klant betaald factuur niet

dennisvdp
Topic Starter

klant betaald factuur niet

#1 , 08 sep 2015 19:09

geachte,

even een korte situatieschets:
Ik ben smartphone hersteller in bijberoep, klant in kwestie is een oude schoolgenoot waarvan ik dacht hem genoeg te kennen.
Persoon X had een gebroken scherm van zijn gsm nadat een collega deze liet vallen.
probleem:
ik heb persoon X, na afspraak via pagina van mijn zaak op facebook(en verder via onbewaarde smsen) afgesproken om zijn GSM toestel te herstellen.
Tijdens deze werken gebeurde iets waarvoor persoon X diende terug te komen. ik had alvast een kopie van de factuur meegegeven zodat hij deze aan zijn collega kon voorleggen met het bedrag, om dan bij zijn wederbezoek voor de voorzetting van de herstelling het correcte bedrag mee te brengen.

Echter na het vervangen van het scherm op dag 1, kwam persoon X niet opdagen op zijn afspraak op dag 3.

aangezien ik dacht de persoon genoeg te kennen had ik geen adres of verdere gegevens gevraagd, dus was er geen enkele manier van hem verder te bereiken via telefoon (geen respons) of via facebook(geen respons).

echter door onherstelbare schade van mijn toestel destijds, heb ik geen kopieën van de berichten die werden gestuurd ivm. de afspraken.
ik heb enkel een kopie van de factuur en de facebook gesprekken.

Dus ik heb weinig om mijn zaak te verdedigen.

deze feiten dateren al van 6/11/2014 maar door andere zaken aan het hoofd werd deze wat op de achtergrond vergeten.
Ondertussen weet ik wel al wie persoon X zijn werkgever is, en zou ik via daar zijn gegevens kunnen verzamelen.

Echter ben ik slechts 23 jaar, en heeft persoon X een drugs/gerechtelijk verleden en heb ik schrik om fysiek te worden aangevallen.

Via google ben ik op dit forum terecht gekomen, en hoop ik dat jullie mij misschien kunnen in de juiste richting duwen ivm. mijn volgende (gerechtelijke) stappen..

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 08 sep 2015 20:05

aangetekend en via normaal schrijven in gebreke stellen, maak dat elke brief naar elkaar verwijst.

dennisvdp
Topic Starter

#3 , 09 sep 2015 21:15

aangetekend en via normaal schrijven in gebreke stellen, maak dat elke brief naar elkaar verwijst.
zijn er bepaalde dingen die er ZEKER dienen in te staan?
ik heb dit voorbeeld gevonden:
Ondanks eerder aan u gestuurde aanmaningen heeft u onze vordering op u nog steeds niet voldaan. Voor een laatste keer willen wij u in de gelegenheid stellen het aan ons verschuldigde bedrag ad € [bedrag] binnen tien dagen na dagtekening van deze brief aan ons te voldoen. Als tijdige betaling uitblijft, stellen wij u reeds nu voor alsdan in gebreke. Wij zullen onze vordering op u dan aan een gerechtsdeurwaarderskantoor uit handen geven. Onze vordering zal alsdan worden verhoogd met de hieraan verbonden incassokosten. Tevens zal aanspraak gemaakt worden op vergoeding van de vertragingsrente vanaf verzuimdatum.

maar dan ook deze disclaimer:
Als een in gebreke stelling niet voldoet aan de voorgeschreven wettelijke eisen dan kan dit aanzienlijke negatieve gevolgen hebben. Als de tekst in de brief niet wettelijk correct is opgesteld dan is het mogelijk dat de overeenkomst helemaal niet is ontbonden en u aan de verplichtingen in de overeenkomst vast blijft zitten. Ook zou u een schadevergoeding kunnen mislopen. Iemand in gebreke stellen dient zorgvuldig te gebeuren.

als ik het voorbeeld invul met de nodige informatie, heb ik dan genoeg, en is deze dan ook rechtsgeldig?

mvg

Reclame

Drone

#4 , 09 sep 2015 23:47

er is bij mijn weten geen wettelijke vormvereisten voor een aangetekende ingebrekestelling.

die kan zo kort zijn als bijvoorbeeld;

--------------------------
Geachte X;

Tot op heden hebben wij nog geen betaling mogen ontvangen voor product X / dienst Y.

Gelieve het bedrag van Z euro binnen de 14 dagen te betalen op rekening nummer 1234567890.

Indien niet voldaan word aan de betaling zal ik genoodzaakt zien om via het vredegerecht het bedrag te vorderen, die kosten zijn dan geheel ten uwe laste.

Tevens wens ik u te wijzen op de talrijke contacten tussen ons via facebook en sms en het feit dat u tot op heden het bedrag van Xeuro tot op heden niet betwist heeft.

mvg,

A.

--------------------------

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2015 23:50

En verzenden via aangetekende zending met antwoordkaart en via gewone brief ..in beide naar elkaar verwijzen.

Terug naar “Handelspraktijken”