Terugbetaling pensioen pdos

Croki
Topic Starter

Terugbetaling pensioen pdos

#1 , 27 sep 2015 19:14

Kan mij iemand wijzer maken?
Mijn vrouw kreeg op 19 november 2014 een brief van pdos dat ze geen recht meer had op pensioen omdat ze ook invaliditeit genoot. Wij hebben meteen laten weten dat we voor invaliditeit kozen maar zij bleven maar verder betalen tot januari 2015. Nu eisen ze terugbetaling voor het jaar 2014 3088,80 euro +250,23 euro= 3339 euro te betalen voor 05/11/2015.
Zij waren goed op de hoogte dat zij een invaliditeit uitkering genoot moeten wij dan alle nieuwe wetten kennen wij waren onwetend. Ik vind dat ze zelf in de fout zijn gegaan om verder te blijven te betalen anders weten ze alles toch zo goed hoeveel je verdiend. Wij heben dat trouwens altijd netjes ingevuld op de belastingsbrief.
Bedankt bij voorbaat Croki

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2015 19:18

Indien onterecht uitbetaald zullen jullie moeten teruggeven.
U kunt een correctie vragen bij de belastingen aangezien het nog geen drie jaar geleden is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2015 19:47

moeten wij dan alle nieuwe wetten kennen wij waren onwetend. i
Iedere Belg wordt geacht iedere dag het Belgische staatsblad te lezen. :lol:
Het geld dat je verkeerdelijk hebt ontvangen dien je natuurlijk terug te betalen. Het is niet omdat zij een vergissing begaan dat je dat geld zomaar mag houden. Al goed dat ze ook nog niet de intresten ervan terugvorderen.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 27 sep 2015 20:05

Beste,

Om u een correct antwoord te kunnen geven, dien ik van u te vernemen of uw vrouw een rustpensioen wegens ongeschiktheid dan wel een rustpensioen wegens leeftijd geniet. Kan u me derhalve dringend berichten?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Croki
Topic Starter

#5 , 27 sep 2015 21:47

Mijn vrouw genoot een rustpensioen van pdos en een invaliditeitsvergoeding van het ziekenfonds Als ik U hier mee kan helpen Meneer Rutten

Mathieu Rutten

#6 , 27 sep 2015 22:00

Beste,

Is niet echt een antwoord op mijn vraag. Vandaar dat ik het probeer uit te leggen.
Als het om een rustpensioen voor 60 jaar gaat, gaat het naar alle waarschijnlijkheid om een rustpensioen wegens ongeschiktheid. In dat geval heb ik eigenlijk goed nieuws voor u. Een rustpensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid kan immers gecumuleerd worden met een ziekte- of invaliditeitsuitkering uitbetaald door het ziekenfonds. Er is even een verbod geweest ingevolge een regeringsmaatregel, doch deze werd ingetrokken. Dus best even contact opnemen met de PDOS om dit uit te klaren.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Croki
Topic Starter

#7 , 28 sep 2015 07:57

Mijn vrouw genoot dit pensioen op haar 60 ste voor 8 jaar legerdienst ze is pas invalide geworden in 1996 na ruim 20 operaties. En welke belg leest nu alle dagen het staatsblad. Wij waren echt niet op de hoogte van deze wijziging.. Bedankt voor U antwoord Meneer RUTTEN

Croki
Topic Starter

#8 , 28 sep 2015 16:31

Mijn vrouw heeft zelf ontslag genomen bij het leger nadat ze beide borsten werden afgenomen. Zij was tijdelijk vrijwilliger bij het leger en kon niet in het beroepskader komen omdat zij haar sportproeven niet mocht doen van de geneesheer en dan toch na twee jaar het leger zou moeten verlaten. Dan heeft zij nog een winkel geopend maar na drie jaar moest ze dit ook opgeven wegens weer operaties en is ze invalide geworden. Dat wilde ik nog even laten weten. Gegroet Croki

Terug naar “Pensioenen”