Kopen dan verhuren

Elien G.
Topic Starter

Kopen dan verhuren

#1 , 21 sep 2015 21:57

Ik ben samen met iemand die een nieuwbouwwoning heeft gekocht die hij nog zelf moet afwerken.
De bedoeling is om binnen de 2 jaar daar samen met hem in te gaan wonen onder een soort van samenlevingscontract.

Omdat ikzelf nog huur en dit een beetje weggesmeten geld vind ben ik er over aan het nadenken om zelf een klein huisje te kopen en daar nog even te gaan inwonen vooraleer samen te gaan wonen in het nieuwe huis. Ook een beetje een vangnet voor moest de relatie in het slechtste geval niet werken.

Hoe lang moet ik wachten om zelf het huis te kunnen verhuren?
Sommige zeggen 3 jaar andere 5 jaar.

Wat is nu correct ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024

#2 , 21 sep 2015 23:59

Het lijkt me raar dat je na het aankopen van een huis, 3 of 5 jaar zou moeten wachten alvorens je je eigen huis mag verhuren.
Volgens mij mag je een huis direct na aankoop verhuren.
Opgelet, ik weet er zelf niets van, maar ben ook wel geinteresseerd in het antwoord op deze vraag.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2015 08:41

Er is GEEN wachtperiode om een huis na aankoop te mogen verhuren, tenzij je hebt genoten van één of andere lening met voorwaarden of andere premie.,

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 sep 2015 08:46

of te genieten van klein beschrijf

Elien G.
Topic Starter

#5 , 22 sep 2015 12:10

Bedoelt u dat als dit onder klein beschrijf valt er wel voorwaarden/wachtperiode is ?

mava105

#6 , 22 sep 2015 12:14

Bij klein beschrijf moet je er inderdaad 3 jaar zelf wonen.

Elien G.
Topic Starter

#7 , 22 sep 2015 13:17

Oei de meeste woningen die ik kan aankopen vallen dus inderdaad onder klein beschrijf.

Lanox

#8 , 22 sep 2015 13:24

Oei de meeste woningen die ik kan aankopen vallen dus inderdaad onder klein beschrijf.
De koper van de woning moet zelf (of via notaris) de aanvraag doen om in aanmerking te komen voor klein beschrijf. Voorwaarden voor de GUNST tot verminderde registratie zijn 1 kadastraal inkomen van de woning onder een bepaalde grens afhankelijk van de gezinsituatie, 2 eerste en enige woning, 3 domicilie binnen maximum drie jaren en gedurende minstens drie ononderbroken jaren.
Als niet aan deze voorwaarden voldaan is kan u altijd het pand kopen onder groot beschrijf.

Fortuin

#9 , 22 sep 2015 14:43

De boete is 1/3de van 5%, ofwel 1.66%

> De bedoeling is om binnen de 2 jaar daar samen met hem in te gaan wonen onder een soort van samenlevingscontract.

Indien je dus voor de 3j termijn samen gaat wonen, zal je extra 5% registratierechten moeten betalen + 1.66% boete. Op een huis van €200.000 is dat €3.300 boete. Dat is op zich niet weinig geld, maar je kan je wel de vraag stellen of je voor zo'n bedrag het klein beschrijf moet laten liggen en meteen voor groot beschrijf moet gaan? Er kan op 2-3j nog veel gebeuren....

Persoonlijk zou ik gewoon voor klein beschrijf gaan en als ik binnen de 3j verhuis de boete betalen. Voor hetzelfde geld lopen de verbouwingen uit en duurt het nog 3j voor je samen gaat wonen in die woning. En dan sta je daar mooi met je groot beschrijf.

Elien G.
Topic Starter

#10 , 22 sep 2015 19:05

Ik denk dat het inderdaad beter is om op dat klein beschrijf te blijven.
De verbouwingen zijn nog niet echt rond en wie weet vind ik snel een eigen huisje.
Desnoods verhuur ik het nog niet meteen.

Terug naar “Kopen”