Bod genegeerd

freaksken
Topic Starter

Bod genegeerd

#1 , 12 sep 2015 19:58

Hallo !

Enkele weken geleden heb ik een bod gedaan op een huis. Hierbij werd een document ondertekend dat mijn bod geldig is tot 15 september. Hierbij hadden wij een mondelinge overeenkomst dat de makelaar ons zou contacteren van zodra hij wist of het bod aanvaard werd of niet, en wanneer er een hoger bod zou zijn.
Vandaag, 12 september. Komen wij te weten dat het huis gisteren verkocht is aan iemand anders.
Wij hebben nooit iets te horen gekregen van de makelaar en dus gingen wij ervan uit dat we het hoogste bod hadden. We hebben de verkopers opgespoord en die wisten ons te vertellen dat zij helemaal niet op de hoogte waren van mijn bod.

Kan dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2015 20:00

Ja, want een verkoper is niet verplicht om op uw bod in te gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2015 20:04

Ja, want een verkoper is niet verplicht om op uw bod in te gaan.
Hij wist zelfs helemaal niet dat er een bod was. Makelaar had het waarschijnlijk niet doorgegeven, omdat hij langs de andere kant zwart kon krijgen (gebeurd nog altijd hoor)

Reclame

freaksken
Topic Starter

#4 , 12 sep 2015 20:12

Zelfs al is het bod niet aanvaard. Moest de makelaar ons toch op de hoogte brengen? En de verkopers wisten absoluut niet van het bod af ..

Fortuin

#5 , 12 sep 2015 21:10

De vraag is, had je het hoogste bod? De makelaar werkt niet voor u, maar voor de eigenaar van het huis. Dit is diegene die zijn commissie zal betalen. Hij heeft geen 0 verplichtingen tegenover jou.

Indien je niet het hoogste bod had kon de makelaar steeds een afweging maken, en veronderstellen dat je mogelijk het hoogste bod niet kon counteren.

Ook niet vergeten dat de makelaar "maar" (ongeveer) 2% van de waarde krijgt. Vandaag een huis verkopen voor €250k is €5k commissie. Een huis verkopen voor €260k tegenbod verhoogt zijn commissie met €200. Zo snel mogelijk verkopen (vanuit het oogpunt van de makelaar) is dus het doel. Je neemt het risico niet die €5k te verliezen voor €200 extra.

Om je vraag te beantwoorden: Ja, dit kan. In het leven krijg je wat je onderhandelt. Je had hem mogelijk €1000 kunnen toeschuiven (na ondertekening akte, als 'extra commissie') om je bod bovenaan de stapel te leggen.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 12 sep 2015 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

freaksken
Topic Starter

#6 , 12 sep 2015 21:22

Dat is het probleem net..
We weten niet of we het hoogste bod hadden. de makkelaar had zich er mondeling toe verbonden ons op de hoogte te stellen bij elke wijziging. Hij zou ons dus contacteren wanneer er beslist was of het bod wel of niet aanvaard was. En hij zou ons contacteren wanneer er een hoger bod was.
Hij heeft ons nooit gecontacteerd... dus zelfs al was er een hoger bod (wat we niet weten) hebben wij niet de kans gekregen een nog hoger bod uit te brengen...
Ons bod kon ook niet wel/niet aanvaard worden aangezien de kopers er geen weet van hadden... die mensen wisten van ons bestaan niet af...

LeenW

#7 , 12 sep 2015 21:25

Valt uw mondelinge overeenkomst op een of andere manier te bewijzen?

Fortuin

#8 , 12 sep 2015 21:26

Was het een huis met veel gegadigden? Hoewel niet aangenaam, kan ik me wel voorstellen dat het moeilijk is om 10 mogelijke kopers 'in the loop' te houden moest ik zelf makelaar zijn. Zeker wanneer je een aantal panden probeert te verkopen (10x 5-10 panden..)

Hebben de eigenaar niets laten weten over de verkoopprijs tijdens je gesprek? Vanuit een puur economisch perspectief kan ik me wel voorstellen dat mensen met een lager bod mogelijk zelf geen follow up krijgen (niet dat ik dat goedkeur, maar dat is wel de realiteit denk ik)

freaksken
Topic Starter

#9 , 12 sep 2015 22:06

We waren in totaal met 4 aanwezigen. Genoeg mensen dus die de mondelinge toestemming hebben gehoord...

Op het moment dat ik een bod uitbracht was er 1 bod voor mij gedaan.
Over de uiteindelijke verkoopprijs wil niemand mij iets zeggen...

Turaki

#10 , 12 sep 2015 23:17

Neen, men moet u niet laten weten dat uw bod niet aanvaard is. En neen, zelfs al zou uw bod het hoogste zijn, dan nog moet men niet aan u verkopen. Dat de makelaar echter uw bod niet heeft doorgegeven is niet correct, maar nu irrelevant daar de woning ondertussen verkocht is.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 sep 2015 23:44

Nee, dit kan niet, maar dat is een zaak tussen de verkoper en zijn makelaar. Het mag voor u vreemd lijken maar u bent hierin geen partij aangezien de makelaar zijn verbintenis ten opzichte van de verkoper niet nakomt.

Terug naar “Kopen”