Aanrijding

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

Aanrijding

#1 , 28 sep 2015 11:20

Dag allen,

Gisteren heb ik een aanrijding gehad met een fietser.

Aan een oversteekplaats voor fietsers, kwam zij van mijn linkerkant en is zonder af te remmen gewoon de straat opgereden. Op dat moment kon ik een aanrijding niet meer vermijden en zij is in mijn linkerflank gereden. Dit heeft een getuige ook verklaard aan de politie. Ze had een redelijk hoge snelheid want ze kwam vanop een lichte helling. Op het fietspad staan ook haaientanden.

Nu zei een collega mij dat zij als een zwakke weggebruiker bijna altijd in haar recht gesteld gaat worden? Weet iemand of dit effectief zo is?

Alvast bedank voor jullie bedenkingen of opmerkingen,
Workingmum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5818

#2 , 28 sep 2015 11:27

Wat uw college zei klopt niet. Als zwakke weggebruiker zal haar lichamelijke schade door uw BA-verzekering vergoed worden doch als zij in fout is zal zij uw (materiele) schade moeten betalen. Als ze een familiale heeft komt die dan tussen zoniet zal ze't uit eigen zak moeten ophoesten.

Er is toch een ongevalsformulier ingevuld ?

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2015 11:39

Kan u via streetview de plaats van het ongeval eens posten.

Reclame

lohabra
Berichten: 1039

#4 , 28 sep 2015 11:54

Dat fietsers altijd en overal voorrang zouden hebben, of dat zij bij een ongeval altijd in hun recht gesteld zouden worden .... is een wijd verbreid misverstand. Wat Sirkii daarover schrijft, klopt.



Aan een oversteekplaats, heeft een fietser geen voorrang. Het staat er weliswaar niet letterlijk in de wegcode, eerder wat omfloerst:

43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen..



Voor u, als automobilist geldt:

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers
die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.



Zij is in uw flank gereden. Op basis hiervan + op basis van de getuigenverklaring, meen ik dat u een goede kans maakt een rechter ervan te overtuigen dat zij zich nog niet op de oversteekplaats bevond toen u kwam aangereden, en zij derhalve u (als naderend voertuig met uw auto) niet in acht genomen heeft.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#5 , 28 sep 2015 12:09

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Een aanrijdingsformulier is er niet opgemaakt, want de fietster is met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. De politie is wel ter plaatste gekomen om alle verklaringen af te nemen.

Hier is de link naar de locatie op google maps.
https://www.google.be/maps/place/Brandw ... 2bc67a4375

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2015 12:20

Gezien de beperkte breedte van de weg en het feit dat u in uw linkerflank bent geraakt, zie ik niet in dat de fietsster gaat kunnen aanvoeren dat zij zich al op de oversteekplaats bevond.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 28 sep 2015 12:31

Die plek ken ik vrij goed als fietser. Lijkt er inderdaad op dat de fietser niet aan haar voorrangsplicht heeft voldaan door zich op de oversteekplaats te begeven toen u kwam aangereden. Had u haar op uw motorkap opgeschept, dan was het mogelijk een ander verhaal geweest.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2015 12:32

Er zal dus een PV door de politie zijn opgesteld.
Normaliter krijgt u van de politie een document met alle gegevens erop van beide partijen.
Kan zijn dat u dat moet ophalen op bureau of dat het wordt opgestuurd.

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#9 , 28 sep 2015 12:38

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!

Ik ben in de eerste plaats blij dat haar verwondingen leken mee te vallen, maar toch ook opgelucht om te horen dat ik niet in de fout gegaan ben.

lohabra
Berichten: 1039

#10 , 30 sep 2015 21:07

Hier is de link naar de locatie op google maps.
https://www.google.be/maps/place/Brandw ... 2bc67a4375
Hier zijn zelfs (overbodige, ma bon) omgekeerde driehoekjes te zien voor de fietsers .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 01 okt 2015 14:16

Art. : 18.2. Streep gevormd door witte driehoeken. Deze streep wordt aangebracht op de plaatsen waar de bestuurders, indien nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen. Zij wordt enkel aangebracht over de breedte van de rijbaan die deze bestuurders normaal gebruiken.
Zij wordt gevormd door driehoeken waarvan de basissen naast elkaar gelegen zijn en waarvan de top gericht is naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen.
Deze driehoeken zijn ongeveer 0,70 m hoog en hebben een basis van ongeveer 0,50 m. Tussen de zwaartelijnen vanuit voornoemde top moet er een tussenafstand zijn van ongeveer 0,70 m, en deze tussenafstand wordt parallel met de basislijn gemeten overeenkomstig plaat 4 van bijlage 4 tot dit besluit.
Die streep moet zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Commentaar:
1) Deze markeringen mogen niet aangebracht worden als er geen verkeersbord B1 is.
2) Het is belangrijk om de driehoeken met de hoekpunten te richten naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen. De vorm van de witte driehoeken moet aangepast worden aan de plaatselijke omstandigheden.

