Appartement bijna gekocht compromissen getekend uiteen gaan

katje2560
Topic Starter

Appartement bijna gekocht compromissen getekend uiteen gaan

#1 , 19 sep 2015 20:53

Hallo mensen,

Ik ben aan het twijfelen over mijn relatie met men vriendin.

We hebben wel juist bijna een appartement gekocht

De compromis is getekend normaal gaan alle papieren voor het sociaal woning fonds een van de dagen weg.

Nu zou ik liever zelf alleen kopen.

Kan ik het nog veranderen ?

En zou het mogelijk zijn via het sociale woningfonds?

Men loon 1600
Alimentatie 334 normaal verlaging volgende maand

Geen andere schulden of kredieten
Huur nu een appartement van 685€

Als het toch niet gaat
Hoe moet je dan uiteen gaan?

Ik betaal alle notariskosten 15.000
Kost me dat geld?

En ik zou dan met men grote jeugdliefde het appartement willen kopen

Hoe regelen we dit?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 sep 2015 21:42

U heeft met beiden getekend, dus u zit met beiden gebonden. Enkel mits akkoord alle partijen (dus ook verkopers) kan dit nog gewijzigd worden. Ook nagaan of u nog een lening alleen kan krijgen.

Gaat het toch niet door (geen lening bv), dan kunnen de verkopers een schadevergoeding vragen.

helemaalonbekend

#3 , 20 sep 2015 07:44

Indien een verkoopsontbindende clausule in de verkoopsovereenkomst werd opgenomen zoals bvb onmogelijkheid tot het bekomen van een lening (maar dan wel op hoofd van jezelf en je vriendin) , heb je een kans om de overeenkomst kosteloos te laten ontbinden.
Of de rest van je verhaal dan nog kan doorgaan, is een ander paar mouwen.

Reclame

Turaki

#4 , 20 sep 2015 09:34

Indien een verkoopsontbindende clausule in de verkoopsovereenkomst werd opgenomen zoals bvb onmogelijkheid tot het bekomen van een lening (maar dan wel op hoofd van jezelf en je vriendin) , heb je een kans om de overeenkomst kosteloos te laten ontbinden.
Zal waarschijnlijk niet lukken. Beide kopers binden zich tot het kopen, en bijgevolg ook het zoeken naar een lening. Indien TS alleen geen lening kan krijgen, maar TS en zijn vriendin samen wel, kunnen ze wel een lening krijgen, en kunnen ze deze opschortende voorwaarde niet inroepen.

helemaalonbekend

#5 , 20 sep 2015 16:23

Misschien heeft de kredietverstrekkende instelling geen vertrouwen in de topicstarter + vriendin?
Het hoeven niet altijd inkomensredenen te zijn om een lening te weigeren.

Mister Wolf

#6 , 23 sep 2015 17:58

We hebben wel juist bijna een appartement gekocht

De compromis is getekend normaal gaan alle papieren voor het sociaal woning fonds een van de dagen weg.

Nu zou ik liever zelf alleen kopen.

Kan ik het nog veranderen ?
TS heeft niet "juist bijna" een appartement gekocht, maar effectief een appartement gekocht.

Er komt koop tot stand van zodra er wilsovereenstemming is tussen koper en verkoper. Zij moeten het m.a.w. eens zijn over onroerend goed dat te koop aangeboden wordt en over de prijs. Het compromis vormt een bewijs van dat akkoord. Het is dus in principe niet zo dat de koop pas tot stand komt bij het verlijden van de notariële akte of dergelijks.

Staan er bijzondere opschortende of ontbindende voorwaarden opgenomen in het compromis? Dat kan soms nog een uitweg bieden, maar waarschijnlijk niet voor de kwestie die TS aankaart.

Als zowel TS als zijn huidige vriendin een akkoord gesloten hebben met de verkoper(s) en samen ook het compromis ondertekend hebben, zijn zij beiden gebonden als kopers. TS kan eventueel wel met zijn vriendin onderhandelen of hij het geheel niet van haar kan inkopen, maar dat moet dan finacieel mogelijk zijn voor TS en zijn huidige vriendin moet daarmee akkoord gaan. Zij heeft immers even veel rechten als TS zelf op het gekochte onroerend goed.

Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

jefke007

#7 , 23 sep 2015 20:20

Als er nog geen "bodemattest " zou zijn , zou je de koop ook kunnen nietig laten verklaren

Terug naar “Kopen”