Zorgverlof

katjaken
Topic Starter

Zorgverlof

#1 , 16 sep 2015 07:45

hallo,
Vorige week is mijn kleinkindje geboren met een ernstige darmafwijking. Ze zal in de toekomst moeten geopereerd worden maar in tussentijd heeft ze verzorging nodig van de ouders. Mijn vraag is volgende, mijn dochter en ik werken beide in dezelfde firma met allebei een voltijds contract. Zij zou na haar zwangerschapsrust zorgverlof willen aanvragen verminderd met 1/5 om voor haar kindje te zorgen. Kan ik als grootouder ook zorgverlof aanvragen verminderd met 1/5 want dan kunnen we allebei al 1 dag per week de zorg dragen voor haar ? Kan haar andere oma op haar werk eveneens zorgverlof aanvragen voor hetzelfde kleinkind? Bedoeling is dat er elke dag 1 iemand bij onze kleindochter is om de nodige zorgen te kunnen toedienend? Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 sep 2015 15:05

Natuurlijk kan dat.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2015 15:52

Verlof om medische bijstand kan opgenomen worden om te zorgen voor een ernstig ziek gezinslid tot de tweede graad. Uw kleinkind is voor u een gezinslid van de tweede graad, dus u kan daar inderdaad verlof om medische bijstand voor opnemen (idem voor de andere grootmoeder). Mooi om te zien dat jullie beiden zo willen inspringen.

Nog bijkomende tips (ik spreek jammer genoeg uit ervaring wat betreft ernstig zieke kindjes): indien het kindje op een hospitalisatieverzekering ingeschreven is (via het werk van mama of papa) vergeet dan niet een dossier ernstige ziekte te laten openen indien mogelijk: in dat geval worden zo goed als alle medische kosten terugbetaald die met de aandoening te maken hebben. Idem bij de mutualiteit: zeker langsgaan om te bekijken wat zij extra kunnen doen. Daarnaast kan ook nog bekeken worden of het kindje in aanmerking komt voor verhoogd kindergeld. In ons geval zorgde deze zaken er toch voor dat we ons financieel al nergens zorgen over moesten maken, en we ons konden concentreren op wat echt belangrijk is: de gezondheid van ons zoontje.

Veel beterschap gewenst voor de kleine spruit, alvast!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

jefke007

#4 , 22 sep 2015 18:59

Toch wel opletten : tot en met de EERSTE graad verwantschap moet men NIET inwonend zijn

Vanaf de tweede graad betwijfel ik het

jefke007

#5 , 23 sep 2015 19:03

mi moet men wel degelijk SAMENWONEN bijgevolg kan het mi NIET
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=555

jefke007

#6 , 23 sep 2015 19:04

Natuurlijk kan dat.

ben er niet zo zeker van, men moet SAMENWONEN

VBA

#7 , 24 sep 2015 08:16

Uit jouw link:
"In de privé-sector heeft elke werknemer het recht om de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst volledig te schorsen of om zijn arbeidsprestaties te verminderen met de bedoeling een zwaar ziek gezins- of familielid bij te staan of te verzorgen"
En dan een beetje verderop de definitie van zowel gezinslid als familielid:
"Met een gezinslid wordt bedoeld, elke persoon die met de werknemer samenwoont. Onder een familielid wordt verstaan een bloed- of aanverwant tot de tweede graad."

Samenwonen met een familielid lijkt dus geen vereiste te zijn.

duma

#8 , 24 sep 2015 09:28

uit jouw link:
Met een gezinslid wordt bedoeld, elke persoon die met de werknemer samenwoont. Onder een familielid wordt verstaan een bloed- of aanverwant tot de tweede graad.

Het kan dus wél.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 sep 2015 11:13

Zo is het: het samenwonen slaat op gezinsleden: bijvoorbeeld om de situatie van nieuw-samengestelde gezinnen op te vangen (kinderen hebben niet noodzakelijk een verwantschap met de de "nieuwe ouder").

Bij familie hoeft dit samenwonen niet. Iemand kan perfect zorgverlof opnemen om voor een zieke ouder te zorgen die nog in de eigen woning woont...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”