#1 , 28 aug 2015 14:30
Ik ben een moslimvrouw met drie dochtertjes, en gehuwd. We hebben een overbuur die niet al te blij is met onze woonst daar (alhoewel wij hier reeds langer wonen dan hem). Hij heeft een alcoholverslaving, en als hij gedronken heeft, begint hij in zijn tuin luid xenofobe dingen te roepen ("gelle moet hier buiten", "die marokkanen zijn uitschot, dieven", "laat ze de polies maar roepen, ik ga het doen zie! vanavond ga ik het doen!" ed bedreigingen).
Voor de duidelijkheid: zijn tuin ligt tegenover onze voordeur met net een eenrichtingsstraat tussen ons. Hij rookt en gooit zijn lege sigarettenpeuken over zijn hek, zo ver mogelijk de straat over tot voor onze deur (geen van ons rookt dus ik kan u verzekeren dat geen enkele van die peuken van ons zijn). Als m'n man terugkomt van zijn werk, roept de buurman in kwestie dat hij terugmoet naar zijn land. Mijn man negeert hem stoicijns. Eenmaal riep de buur naar hem: "He Ahmed!", toen heeft m'n man gewoon teruggeroepen dat zijn naam niet Ahmad maar ---- is. De buurman heeft een tuinhuisje dat achter in zijn tuin ligt (en recht tegenover ons keukenraam). Hij heeft er een Vlaamse vlag op gehangen.
Mijn kinderen zijn bang om naar de wc te gaan wanneer ze hem horen roepen wanneer hij dronken is (de WC bevindt zich naast de voordeur en de keuken).
Hij roept dat hij de politie zal roepen naar ons, wat ik niet erg vind aangezien we niets onwettigs doen. We hadden vroeger ook al een buurvrouw die bijzonder onvriendelijk was naar vreemdelingen in de straat (ons ook) maar gewoon door vriendelijk te blijven en haar elke keer glimlachend goedemorgen te zeggen is ze langzaamaan gebeterd. Zij is spijtig genoeg moeten verhuizen en heeft plaats gemaakt voor deze nieuwe buur.
Ik ben van mening dat geduld en goed gedrag alle conflicten kunnen oplossen, maar in dit geval lijkt het niet te werken. De man vergeet misschien dat mijn man vast contract heeft (en niet profiteert van de staat zoals hij luidop roept), dat wij perfect Vlaams spreken, en meer nog, dat ik hier geboren en getogen ben, ook al draag ik kledij die mijn Islamitisch geloof kenbaar maken.
Ik kan echter nergens bewijs van leveren. Ik kan niet bewijzen dat de sigarettenpeuken van hem zijn (toevallige voorbijganger die alleen ons huis uitpikt?). Ik kan niet bewijzen wat hij naar ons roept, in ons gezicht of vanuit de tuin. Ik heb eenmaal een opname gemaakt van wat hij allemaal roept, maar hij was in staat van dronkenschap. Geldt dit als bewijs tegen hem of niet? Op welke manier kan ik eisen dat hij respect toont voor buren, en dat hij het recht heeft om te denken en te geloven wat hij wilt, maar dat het bedreigend voor ons overkomt hoe hij met ons omgaat en dat dat niet acceptabel is? Stel dat er iets voorvalt, heeft mijn woord wat hij allemaal van bedreigingen geuit heeft enig gewicht? (hij had vroeger problemen met een gehandicapte Chinese buurvrouw, en toen hij dronken was heeft hij geprobeerd haar huis met geweld binnen te dringen. Gelukkig was hij dronken want hij zakte door zijn benen toen hij de deur geforceerd had)
Wat kan ik rechterlijk van stappen ondernemen?