aandeelhouderschap / helpen vennootschap

Wegwijs
Topic Starter

aandeelhouderschap / helpen vennootschap

#1 , 16 sep 2015 23:44

Zoals vermeld ben ik een aandeelhouder met een werkloosheidsuitkering. De zaakvoerdster is zwaar zieken geworden waardoor ik af en toe in de zaak inspring om te helpen maar dan geef ik dat ook aan op mijn stempelkaart.
Ben ik nu fout bezig en kan ik sancties verwachten?
Ik heb echt goede raad nodig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 17 sep 2015 07:01

2 vragen:
- werkt er nog personeel?
- welke familieband/relationele band heb je met de zaakvoerster?

Ter zijde: Heb je onderwerp naar een aparte topic verplaatst. Gelieve geen topics te "kapen" voor een nieuwe vraag, anders weet men niet meer op wie men nu reageert.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2015 07:18

Best toch even melden aan de RVA
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Wegwijs
Topic Starter

#4 , 17 sep 2015 07:54

Sorry ben nieuw op deze forum.
Zaakvoedster is een goede vriendin en er werke' daar 3 personeelsleden

JPV

#5 , 17 sep 2015 08:25

Als de prestaties zich beperken tot het hoogst noodzakelijke (bvb bekijken van de post en het essentiele bespreken met hen, dan zal weinig mensen er over vallen. Indien je echter effectief wérkt of zelfs het personeel commandeert, dan ben je (ongeveer) in orde voor de RVA, maar ABSOLUUT niet in orde voor de fiscus/RSZ, gezien wat je uitvoert zwartwerk is. Bovendien kan, afhankelijk van wat de prestaties zijn, nog de RSVZ op je dak krijgen, gezien je niet ingeschreven bent bij hen als zelfstandige/zaakvoerder. En dan kan de RVA terug in gang schieten, gezien je werkloosheid culumeert met zaakvoerderschap...

Als de persoon in kwestie ziek is, dan moet zij een vervanger aanstellen. Diverse sociale bureau's en bedrijven à la consultancy bureaus hebben zo'n diensten die weliswaar duur zijn, maar ze bestaan. Gezien ze bestaan is er een alternatief en heb jij als aandeelhouder geen enkel voorrecht om je te bemoeien met de dagelijkse werking van het bedrijf. De zaakvoerster moet de problemen ivm haar ziekte door vervanging oplossen OF de aandeelhouders moeten een andere zaakvoerder aanstellen.

Terug naar “Werkloosheid”