Belasting op Onderhoudsgeld

SamantaV
Topic Starter

Belasting op Onderhoudsgeld

#1 , 23 aug 2015 21:22

In 2013, mijn vader mij nadat ik 2 jaar alleen woonde en werkte, als ik terug zou studeren. Hij betaalde mijn studio 2 maanden (1000euro) en mijn inschrijvingsgeld + boeken. Ik kreeg vandaag een brief in de brievenbus van dienst financien, om me te melden dat ik 2160 euro niet heb aangegeven als onderhoudsgeld en bijgevolg dus een extra belasting zal moeten betalen hierop. Kan dit zomaar?? En hoeveel zou me dat kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 aug 2015 21:27

Indien je in de loop van een jaar werkt , moeten dus ook de onderhoudsgelden aangegeven worden. Die tellen voor 80 % mee. Aan 30 of 40 % kan dat al
vlug 750 € zijn aan belastingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

EDCburo

#3 , 24 aug 2015 13:58

Onderhoudsgelden voor kinderen dienen aangegeven vanaf de leeftijd van 16 j, en eerder als ze de drempelbedragen van de netto-bestaansmiddelen overschrijden.
In uw geval: u had niet alleen onderhoudsgelden ontvangen (of één van uw ouders voor u) maar u had ook beroepsinkomsten. Beiden dienen ingevuld in uw personenbelastingsaangifte.
Als u dit niet hebt gedaan dan kan de fiscus dit vaststellen, er is immers de kruispuntbank die de info automatisch doorgeeft. Bijkomend geldt het principe: wat aftrekbaar is voor A is belastbaar in hoofde van B. Kijk het aanslagbiljet na, mogelijks werd er ook een boete toegepast.
Eric De Corte, Erkend bemiddelaar - www.ericdecorte.be

Reclame

Terug naar “Andere”