2 weken geen warm water..

EvelM
Topic Starter

2 weken geen warm water..

#1 , 25 sep 2015 16:02

Hallo,

Wij wonen 2 jaar in een huurhuis waar al sinds de start moeilijkheden zijn met de verhuurder (blijft langskomen in de tuin, zet zijn materiaal in een stalling in de tuin,...)
Sinds vorige week vrijdag zitten we zonder water, waarvan we hem zaterdag op de hoogte hebben gebracht en maandag een AS van hebben gedaan. Zijn enige reactie die zaterdag was 'ik weet niet wat ik daaraan moet doen' en heeft nadien niet meer gereageerd op mijn telefoons. Het water is niet aangesloten op een waterleiding maar via een put omdat het afgelegen is van de straat. Woensdag heeft hij me een sms bericht gestuurd dat hij donderdag langs komt (6dagen later zonder water). En volgende week woensdag zal een firma een nieuwe put komen steken. Maar dat betekent dat wij 12 dagen zonder water hebben gezeten. Ik ben meer dan 5 maanden in verwachting. Een heel gezeul met waterbidons om ons te wassen, toilet door te spoelen, douchen en kledij wassen op verplaatsing,... We zijn naar de huurdersbond geweest toen we hem nog niet hadden gehoord en zij hebben ons aangeraden om naar een advocaat te gaan ipv het vredegerecht. Volgende week hebben we hiermee een afspraak en gaan deze laten doorgaan om ons verder te informeren.
Hebben wij recht op een vermindering van de huur? Ik wil stappen ondernemen maar niet zelf voor de kosten opdraaien.
Heeft iemand hierover meer info? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 sep 2015 17:46

En is dat water dan ook drinkbaar? waar ik aan twijfel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Weo
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 sep 2015 18:26

Inderdaad geen fijne situatie.
Ik vrees dat het niet evident zal zijn om huurvermindering te krijgen. Die zit hem eerder wanneer de werken nog niet zijn uitgevoerd:

Wet van 20 februari 1991 met betrekking tot huishuur
  • Art. 2 Staat van het gehuurde goed

[§ 1]
    Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.

(...)

In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.
Ik weet ook niet wat de huurprijs van je huis is, maar als je rekent op 12 dagen ongemak, wat is de mindering in huurwaarde dan? 25%-50% van een maand? Dus je hebt misschien kan om een paar 100 euro terug te krijgen. Daar zal een advocaat niet al te veel uren aan bezig zijn, dan nog je dagvaarding laten betekenen, hier en daar wat dossierkosten... En dan ben je nog onzeker van de uitkomst.

Ik zou het in de eerste plaats minnelijk proberen regelen. Schrijf een aangetekende brief met het voorstel om omwille van de grote ongemakken de maand oktober de helft minder huur te betalen en de vraag of hij zich hier schriftelijk mee akkoord kan verklaren. Je weet nooit dat het werkt...

Reclame

KJ86

#4 , 25 sep 2015 18:55

Vermindering voor het water kan je vergeten, de verhuurder heeft dat binnen een redelijke termijn opgelost. Je moet ook een beetje redelijk blijven.

Je kan wel huurvermindering vragen voor het gebruik van de stalling. Als het huurcontract stipuleert dat die stalling aan u verhuurd is, spreekt het voor zich dat u het volle genot van deze stalling krijgt.

sloeberken

#5 , 25 sep 2015 20:24

Putwater geeft geen garantie op drinkbaar water.
Is het putwater in je huurwoning niet geschikt voor menselijke consumptie, dan is de verhuurder verplicht om voor drinkbaar
water te zorgen. Anne Smis:
‘Dankzij het Vlaamse drinkwaterbesluit betreffende water bestemd voor menselijke consumptie uit 2002 wordt de verhuurder beschouwd als waterleverancier als er enkel putwater is.

Gebruik dit niet zomaar als drinkwater, een nieuwe put is zeker niet direct drinkbaar.

http://www.zorg-en-gezondheid.be/putwater.aspx
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=13436
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”