Registratienummer en registratie na datum

compabaq
Topic Starter

Registratienummer en registratie na datum

#1 , 19 aug 2015 14:31

Onze huurbaas vraag een opzegvergoeding van ons omdat we te vroeg uit ons huurappartement trekken (9 jarig contract, vertrokken in het tweede jaar, dus 2 maanden opzegvergoeding). We hebben daarom nagevraagd of hij ons contract geregistreerd heeft, en hij zegt dat hij dit gedaan heeft. Hij heeft ons het registratienummer gegeven, maar dat lijkt ons nogal verdacht. We hadden dit deze morgen via email gevraagd, en hij heeft ons een paar uur later al geantwoord. Het nummer dat hij doorgaf zag er echter uit als 20150819xxxxxxxxxxx. Ik heb hierbij twee vragen:
- Interpreteer ik het correct dat hij dit dan pas vandaag heeft laten registreren, met andere woorden nadat we de vraag hadden gesteld?
- Is het format van dit registratienummer correct? Ik heb geen idee hoe dit er normaal gezien uit ziet.

Deze registratie is dan toch niet rechtsgeldig, of zie ik dat verkeerd?

Groeten,
Compabaq

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2015 15:54

Hoe heeft u uw opzeg gedaan? Traceerbaar?
De registratie op zich is niet ongeldig, de verhuurder riskeert alleen een boete wegens laattijdige registratie.
Als de registratie echter pas gebeurd is nadat u uw opzeg gegeven heeft, dan kan u deze beschouwen als onbestaande.

compabaq
Topic Starter

#3 , 19 aug 2015 16:06

Beste Lanox,

de opzeg is gebeurd met een aangetekend schrijven, meer dan 3 maanden voor we er effectief uit gingen.

De eerste getallen in het registratienummer lijken mij aan te duiden dat het contract pas vandaag (19/08/2015) geregistreerd is. Ik ben echter niet zeker dat dit klopt, want ik heb geen flauw idee hoe dit er normaal gezien uit ziet. Ik zou daarom graag bevestiging hebben van iemand die hier ervaring mee heeft. Als het effectief pas gebeurd is op 19/08/2015, dan is niet enkel na onze opzegdatum, dan is het zelfs nadat we er uit getrokken zijn.

Ik kon vandaag het registratiekantoor niet meer opbellen, omdat ze enkel in de voormiddag open zijn. Ik zal het morgen opnieuw proberen, maar de vorige keren hebben ze me absoluut niet voortgeholpen. Ik verwacht er dan ook niet al te veel van.

Reclame

mava105

#4 , 19 aug 2015 16:35

Zo dient een registratie stempel er ongeveer uit te zien. Je zou dat kunnen zien als ik nu eens wist hoe in dit nieuwe forums een foto te plaatsen. Kan er geen permanente link gemaakt worden om beelden te zetten?

sloeberken

#5 , 19 aug 2015 17:56

Als huurcontract geregistreerd word na de opzeg, is deze registratie ongeldig en ben je geen verbrekingsvergoeding verschuldigd.
Je kan dit navragen op het registratie kantoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

compabaq
Topic Starter

#6 , 19 aug 2015 19:37

Het probleem met registratiekantoor is dat ze niet de tijd hebben (of lees: de moeite willen doen) om al die registraties in te geven in het online systeem. Ik had in het verleden al eens geprobeerd om te vragen of ons contract geregistreerd was, maar toen konden ze mij niet verder helpen. Misschien dat het nu helpt dat ik de registratienummer heb, maar ik heb er geen goede hoop op....

artemis

#7 , 19 aug 2015 21:39

Daarom zou ik in uw geval persoonlijk langs het registratiekantoor gaan. Dan weet je de datum van registratie door de verhuurder en kan er daarover geen dubbelzinnigheid meer zijn.

mava105

#8 , 20 aug 2015 10:49

Normaliter dient de verhuurder een kopie te geven van zodra de overeenkomst in geregistreerd Is.Als hij 3 exemplaren voorlegt aan het loket van de registratie krijgt hij er gratis 2 afgestempelde terug, één voor hem, en een tweede voor de huurder. Weet niet of dat geen wettelijke verplichting is.

compabaq
Topic Starter

#9 , 20 aug 2015 19:23

Het zou natuurlijk wel interessant zijn voor ons om te weten te komen of dit een wettelijke verplichting is. Hij heeft ons dit alleszins niet bezorgd. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Het registratiekantoor heb ik deze morgen opgebeld. Zij hadden nog nooit een nummer in het formaat "20150819xxxxxxxxxxx" gezien, wat heel deze zaak alleen maar meer verdacht maakt. Op onze vraag om een echt bewijs van registratie werd de verhuurder enkel kwaad, en zei hij dat een aangetekende brief ging schrijven om de opzegvergoeding te betalen. Dit lijkt me toch niet meer dan logisch dat we hier achter vragen. Als hij het niet geregistreerd heeft, dan hoeven we niets te betalen. Als hij het wel geregistreerd heeft, dan hebben we geen probleem om een opzegvergoeding te bepalen en dat hebben we hem ook altijd gezegd.

sloeberken

#10 , 20 aug 2015 21:57

Dat staat nergens vermeld in de wetgeving, je moet niet telefoneren naar registratie kantoor, persoonlijk met u contract er naar toe gaan.
Schrijf een aangetekende brief, dat je enkel akkoord gaat als hij het bewijs levert van registratie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

berenod

#11 , 21 aug 2015 06:11

Registratie nummer van mijn huurcontract is 201312050000332xxxx, net hetzelfde formaat als bij de topic starter!
Dit terwijl het contract geregistreerd werd op 28/11/2013, volgens het voorblad van de registratie.

Ik kan mijn geregistreerd contract, met voorblad, opvragen via MyMinfin (http://www.myminfin.be/), en kijken onder "gegevens en documenten" en dan "documenten, in het vak "Onroerende voorheffing en huurcontracten".

Er staat me wel voor dat het een tijdje heeft geduurd na de registratie alvorens dit tevoorschijn kwam in MyMinFin...

Terug naar “Huren”