Rechten kleinkinderen eigendom grootouder

Wicked Weasel
Topic Starter

Rechten kleinkinderen eigendom grootouder

#1 , 16 sep 2015 10:23

Hallo iedereen,

Situatieschets: Opa is reeds gestorven, oma leeft nog maar is terminaal. Zelf heeft oma twee zonen waarvan 1 zoon overlijdt 10 jaar geleden. Deze overleden zoon heeft drie kinderen.

Sinds kort verblijft oma in een rusthuis en nu heeft ze beslist haar huis + grond te verkopen. Daar er een goede kennis van haar interesse toont in deze eigendom leeft bij de kleinkinderen de vrees dat er aan een veel te lage "vrienden"prijs zal verkocht worden.

Is er bij deze verkoop een handtekening vereist van de kleinkinderen? Of kunnen zij een openbare verkoop eisen?

De vrees leeft dat de opbrengst van de verkoop zal geschonken worden aan haar overblijvende zoon en dat uiteindelijk de kleinkinderen geen euro zullen zien. Wat zijn hun rechten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 sep 2015 13:40

Volgens de vermelde gegevens mag ik veronderstellen dat de kleinkinderen momenteel reeds voor een deel mede-eigenaar zijn van die woning. Zij moeten dan ook hun akkoord geven bij een verkoop en mee de akte ondertekenen. De notaris moet hen hun deel van de prijs uitbetalen.
Ik raad ook aan dat de kleinkinderen, die ook rechten hebben in de erfenis van grootmoeder, ergens proberen één en ander op te volgen in de rekeningen van grootmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Wicked Weasel
Topic Starter

#3 , 16 sep 2015 14:20

Bedankt Wanton voor je reactie.

De kleinkinderen zijn inderdaad voor een deel mede eigenaar van die eigendom. Echter, de grootmoeder zou de grond en woning zo willen verkopen aan die kennis, zonder tussenkomst van een notaris. Ik veronderstel dat hierbij nog steeds het akkoord nodig is van de kleinkinderen?

Reclame

wanton

#4 , 16 sep 2015 17:32

Men kan geen onroerend goed verkopen zonder tussenkomst van en notaris. Er moet een officiële akte opgemaakt worden met het akkoord van alle betrokkenen. Zo simpel is het nu ook weer niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”