Grond in eigen vermogen?

Nico1984
Topic Starter

Grond in eigen vermogen?

#1 , 20 sep 2015 17:50

Een kleine 3 maanden geleden is mijn grootvader gestorven. Momenteel ben ik bezig met het nalatenschapsdossier op te maken. Een groot aantal zaken heb ik al teruggevonden op dit forum, er zijn nog 2 onduidelijkheden die ik bij deze graag aan jullie zou willen voorleggen :)

1. Grond en huis

Mijn opa en oma hebben samen een lening aan gegaan voor het huis. Daaruit leid ik af dat het huis zelf in het gemeenschappelijk vermogen zit. De grond waarop het huis gebouwd is, is echter erfgrond. Mijn opa heeft deze "gekregen". Betekent dit dat de grond niet in het gemeenschappelijk vermogen zit? Ergens is dit logisch, maar langs de andere kant kan je de grond en het huis natuurlijk niet van elkaar scheiden. Of heeft mijn opa, door het aangaan van de lening met mijn oma voor het bouwen van het huis, in feite de grond in het gemeenschappelijk vermogen gebracht?

2. Waarde inboedel vs brandverzekering

In het dossier moet ik de waarde van de verzekerde inboedel aangeven. Contractueel, volgens de brandverzekering, bedraagt deze € 40.000. Nu, in de praktijk, is de inboedel max € 1.500 waard. Alles is oud & versleten. Doet VLABEL iets met die €40.000? Ik neem aan dat de € 1.500 zal in rekening gebracht worden voor het berekenen van de successierechten?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies!

Groeten,

Nico

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2015 18:29

1. Ingevolge het "Recht van natrekking" is uw grootvader de enige eigenaar van de grond + het huis.
Hij was wel een bedrag schuldig aan "de gemeenschap" ten bedrage van de bouwkosten van het huis.
Bijgevolg zit het huis + grond volledig in de erfenis maar moet er een financieel bedrag gelijk aan de bouwkosten
terugkeren naar de gemeenschap alvorens over te gaan tot de verdeling ervan.
Practisch betekent dit dat de erfgenamen (kinderen) de VOLLEDIGE blote eigendom van grond en huis erven, de LLE
verkrijgt enkel het vruchtgebruik.
2. U geeft slechts 1500 EUR aan. Er is immers een verschil tussen de huidige marktwaarde van de inboedel (meestal niet veel meer dan NUL) en het verzekerd bedrag dat is gebaseerd op de nieuwwaarde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 20 sep 2015 18:45

Normaal is het huis van grootvader alleen. Een controle hierop kan je vinden op het aanslagbiljet onroerende voorheffing. Bij de belastingplichtige ( zijn naam) zou dan moeten staan : 1/1 VE.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Nico1984
Topic Starter

#4 , 21 sep 2015 10:18

Bedankt voor de reacties...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”