Voila, dit is mijn punt. Zeker bij daken zijn sommige gebreken onmogelijk te zien...
@mjers: Toch moet je opletten met dit soort advies. Je hebt volgens mij wel deels gelijk... dit geval is moeilijk te beoordelen zonder alle info. Maar hier staan toch enkele zaken die niet kloppen. U zegt bijvoorbeeld, het is niet zichtbaar, dus het is verborgen. Dat klopt niet (helemaal). Het verbergen slaat op de actie van de verkoper. Die het actief "verbergt". Bedrog dus. Niet op het feit of het al of niet zichtbaar is. Proberen uw gelijk te halen helpt de TS geen stap verder.
Een gebrek dat niet zichtbaar is is daarom niet perse een verborgen gebrek. Om verborgen te zijn moet het gekend zijn, en moet het actief verborgen zijn.
Bijvoorbeeld opstijgend vocht.
Vorige eigenaar schildert de muren vlak voor verkoop zodat het niet meer zichtbaar is. Dit is een verborgen gebrek.
Vorige eigenaar plaatst een verplaatsbare kast voor de muur zodat het minder opvalt. Heel moeilijk om hier gelijk te halen voor de rechtbank. Er wordt verondersteld dat je het goed inspecteert. Staat dat zo letterlijk in de wet? Misschien niet... maar er is rechtspraak genoeg. En meestal wordt zo geredeneerd.
In dit geval moet je dus ook bewijzen dat de verkoper er van wist, en het bewust verzwegen heeft. Het is niet omdat een dakwerker ooit gezegd heeft dat het dak aan vervanging toe is, dat dit ook effectief door een rechter zal aanvaard worden als bewijs. Zelfs al zou die mens willen getuigen. Tenzij die bijvoorbeeld de opdracht zou gekregen hebben het voorlopig op te lappen.
Gezien het over lekken gaat, is het nog moeilijker. Normaal gezien als er water binnen komt moet dat ergens zichtbaar zijn. En het is dan nog eens vermeld is in de compromis/akte. Tegenpartij zou kunnen aanbrengen dat de koper dus perfect op de hoogte was dat er problemen waren met het dak, aangezien er op het moment van de aankoop een lek was.
Ik zou raad notaris opvolgen. Probeer onderling tot een overeenkomst te komen. Kans is te groot dat je voor de rechter in het stof bijt, en met nog meer kosten gaat opgezadeld zitten.