Nieuwe ID kaart

Mariette
Topic Starter

Nieuwe ID kaart

#1 , 02 sep 2015 11:03

Mijn bejaarde moeder (83) krijgt recent een uitnodiging van de gemeente om zich aan te bieden met recente foto en 20 euro om haar ID kaart te vernieuwen.

Nu dacht ik toch dat recent iets werd veranderd zodat mensen boven de 75 geen nieuwe ID kaart meer moesten aanvragen omdat die 30 jaar geldig bleef?

het mens kan amper lopen, kan amper nog een handtekening zetten en zou zich nu persoonlijk naar het gemeentehuis moeten begeven om daar 20 euro te betalen voor een ID kaart (die dan wèl 30 jaar geldig zal zijn?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 sep 2015 11:26

Nieuwe EID kaarten zijn 10 jaar geldig.

Mariette
Topic Starter

#3 , 02 sep 2015 13:27

Nieuwe EID kaarten zijn 10 jaar geldig.
Uitzondering:
75-plussers: 30 jaar
De identiteitskaart van personen die de leeftijd van 75 jaar bereikt hebben, kan 30 jaar lang dienen vanaf de bestelling. Deze oplossing werd gekozen om bejaarden die zich soms niet meer naar de gemeente kunnen verplaatsen, niet nodeloos te storen. Aangezien de gelaatstrekken weinig veranderen, is het overigens niet nodig de identiteitskaart om de 10 jaar te veranderen. De certificaten van de identiteitskaarten van bejaarden van 75 jaar en meer moeten om de 10 jaar vervangen worden om een optimale veiligheid te waarborgen.
http://www.avcb-vsgb.be/nl/belgische-id ... ws_id=3560

--------------------------

Mijn moeder was dus 73 toen ze haar vorige ID kaart kreeg, dus nu moet ze er nog eentje betalen (desnoods met zelfde foto) die geldig blijft tot haar 113?

Reclame

roharro

#4 , 02 sep 2015 14:16

Ja en ze zullen een recentere foto vragen (die aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen). De digitale fotografie heeft de gemeentehuizen nog steeds niet bereikt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#5 , 03 sep 2015 07:25

Nochtans diende ik onlangs geen nieuwe foto in te dienen voor een bepaalde aanvraag, ze hebben daar dus wel degelijk die foto's digitaal én (vooral) mogen die ook gebruiken.

't si simpel: de kaart die NA 75 jaar gevraagd wordt, blijft 30 jaar geldig, niet een kaart die nog geldig is als iemand 75 jaar is. Een grote schande voor alle 105-jarigen! ;)

Terug naar “Administratief recht”