen, hij er verder ook niets over te zeggen heeft, ook al betaalt hij mee. Wat kan ik allemaal doen?
1) ja, via de familie rechtbank, gemotiveerd best met meldingen nadat hij al een paar keer de kinderen niet komen halen heeft, eventueel met bewijs (mail/sms) waarin hij bevestigd de kinderen niet meer te willen komen afhalen.
2) ja, jullie blijven gezamenlijk verantwoordelijk om de opvoedingsbeslissingen te nemen, al zal dat natuurlijk beperkter zijn als hij ze niet ziet... Maar in principe beslissen jullie dus nog steeds samen in overleg.
3) ja, dit kan je eveneens aanvragen via de familierechtbank om een herziening
4) neen, u ex blijft de vader en kan op openbare plaatsen komen en gaan hoe hij het wil, tenzij er motivatie (geweld, misbruik, ...) is tot verbod.
5) zolang er geen motivatie (geweld, misbruik, ...) is, blijft hij de vader en blijft hij iets te zeggen hebben...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2015 16:38

1) zie boven steeds attest melding met meldingsnummer vragen - ongeveer '15 min na tijdstip ophalen met kinderen aangifte gaan doen en attest vragen. uw EOT wel meenemen mogelijk ook best een copie.
Kan zijn dat na verloop van tijd politie zelf zal zeggen dat bellen volstaat. (Omdat u dan alle personeelsleden van de dienst K&A al hebt gesproken en ze dus u hebben gezien uw stem kennen enz. ) U kan dan op een later moment het meldingsattest gaan ophalen.
U kan er best een tiental hebben hoor
2) inderdaad omgangsrecht en zal dus minder zijn maar co-gezagsouderschap blijft.
3) u zal en meer alimentatie kunnen vragen en ook de bijzonder kosten gezien u nu voor alle verlofperiodes opvang zal moeten bekostigen - zal een serieuze rekening zijn. Laat ook opnemen dat u hem per brief/AS/mail in kennis stelt van de vakantieafspraken en de kosten . Laat daar ook inzetten dat u moet verwittigen x tijd voor gebeuren en bij geen antwoord bij x+ 10 u er mag vanuitgaan dat het goedgekeurd is. (vb paardenkamp voor Jef €500 en zeilkamp voor Mies € 650 - Kamp jeugdbeweging voor beiden van tot € 1000 en dan nog 7 dagen vakantiewerking grabbelpas €125 voor elk. Tenslotte moet u nu altijd 's avonds en in WE en alle verloven zorgen voor opvang. Sommige zaken moeten ook in schoolverband maanden op voorhand geregeld worden. Voorzie mogelijk ineens dat bij niet betalen u GDW naar werk kan sturen om achterstallen te innen rechtstreeks door loonbeslag.
4) kan u niet als vader langskomt op de openbare weg kan en mag hij met hen praten. Voorzien eventueel ook dat de schoolkeuze bij u ligt en dat de school de kinderen niet met de vader mag meegeven. Bezorg de school een copie van het vonnis zij zijn gehouden dit na te leven.
5) inderdaad. U mag nooit het gezag van de vader beperken...indien nodig zal de rechtbank dat wel doen. Zoals bvb rechter zal zeggen dat vader kinderen niet van school mag halen en bijhouden .... zorgen dat afspraken en wijze waarop duidelijk in vonnis staan.

Langs de andere kant voorzie ook een mogelijkheid via mail dat u vader steeds in kennis zal houden - de kinderen contact kunnen nemen per mail skype sms telefoon ... wat je maar kan afspreken....zodat vader steeds van alle zaken op de hoogte blijft. Aan hem om dan te reageren doet hij dat niet ...

Reclame

brokenwing
Topic Starter

#4 , 21 aug 2015 18:33

Ok, bedankt allemaal voor de adviezen.
Dan weet ik waar ik aan toe ben en welke stappen ik kan ondernemen.

BW

Terug naar “Echtscheiding”