technisch-controleur kwam langs - gebreken

kwispel
Topic Starter

technisch-controleur kwam langs - gebreken

#1 , 02 sep 2015 18:12

Vandaag kwam een technisch controleur langs in het "appartement" waar ik woon. Had dat via de gemeente aangevraagd nadat er geen warm water meer is, geen isolatie, en zoveel meer,....

Die man was verbijsterd dat dit kon worden verhuurd en ging een zeer stevig verslag opmaken. Ik stelde nog wat vragen, maar hij zei: ik zal de huisbaas dan aansporen om daar iets aan te doen. Feit is: ik heb al die maanden correct huur betaald om in ruil een krot te krijgen. Bepaalde handelingen van de verhuurder zijn ook al niet al te wettelijk ( waarborg cash eisen). Hij sprak zelfs van huisjesmelkerij.

Stel dat dit tegen een bepaalde datum in orde is, kan ik dan op basis van dit verslag een schadevergoeding eisen voor alle maanden dat ik in dit krot heb moeten leven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2015 19:51

Er wordt u hier al enkele maanden de raad gegeven huur op te zeggen in dit pand, maar blijkbaar wil je het steeds beter weten. Kom dan niet verder klagen. En waarom steeds een andere post. Ga toch gewoon verder met uw beginpost, dan kan iedereen beter volgen.

kwispel
Topic Starter

#3 , 02 sep 2015 20:05

Ik zit met een contract, ik kan voor een bepaalde datum geen opzeg geven. En dan nog: moet je gevallen van huisjesmelkerij toestaan? Ik zit niet in een positie dat ik elders waarborg en eerste maand huur kan betalen mocht deze mijn waarborg niet terugstorten.
Ik wil maar zeggen: jouw post trekt werkelijk op niets en heeft zero juridische waarde.
Ik heb initiatief genomen tot technische controle omdat ze niet hebben gereageerd op mijn meerdere verzoeken hier iets aan te doen.

Heb je liever dat mensen hier blijven weggaan en gevallen van huisjesmelkerij blijven aanslepen? De volgende huurder zou ik er dan ook geen dienst mee doen want die zal ook vrij snel in dezelfde situatie belanden. Tuurlijk blijf ik hier niet en kijk ik zelfs nu al uit naar iets anders, maar gewoon braaf opzeggen terwijl je via "controle" een oplichter hebt kunnen ontmaskeren voor hij meer slachtoffers maakt, is toch ok hoop ik.

Reclame

Sirkii

#4 , 02 sep 2015 20:50

Jij hebt je wel laten melken ;-). Als je t onbewoonbaar verklaard krijgt ontsnap je (terecht) aan opzegvergoedingen etc maar de eigenaar krijgt (terecht meestal) de huur als bezettingsvergoeding toegewezen. De meeste gebreken had je immers kunnen zien voor je r introk.

PS. Dit is geen pleidooi om krochten op de huurmarkt te blijven tolereren maar da s een ander debat.

kwispel
Topic Starter

#5 , 02 sep 2015 20:59

Misschien waren de omstandigheden toen zo dat ik weinig andere keuze had.
Goed, de gebreken waarvoor er controleur is geweest, waren niet de gebreken die "zichtbaar" waren. Water, elektriciteit isolatie,... zijn niet-zichtbaar. Ik heb heus niet geklaagd over wat "wel" zichtbaar was.

mava105

#6 , 03 sep 2015 09:47

isolatie,... .
Is nog steeds geen wettelijke verplichting, en zal u weinig strafpunten opleveren (buiten mogelijks misschien de dakisolatie, die pas verplicht is vanaf 2020 maar nu al een par stafpunten kan opleveren)

kwispel
Topic Starter

#7 , 03 sep 2015 12:14

Brandveiligheid was totaal niet in orde

sloeberken

#8 , 03 sep 2015 13:21

Brandveiligheid was totaal niet in orde
Brandveiligheid ! en aan wat is dit te wijten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#9 , 03 sep 2015 13:35

Bij brand totaal geen ontsnappingsroute

sloeberken

#10 , 03 sep 2015 14:07

Als ik boven op mijn slaapkamer ben, en beneden is er brand heb ik ook geen ontsnappingsroute.
Denk dat u verbeelding op hol slaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox

#11 , 03 sep 2015 15:05

Als ik boven op mijn slaapkamer ben, en beneden is er brand heb ik ook geen ontsnappingsroute.
Denk dat u verbeelding op hol slaat.
Misschien eens even gaan grasduinen in de andere topics van de TS. Het lijkt me overduidelijk dat het appartement niet voldeed aan de voorschriften aangaande de brandveiligheid.

kwispel
Topic Starter

#12 , 03 sep 2015 15:27

Bedankt, Lanox. Daar was die expert ook duidelijk over. Dat ik niet geacht ben om als gewone burger dit soort wetten te kennen. De gang is te smal.

kwispel
Topic Starter

#13 , 03 sep 2015 18:06

PS als je iets verhuurt, komt men dan eerst niet kijken of je iets "mag" verhuren, of het aan de voorwaarden voldoet?

bambipower

#14 , 03 sep 2015 18:20

nee....
soms helpt gezond verstand

trouwens: de controle van de gemeente is een ADVIES, een advies dat men doorgeeft aan wonen vlaanderen.
Pas als wonen vlaanderen komen controleren is, krijg je een echt - en geldig- verslag.

geloof mij, die 'advies'controleurs van de gemeente zijn cowboys. Veel van wat zij afkeuren, kan nog goedgekeurd worden door wonen vlaanderen.

kwispel
Topic Starter

#15 , 03 sep 2015 19:05

Feit is dat huisjesmelkers sneller verhuren aan langdurig zieken, werklozen,...kortom mensen in een zwakkere positie in deze maatschappij. Meestal vragen ze geen loonfiches ed omdat ze al blij zijn dat iemand van hen wil huren. De huurder zelf ( zoals ik) zit dan in een situatie waar het dat is of de straat, maar zoals ik al zei: de gebreken die ik heb gemeld, waren niet zichtbaar bij intrede van de woonst.

Terug naar “Huren”