Mag ik foto's trekken van appartement nu weigeren of niet?

Marie-José
Topic Starter

Mag ik foto's trekken van appartement nu weigeren of niet?

#1 , 22 sep 2015 15:03

Hallo allemaal,

Heb hier heel het forum al onderzocht maar vind nergens een duidelijk antwoord.
Ik huur een appartement sinds juni 2014 met 3-6-9 contract. Een 9-tal manden later zet
de eigenaar het te koop dus sinds maart 2015, ondertussen nog niet verkocht.

Nu schakelt hij een immo-makelaar in, deze wil foto's komen trekken.

Mag ik dit nu weigeren of niet, op het ene onderwerp binnen dit forum zegt men van niet, op het andere dan weer wel
dus ben niet zeker wat nu mag en niet mag. Ik woon hier zo graag dat ik het jammer vind hier te moeten vertrekken
dus ik weet dat foto's de verkoop zouden vergemakkelijken, vandaar dus.... Heb hier ook een hele resem aan kosten gedaan
om na 9 maanden te moeten horen dat hij het verkoopt, wat mij ook tegen het hoofd geslagen heeft. Maar soit, het is nu zo,
heb me er ondertussen bij neergelegd. Enkel wil ik nog weten of ik de foto's mag weigeren...

Is hier iemand die er een duidelijk antwoord op kan geven?

Alvast thx allen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 sep 2015 15:07

Neen, u kan dat niet weigeren, maar u mag wel alles uit beeld halen dat persoonlijk of waardevol is.

En het is niet omdat het verkocht wordt, dat u er uit moet. De nieuw eigenaar neemt het volledige contract gewoon over en zal evenzeer de opzegmodaliteiten moeten respecteren.

Meeboo

#3 , 22 sep 2015 15:10

Het is niet omdat de eigenaar zijn pand wil verkopen dat u moet vertrekken.

Nieuwe eigenaar neemt bestaande huurcontract gewoon mee over.

Als deze uiteindelijk zelf de woning wil betrekken zal de nieuwe eigenaar uw opzeg moeten geven (6 maanden)

Reclame

artemis

#4 , 22 sep 2015 15:17

Als deze uiteindelijk zelf de woning wil betrekken zal de nieuwe eigenaar uw opzeg moeten geven (6 maanden)
Indien het contract geregistreerd is dus want anders moet de nieuwe eigenaar maar 3 maanden geven.
Even checken dus, en indien niet geregistreerd kan u het altijd zelf laten registreren.
Met veel geluk wordt het verkocht aan een investeerder en mag u blijven. Ook dan is registratie in uw voordeel.

Marie-José
Topic Starter

#5 , 22 sep 2015 15:24

Ja hoor, is geregistreerd... dus 9 maanden heb ik sowieso maar blijf het jammer vinden. Zoveel kans dat het een andere eigenaar wordt die het wil blijven verhuren is er niet denk ik...

Marie-José
Topic Starter

#6 , 22 sep 2015 15:31

Mss toch een belangrijk detail: de eigenaar heeft destijds hier foto's getrokken, natuurlijk slecht waardoor er geen kandidaat kopers op afkwamen.
Nu wil zijn broer (eigenaar van het immo-kantoor) dus nieuwe komen trekken en die kunnen er wat van maken. Dus kan ik gewoon zeggen dat hij de vorige foto's maar aan zijn broer moet vragen of moet ik terug nieuwe laten trekken...

LeenW

#7 , 22 sep 2015 15:46

Wat is het probleem juist dat u absoluut geen foto's wil laten maken?

Marie-José
Topic Starter

#8 , 22 sep 2015 16:09

omdat een immo de foto's bewerkt, deze aantrekkelijker zullen maken dan het in werkelijkheid is waardoor ik meer bezoekers in mijn appartement ga moeten laten, meer verstoord zal worden, enz.... Met de foto's die ze nu hebben zijn er op 6 maanden tijd maar 2 kandidaten komen kijken. Vandaar... hoofdzakelijk dus mijn rust en natuurlijk hoop op geen snelle verkoop :-(

LeenW

#9 , 22 sep 2015 16:36

Maar dat is geen redelijke verwachting, u mag uw huisbaas niet tegenwerken met de verkoop!

Marie-José
Topic Starter

#10 , 22 sep 2015 17:05

Nee hoor, zal ik ook niet doen, het gaat me gewoon om het wettelijke, foto's zijn er dus waarom nog eens...

artemis

#11 , 22 sep 2015 17:13

de eigenaar heeft destijds hier foto's getrokken, natuurlijk slecht waardoor er geen kandidaat kopers op afkwamen.
Nu wil zijn broer (eigenaar van het immo-kantoor) dus nieuwe komen trekken en die kunnen er wat van maken.
Maar als u dat schrijft is het toch logisch dat er nieuwe foto's moeten getrokken worden?
Hoe sneller het appartement verkocht hoe sneller je terug rust hebt en hoe sneller je waarschijnlijk uit het appartement zal moeten vertrekken. Maar het is het ene of het andere.

Marie-José
Topic Starter

#12 , 22 sep 2015 17:15

Ja, weet het wel, wil het allemaal maar rekken omdat ik hier zo graag woon... zal er mij uiteindelijk toch bij moeten neerleggen

Marie-José
Topic Starter

#13 , 22 sep 2015 17:24

Maar waarom logisch om nieuwe foto's te trekken, ze hebben er al en alles is net hetzelfde gebleven dan 5 maanden geleden ... zo kunnen ze nog dikwijls foto's komen trekken als er geen kandidaat kopers komen, dat kan de bedoeling toch niet zijn denk ik...

LeenW

#14 , 22 sep 2015 17:52

Maar u zegt toch zelf dat de eerste foto's slecht waren? Dan is het toch niet meer dan normaal dat men er nieuwe komt maken?

Kijk, ik snap wel dat het niet leuk is voor u, maar blijf eens realistisch.

Marie-José
Topic Starter

#15 , 22 sep 2015 19:16

Met slecht bedoel ik dat hij gewoon veel mooiere had kunnen trekken, ze kwamen niet goed over maar best bruikbaar. Niet dat ze mislukt waren ofzo. En natuurlijk blijf ik realistisch, wil gewoon weten wat mijn rechten zijn als huurder of heb ik deze dan niet?

Terug naar “Huren”