Goeiemorgen, dank u voor uw advies in het volgend geval:
Ik ben enige zoon uit het eerste huwelijk van mijn vader. Na de scheiding met mijn moeder, gebeurt het volgende:
1: hij koopt (alleen) een huis.
2: hij trouwt (met trouwcontract met scheiding van goederen) met een (even oude) vrouw met drie kinderen uit haar vorig huwelijk. Zij gaan leven in zijn eerder gekochte huis.
3: hij koopt even later samen met haar nog een ander huisje (buitenverblijf).
Nu mijn vader enkele weken gelden overleden is, blijkt hij het volgend testament te hebben opgesteld (enkel door hemzelf ondertekend en gedateerd) waarbij hij
A. Ingeval van zijn overlijden vóór zijn huidige echtgenote:
1. vruchtgebruik geeft over zijn eerder gekochte huis aan zijn huidige echtgenote
2. alle opbrengsten uit pensioensparen, alle roerende goederen en het buitenverblijf 'legateert' aan zijn huidige echtgenote.
B: In het geval van zijn overlijden nà zijn huidige echtgenote (hier dus niet van toepassing, maar ik vermeld het volledigheidshalve):
1. het buitenverblijf 'legateert' aan haar nakomelingen
2. alle roerende goederen voor 1 vierde 'toekent' aan zijn nakomelingen en 3/4 aan haar nakomelingen volgens de wettelijke regels.
MIJN VRAAG:
Op het eerste zicht vreesde ik dat dit zou betekenen dat ik (behalve het huis dat hij kocht vóór zijn tweede huwelijk) onterfd ben door dit testament als dit zou kunnen worden beschouwd als een beding van aanwas.... maar op basis van wat ik online vond, meen ik te begrijpen dat dit niet kan omdat:
het niet kan beschouwd worden als een beding van aanwas omdat het niet wederkerig is - het is namelijk alleen door hem ondertekend en er is geen sprake van 'gelijke kansen' .... Of zou dit toch kunnen als zou blijken dat zijn echtgenote een volledig gelijkwaardig testament heeft opgemaakt (waarbij zij alles aan hem schenkt in het geval zij eerst zou zijn overleden)?
Hartlijk dank voor uw advies!