Sociale zekerheid zelfstandigen en echtscheiding

rpascal
Topic Starter

Sociale zekerheid zelfstandigen en echtscheiding

#1 , 25 sep 2015 15:41

In een (v)echtscheiding worden mij de niet-tijdig-betaalde sociale lasten van mijn zelfstandige echtgenote aangerekend. Kan dit zomaar?

Concreet: in 2012 moet er gedurende vier kwartalen 4 x 2500 € sociale lasten betaald worden. Op 4/7/2012 wordt echtscheiding ingeleid bij rechtbank (na eerder EOT te hebben geprobeerd). In 2012 heeft mijn ex in het eerste kwartaal 1.000€ betaald aan sociale lasten (ipv 2500), in het tweede kwartaal idem. In het derde kwartaal niets en in het vierde kwartaal (21/12) 8817 €. Nu vordert de tegenpartij die 8817€ op voor het gemeenschappelijk vermogen...

Ik stel me de vraag of ik moet bestraft worden omdat zij niet tijdig haar sociale verplichtingen heeft voldaan (als ze 2x 2500€ had betaald was er geen probleem geweest) en of ik nog moet betalen voor de sociale lasten van haar na datum van inleiding echtscheiding.

Graag uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 sep 2015 09:30

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel (= zonder huwelijkscontract).
“Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :...- de schulden door een der echtgenoten aangegaan in het belang van het gemeenschappelijk vermogen;...- de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).

‘worden mij de niet-tijdig-betaalde sociale lasten van mijn zelfstandige echtgenote aangerekend’

Die sociale lasten behoren tot het gemeenschappelijk vermogen en kunnen ook op dit vermogen verhaald worden,onverschillig bij welke echtgenoot dit vermogen zich bevindt.

Echter:
“Art.1278. Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van de persoon van de echtgenoten gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde is getreden, en heeft ten aanzien van derden zijn gevolgen vanaf de dag van de overschrijving. Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld en, wanneer er meer dan één vordering is, tot op de dag waarop de eerste is ingesteld, ongeacht of zij werd toegewezen of niet. De familierechtbank kan, op vordering van één van de echtgenoten, indien zij dit wegens uitzonderlijke omstandigheden die eigen zijn aan de zaak, billijk acht, in het vonnis waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, beslissen dat bij de vereffening van de gemeenschap geen rekening zal worden gehouden met sommige goederen die zijn verworven of met sommige schulden die zijn aangegaan sedert het tijdstip dat de echtgenoten feitelijk gescheiden leefden.De partijen kunnen dergelijke vordering ook instellen in de loop van de vereffening van de gemeenschap.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”