Sinds enkele maanden ben ik gehuwd met een illegaal.
We zijn in België getrouwd en wonen hier ook beide.
Nu proberen we voor hem een verblijfsvergunning aan te vragen de vreemdelingendienst van het stadhuis. Maar dit zit muurvast.
Buiten de huwelijksakte vraagt men ook van mijn man een paspoort of identiteitskaart.
Hij is hier jaren geleden als azielzoeker aangekomen en heeft dus geen paspoort. We kunnen enkel een geboorte akte en nationaliteitsbewijs voorleggen, wat men niet aanvaardt op het stadhuis.
In de omzendbrief van 23/05/08 las ik volgende passage:
Wanneer de familie- of partnerschapband met een burger van de Unie bewezen is, levert de gemeente onmiddellijk een bijlage 19ter af als bewijs van de aanvraag, zonder voorafgaande woonstcontrole. In tegenstelling tot de burgers van de Unie worden zij echter niet ingeschreven in het wachtregister.
Deze bijlage 19ter maakt melding van de reden van verblijf (echtgenoot, partner,…), en de overgemaakte en eventueel nog over te maken documenten. De documenten die naargelang de reden van verblijf overgemaakt moeten worden, worden vermeld in artikel 52, § 2, van het KB.
Het gaat om de volgende documenten:
1° het bewijs van zijn identiteit overeenkomstig artikel 41, tweede lid, van de wet
Ik kan echter niet de juiste wet terugvinden waar zou beschreven staan welke documenten precies kunnen gelden als bewijs van identiteit.
Kan iemand mij vertellen welke opties er nog resten?
Het is immers onmogelijk een nieuw paspoort te verkrijgen voor mijn man. We contacteerden hiervoor reeds het consulaat, maar het is niet mogelijk dit in belgië aan te vragen.
Elk advies is dus welkom.
Alvast dank.