Ik neem aan dat u met 'verblijven in co-ouderschap' bedoelt dat er evenredig verdeeld verblijf is?
Co-ouderschap betekent namelijk niets meer en minder dat jullie samen het ouderlijk gezag hebben en dat is er ook als de kinderen niet evenveel bij elke ouder zijn.
U schrijft ook dat uw partner het dubbele verdient van u, maar ik vermoed dat u daarmee wel uw ex bedoelt? Anders zou het een vreemd verhaal zijn.
Dient de pa onderhoudsgeld voor de kids te betalen?
In se is er bij bilocatie géén alimentatie, tenzij de inkomens van beide ouders zeer ver uit elkaar liggen. Indien die inkomens ver uit elkaar liggen omdat een van beide bewust werkloos is, zal de alimentatie meestal ook niet toegekend worden, omdat er dan geredeneerd wordt dat die persoon werk kan zoeken en er dus voor kan zorgen dat hij of zij een hoger inkomen heeft. De reden waarom u dus een lager inkomen heeft, is dus van belang.
Ondertussen is er verhoogd kindergeld door mijn laag inkomen. Dit gaat naar de kindrekening, dus daar zie ik niets van. Heb ik recht op het deel van de verhoging?
Altijd moeilijk!
In se is dat kindergeld voor het kind, dus is het normaal dat het naar de kindrekening gaat.
Langs de andere kant, hebt u blijkbaar een lager inkomen dat ervoor zorgt dat u dat ontvangt en zou het dus ook logisch zijn om te stellen dat u dat extra kan gebruiken. Vaak wordt kindergeld toegekend aan de ouder met het lagere inkomen (meestal de mama, toch wel) bij bilocatie, om die loonkloof toch al een beetje te compenseren. En wordt dat dus niet op de kindrekening gestort. Moest dat gebeuren, zou het ook niet uitmaken dat er verhoging is. Maar bij jullie is de regeling nu zo en moet die ook gevolgd worden. Staat dat in een vonnis? EOT? Of hebben jullie gewoon een onderlinge regeling?
Dit is een van de redenen waarom ik tegen het concept van de kindrekening ben. Zorgt m.i. alleen maar voor meer spanning als de afspraken niet duidelijk of concreet genoeg zijn (en dat zijn ze bijna nooit!)
De studietoelage aan wie komt dit toe?
Aan zij die de onkosten maken voor de studies.
De studietoelage moet allereerst gebruikt worden voor kosten ivm studie te dekken. Pas daarna mogen de kosten gedeeld worden.
Dit tenzij er expliciet anders vermeld staat in het vonnis of EOT.