Isolatie werken

buyssdev
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Isolatie werken

#1 , 23 sep 2015 00:27

Hallo,
Mijn echtgenote en ik huren sinds 2003 een huis met een contract van 3-6-9 en met 3 jaarlijkse verlenging. In 2011 heeft de huisbaas dubbele ramen gestoken. In 2013 heeft hij een zonneboiler geplaatst. Nu in 2015 wil hij het dak en de spouwmuren isoleren. Tot daar geen probleem.
Maar nu eist hij van mij dat ik de oude dakisolatie bestaande uit piepschuimplaten verwijder en afvoer naar het containerpark.
In principe heb ik daar niets op tegen, maar hij eist ook dat ik mee betaal voor deze werken. Dan heb ik het gevoel dat ik werken moet uitvoeren voor hem en dat ik nog surplus moet betalen.
En daarbij vrees ik dat hij de huurprijs deftig zal opslaan.
Kan hij dit doen? Wat zijn mijn rechten en plichten daaromtrent?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 sep 2015 06:44

Volledig ten laste van verhuurder, zowel kosten als uitvoering. Op geen enkele manier moet u hier bij helpen of betalen. Mocht hij nu nog gevraagd hebben dat u zou helpen, kan u, om uw goed hart te tonen, dit doen, maar daar hij eist dat u dit doet, zou ik dit pertinent weigeren.

En prijs opslaan kan niet zomaar. Indexering mag hij jaarlijks toepassing, enige andere prijsverhoging moet hij correct vragen aan u, voor het einde van een 3-jarige periode (dus ten vroegste 2018, juiste startdatum van uw contract zou al helpen).

buyssdev
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2015 11:27

Bedankt voor de snelle respons, Turaki.

Reclame

KJ86

#4 , 23 sep 2015 21:54

Pertinent weigeren is niet aan te raden. Je kan dat best eens bespreken met de verhuurder, hem duidelijk maken dat je bereid bent om het piepschuim te verwijderen maar dat je als compensatie verwacht dat de huurprijs op hetzelfde niveau blijft.
Door dat je al sinds 2003 huurt, heb je vermoedelijk een huurprijs die niet meer marktconform is. De huurprijzen zijn de laatste 10 jaar immers fors gestegen. De huisbaas tegen de schenen schoppen, kan wel eens betekenen dat je in 2018 mag oprotten. Best eerst een kijken op immoweb wat een vergelijkbare woning kost.
Ik ben al regelmatig verweten omdat ik huurders die te lang wonen durf op te zeggen. Hetgeen in mijn ogen volkomen onzin is. Als je iemand 20 jaar laat wonen, scheelt dat honderden euro's per maand op uw inkomen. Money talks!

mjers

#5 , 24 sep 2015 09:31

Pertinent weigeren is niet aan te raden. Je kan dat best eens bespreken met de verhuurder, hem duidelijk maken dat je bereid bent om het piepschuim te verwijderen maar dat je als compensatie verwacht dat de huurprijs op hetzelfde niveau blijft.
Door dat je al sinds 2003 huurt, heb je vermoedelijk een huurprijs die niet meer marktconform is. De huurprijzen zijn de laatste 10 jaar immers fors gestegen. De huisbaas tegen de schenen schoppen, kan wel eens betekenen dat je in 2018 mag oprotten. Best eerst een kijken op immoweb wat een vergelijkbare woning kost.
Ik ben al regelmatig verweten omdat ik huurders die te lang wonen durf op te zeggen. Hetgeen in mijn ogen volkomen onzin is. Als je iemand 20 jaar laat wonen, scheelt dat honderden euro's per maand op uw inkomen. Money talks!
Wat is dat nu voor advies?
Je kan toch niet aan TS melden dat hij zich bereid moet stellen om werken aan een huurhuis uit te voeren.
Dit is niet conform de wet en dus niet de bedoeling van dit forum.

@TS volg raad van Turaki, die is correct.

Vandebos

#6 , 24 sep 2015 10:54

Het gaat trouwens om de vervanging van een reeds aanwezige isolatie, geen reden tot prijsverhoging overeenkomstig WHW.

KJ86

#7 , 24 sep 2015 16:13

@mjers
Huurder mag perfect oude isolatie verwijderen. De verhuurder mag dat vragen maar kan het niet opleggen (daarvoor dient de huurwet). De huurder geeft zelf aan in zijn bericht dat hij bereid is om de isolatie te verwijderen. Hij wil enkel niet mee betalen in de plaatsing en probeert een huurverhoging te vermijden. Door een goede relatie te onderhouden met de eigenaar, kan hij het meest gedaan krijgen. Op uw strepen staan, is niet altijd de slimste zet als huurder. Onder het mom van 'het is toch een brave huurder' en 'hij onderhoud de boel toch goed' worden er veel huizen goedkoop verhuurd.

@ Vandebos

De verhuurder heeft al een beetje meer gedaan dan enkel dakisolatie, dit in combinatie met de gedateerde huurprijs kan een fikse huurverhoging verantwoorden. Het is uiteraard altijd interessanter om gewoon op te zeggen en een hogere huurprijs te vragen aan de nieuwe huurder. Veel minder gezever!

mjers

#8 , 24 sep 2015 16:29

@mjers
Huurder mag perfect oude isolatie verwijderen. De verhuurder mag dat vragen maar kan het niet opleggen (daarvoor dient de huurwet). De huurder geeft zelf aan in zijn bericht dat hij bereid is om de isolatie te verwijderen. Hij wil enkel niet mee betalen in de plaatsing en probeert een huurverhoging te vermijden. Door een goede relatie te onderhouden met de eigenaar, kan hij het meest gedaan krijgen. Op uw strepen staan, is niet altijd de slimste zet als huurder. Onder het mom van 'het is toch een brave huurder' en 'hij onderhoud de boel toch goed' worden er veel huizen goedkoop verhuurd.

@ Vandebos

De verhuurder heeft al een beetje meer gedaan dan enkel dakisolatie, dit in combinatie met de gedateerde huurprijs kan een fikse huurverhoging verantwoorden. Het is uiteraard altijd interessanter om gewoon op te zeggen en een hogere huurprijs te vragen aan de nieuwe huurder. Veel minder gezever!
Dit is complete onzin. Het gaat er niet over wat de huurder al dan niet mag.
Geen enkele huurder met gezond verstand zal met plezier werken uitvoeren in een huis dat niet van hem is.
Ik heb geen zin in een welles nietes spel, en stop hier de discussie met u.
Ik hoop dan ook dat TS de uw gezever negeert.

TS vraagt duidelijk wat zijn rechten en plichten zijn.
Bij deze:
- U moet niet mee betalen voor de werken (Er is dus al geen sprake van een eerlijke verhuurder)
- U moet geen werken uitvoeren in het huis
- Alle kosten & werken zijn ten laste van de verhuurder
- Zoals reeds aangegeven mag de verhuurder niet zomaar de huurprijs opslaan

Terug naar “Huren”