Nagaan of kind werkt

GMA1966
Topic Starter

Nagaan of kind werkt

#1 , 21 aug 2015 13:46

Ik ben een gescheiden man en ik betaal onderhoudsgeld voor mijn 2 kinderen. Nu heb ik het vermoeden dat de oudste (die in Juni 2014 gestopt is met school) gaat gaan werken maar omwille van financieel winstoogmerk dit verzwijgt voor mij.

Hoe kan ik te weten komen of mijn kind al dan niet werkt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 21 aug 2015 14:01

Bij mijn weet is werken geen eis om te stoppen met onderhoudsgeld betalen, anders zou je ook kunnen zeggen dat als ze weekendwerk doen, dit ook niet nodig is.

Stoppen met je studies is wat anders.
Als je kind vorig jaar gestopt is met naar school te gaan, zou je dus al een jaar niet meer moeten betalen.

eylis

#3 , 21 aug 2015 14:22

U stuurt een AS naar het meerderjarige kind waarin u een kopij van de officiele studie-uitslagen van vorig en dit jaar opvraagt en het inschrijvingsbewijs voor schooljaar 2015-2016. Dat u aan uw alimentatieplicht kan voldoen als u eerst de bewijzen van zijn status ontvangt die deze alimentatie rechtvaadigen.
Als blijkt dat de zoon vanaf X datum reeds ingeschreven was bij de RVA (na de wachtperiode) of andere, dan is de alimentatie voor die periode zelfs terugeisbaar.

Reclame

GMA1966
Topic Starter

#4 , 21 aug 2015 14:32

Bedankt allebei voor jullie reacties, much appreciated ! Ik heb gebeld naar het kinderbijslagfonds en daar kreeg ik de melding dat ze mij die informatie niet mogen geven. Gedurende de wachttijd moet er toch nog betaald worden ? Hoe kan ik te weten komen wanneer kind ingeschreven was bij de RVA ?

eylis

#5 , 21 aug 2015 20:35

De alimentatie stopt wanneer met uitkeringsgerechtigd is. Maar de RVA mag ook niets aan derden meedelen. Daarom moet je in feite dat AS naar de zoon sturen. Daarmee laat je ook duidelijk weten: als ik je juiste status ken, betaal ik waar je recht op hebt. Met die brief heb je ook een schriftelijk bewijs dat je die vraag gesteld hebt en dat je zeker niet weigert alimentatie te betalen. Als de zoon niet reageert is het wel didelijk dat er iets rammelt. Want dat bewijs van studie is makkelijk gegeven als het zo is.

GMA1966
Topic Starter

#6 , 27 aug 2015 11:25

Kunnen advocaten opvragen of kind al dan niet werkt ?

duma

#7 , 27 aug 2015 12:04

Neen, gewoon doen wat eylis zegt: een AS naar het kind. Die moet dan met bewijzen over de brug komen van ofwel inschrijving in een studie-instelling of inschrijving VDAB/wachttijd. Blijven de bewijzen uit, dan stuurt u een tweede AS waarbij u duidelijk meldt dat u de alimentatie zal staken totdat u wél de correcte info hebt.

WP002

#8 , 01 sep 2015 11:13

Inderdaad, bewijslast omkeren. Het is uw kind dat geld van u dient te krijgen, dus hij moet naar u toe met de bewijsstukken komen dat hij of zij er nog recht op zou hebben, en zo lang u die niet heeft, niet (meer) betalen, evt. het geld wel 'parkeren' zodanig dat u het in één keer kan uitbetalen mocht uw kind toch nog met de bewijsstukken op de proppen komen.

stressgirl

#9 , 02 sep 2015 10:18

Hoi hoi,

Hier net hetzelfde, mijn vriend heeft ook een zoon die deeltijds onderwijs volgt en de moeder deelt ook niks mee.
School weigert ook maar enige info te geven (zelfs betreft schoolresultaten en oudercontacten!) omdat dit schending vd privacy zou zijn.
Erg frustrerend als de ex een geldwolf is....

Terug naar “Echtscheiding”