Verkaveling verkocht zonder wateraansluiting

Bisschop
Topic Starter

Verkaveling verkocht zonder wateraansluiting

#1 , 20 sep 2015 12:31

Hallo,

Wij hebben begin dit jaar een van twee loten uit een verkaveling gekocht.

De gemeente had in een attest aan verkoper bevestigd dat de voorwaarden betreffende de nutsvoorzieningen voldaan zijn en dat er dus tot verkoop mocht overgegaan worden (4.2.16$2 Vlaamse Codex Ruimtelijlke Ordening).

Die voorwaarden luidden: "de verkoper moet de kosten dragen voor noodzakelijke uitbreidingen zoals opgelegd door de nutsbedrijven".

Nu blijkt echter dat de waterleiding aan de overkant van de straat ligt. De kosten om de aansluiting te regelen zullen rond de 1500€ liggen (incl. BTW). Hierover werd met geen woord gerept in de akte, noch mondeling.

Is er een moeglijkheid dat ik de kosten ergens kan verhalen?
1) Bij de verkoper? (die lijkt mij geen juridische fout begaan te hebben, in slechtste geval heeft hij dit bewust verzwegen, wat ik niet kan aantonen)
2) Bij de gemeente?
3) Bij de watermaatschappij?

Ik ken de procedures niet, maar ik vermoed dat de gemeente van de watermaatschappij een bevestiging heeft gekregen dat "alle noodzakelijke uitbreidingen" gebeurd zijn. En dat ik dus uiteindelijk de watermaatschappij verantwoordelijk kan houden voor de kosten om dit alsnog in orde te brengen?

Zijn er jullie precedenten bekend?

Alle advies is welkom.

groeten,
Mark

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2015 12:47

De ontwikkelaar van de verkaveling moet er enkel voor zorgen dat er in iedere staat waterleiding ligt. De privatieve aansluitingen zijn voor de diverse eigenaars of die nu aan uw kant van de straat ligt of aan de overzijde.

Bisschop
Topic Starter

#3 , 20 sep 2015 12:52

Bedankt voor uw antwoord.

Dus het onderboren van de openbare weg valt onder "privatieve aansluitingen"?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 sep 2015 12:56

In dit geval wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bisschop
Topic Starter

#5 , 20 sep 2015 12:57

Ok, spijtig voor mij :)

Terug naar “Kopen”