De fietser heeft geen voorrang daar er ook een bord B1 staat.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 01 okt 2015 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 okt 2015 14:26

Hier is de wegmarkeerder duidelijk in de fout.

Art. : 18.2. Streep gevormd door witte driehoeken. Deze streep wordt aangebracht op de plaatsen waar de bestuurders, indien nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen. Zij wordt enkel aangebracht over de breedte van de rijbaan die deze bestuurders normaal gebruiken.
Zij wordt gevormd door driehoeken waarvan de basissen naast elkaar gelegen zijn en waarvan de top gericht is naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen.
Deze driehoeken zijn ongeveer 0,70 m hoog en hebben een basis van ongeveer 0,50 m. Tussen de zwaartelijnen vanuit voornoemde top moet er een tussenafstand zijn van ongeveer 0,70 m, en deze tussenafstand wordt parallel met de basislijn gemeten overeenkomstig plaat 4 van bijlage 4 tot dit besluit.
Die streep moet zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Commentaar:
1) Deze markeringen mogen niet aangebracht worden als er geen verkeersbord B1 is.
2) Het is belangrijk om de driehoeken met de hoekpunten te richten naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen. De vorm van de witte driehoeken moet aangepast worden aan de plaatselijke omstandigheden.

De fietser heeft geen voorrang daar er ook een bord B1 staat.
Ik mis blijkbaar iets. Waar is de wegmarkeerder in de fout gegaan?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 01 okt 2015 14:42

Sorry dat mocht er niet bijstaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lohabra
Berichten: 1039

#14 , 01 okt 2015 21:45

Hier zijn zelfs (overbodige, ma bon) omgekeerde driehoekjes te zien voor de fietsers .....

Hebben die "haaietanden" dan een andere betekenis voor fietsers dan voor automobilisten?
Ik dacht dat deze aantoonden dat een voorrangsweg gekruist wordt.
Ik had 't niet over de wegmarkering, doch over het verkeersbordje B1 (omgekeerde driehoek).
Hier is de wegmarkeerder duidelijk in de fout.

Art. : 18.2. Streep gevormd door witte driehoeken. Deze streep wordt aangebracht op de plaatsen waar de bestuurders, indien nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen. Zij wordt enkel aangebracht over de breedte van de rijbaan die deze bestuurders normaal gebruiken.
Zij wordt gevormd door driehoeken waarvan de basissen naast elkaar gelegen zijn en waarvan de top gericht is naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen.
Deze driehoeken zijn ongeveer 0,70 m hoog en hebben een basis van ongeveer 0,50 m. Tussen de zwaartelijnen vanuit voornoemde top moet er een tussenafstand zijn van ongeveer 0,70 m, en deze tussenafstand wordt parallel met de basislijn gemeten overeenkomstig plaat 4 van bijlage 4 tot dit besluit.
Die streep moet zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Commentaar:
1) Deze markeringen mogen niet aangebracht worden als er geen verkeersbord B1 is.
2) Het is belangrijk om de driehoeken met de hoekpunten te richten naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen. De vorm van de witte driehoeken moet aangepast worden aan de plaatselijke omstandigheden.

De fietser heeft geen voorrang daar er ook een bord B1 staat.

Bekijk de foto eens goed. Er staat wel degelijk een omgekeerde driehoek (verkeersbord B1).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 01 okt 2015 21:59

Hier zijn zelfs (overbodige, ma bon) omgekeerde driehoekjes te zien voor de fietsers .....

Hebben die "haaietanden" dan een andere betekenis voor fietsers dan voor automobilisten?
Ik dacht dat deze aantoonden dat een voorrangsweg gekruist wordt.
Ik had 't niet over de wegmarkering, doch over het verkeersbordje B1 (omgekeerde driehoek).
Hier is de wegmarkeerder duidelijk in de fout.

Art. : 18.2. Streep gevormd door witte driehoeken. Deze streep wordt aangebracht op de plaatsen waar de bestuurders, indien nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen. Zij wordt enkel aangebracht over de breedte van de rijbaan die deze bestuurders normaal gebruiken.
Zij wordt gevormd door driehoeken waarvan de basissen naast elkaar gelegen zijn en waarvan de top gericht is naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen.
Deze driehoeken zijn ongeveer 0,70 m hoog en hebben een basis van ongeveer 0,50 m. Tussen de zwaartelijnen vanuit voornoemde top moet er een tussenafstand zijn van ongeveer 0,70 m, en deze tussenafstand wordt parallel met de basislijn gemeten overeenkomstig plaat 4 van bijlage 4 tot dit besluit.
Die streep moet zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Commentaar:
1) Deze markeringen mogen niet aangebracht worden als er geen verkeersbord B1 is.
2) Het is belangrijk om de driehoeken met de hoekpunten te richten naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen. De vorm van de witte driehoeken moet aangepast worden aan de plaatselijke omstandigheden.

De fietser heeft geen voorrang daar er ook een bord B1 staat.

Bekijk de foto eens goed. Er staat wel degelijk een omgekeerde driehoek (verkeersbord B1).
Mijn laatste regel zegt het toch.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”