verblijfsvergunning

yksi
Topic Starter

verblijfsvergunning

#1 , 19 jul 2008 12:22

Sinds enkele maanden ben ik gehuwd met een illegaal.
We zijn in België getrouwd en wonen hier ook beide.

Nu proberen we voor hem een verblijfsvergunning aan te vragen de vreemdelingendienst van het stadhuis. Maar dit zit muurvast.
Buiten de huwelijksakte vraagt men ook van mijn man een paspoort of identiteitskaart.
Hij is hier jaren geleden als azielzoeker aangekomen en heeft dus geen paspoort. We kunnen enkel een geboorte akte en nationaliteitsbewijs voorleggen, wat men niet aanvaardt op het stadhuis.

In de omzendbrief van 23/05/08 las ik volgende passage:

Wanneer de familie- of partnerschapband met een burger van de Unie bewezen is, levert de gemeente onmiddellijk een bijlage 19ter af als bewijs van de aanvraag, zonder voorafgaande woonstcontrole. In tegenstelling tot de burgers van de Unie worden zij echter niet ingeschreven in het wachtregister.
Deze bijlage 19ter maakt melding van de reden van verblijf (echtgenoot, partner,…), en de overgemaakte en eventueel nog over te maken documenten. De documenten die naargelang de reden van verblijf overgemaakt moeten worden, worden vermeld in artikel 52, § 2, van het KB.
Het gaat om de volgende documenten:
1° het bewijs van zijn identiteit overeenkomstig artikel 41, tweede lid, van de wet

Ik kan echter niet de juiste wet terugvinden waar zou beschreven staan welke documenten precies kunnen gelden als bewijs van identiteit.

Kan iemand mij vertellen welke opties er nog resten?

Het is immers onmogelijk een nieuw paspoort te verkrijgen voor mijn man. We contacteerden hiervoor reeds het consulaat, maar het is niet mogelijk dit in belgië aan te vragen.

Elk advies is dus welkom.
Alvast dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jul 2008 10:18

“Art.2.Wordt toegelaten het Rijk binnen te komen de vreemdeling die houder is :...2° hetzij van een geldig paspoort of van een daarmee gelijkgestelde reistitel, voorzien van een visum of van een visumverklaring, geldig voor België, aangebracht door een Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiger of...De Minister of zijn gemachtigde kan een vreemdeling die geen enkele van de in het voorgaande lid bepaalde documenten bezit, toestaan België binnen te komen, zulks op grond van bij koninklijk besluit* vastgestelde regelen.”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

* “Art.2.De vreemdeling, die van zijn nationale autoriteiten geen paspoort kan verkrijgen, wordt gemachtigd het Rijk binnen te komen op voorwaarde dat hij houder is van een geldig paspoort of...afgegeven door de autoriteiten van het land waar hij zijn verblijfplaats heeft, voorzien van een visum, geldig voor België,aangebracht door een Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiger of...”(8 OKTOBER 1981. - Koninklijk besluit betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

“Art.41...al.2.De familieleden van de burger van de Unie bedoeld in artikel 40bis, § 2(=onderdaan van een lidstaat van de Europese Gemeenschap),die geen burger van de Unie zijn, moeten houder zijn van de documenten die krachtens artikel 2 vereist zijn, dan wel op een andere wijze laten vaststellen of bewijzen dat ze het recht van vrij verkeer en verblijf genieten. Indien de betrokken familieleden houder zijn van een verblijfskaart, verstrekt op basis van de richtlijn 2004/38/EG van 29 april 2004, zijn zij vrijgesteld van de visumplicht.”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

Ik ga ervan uit dat uw echtgenoot geen houder is van voornoemde verblijfskaart.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Archief”