13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes

urim
Topic Starter

13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes

#1 , 28 sep 2015 14:57

is het normaal dat een werkgever 13 uur per maand aftrekt aan rookpauzes ?
als men 6/7 werkt en de eerste 4 dagen 6 uur moet presteren, mag men dan wel zomaar een half uur aftrekken aan rookpauzes?
ik werk nu sedert 1 jaar als keukenmedewerker, heb 130 overuren staan op mijn loonfiche waar ik zeker van weet dat het er gemakkelijk 180 zijn.
Maar door het 13 uur aftrekken per maand ben ik ze allemaal kwijt.
Er is geen één dag dat wij n half uur aan roken spenderen. maar ze trekken wel 30 minuten af per dag.
kan dit wel ?
wat kunnen we daaraan doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 sep 2015 15:02

Waarop baseren ze zich om die 30 minuten te bepalen? Is dat contractueel vastgelegd? Enfin, aangezien het horeca betreft, moet ik mss beginnen met te vragen of u een contrect hebt?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2015 15:03

wat kunnen we daaraan doen ?
Niet roken !
Een keuken zou een rookvrije plaats moeten zijn, en ik begrijp je werkgever heb zelf altijd in de voeding gewerkt en nooit heb ik personeel gehad die tijdens de uren rookten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

urim
Topic Starter

#4 , 28 sep 2015 15:06

Ik heb een vast contract, 38 uur per week. 2 van mijn collega's zitten nu aan 30 minuren aleen maar door het aftrekken van die 13 uur per maand.
het is ons mondeling gezegt dat er 30 minuten per dag word afgetrokken aan roken. er staat niets in ons contract dat iets zegt over de regeling van het aftrekken van rookpauzes.

urim
Topic Starter

#5 , 28 sep 2015 15:08

ons keuken is een rookvrije plaats, wij zitten in het park. ik moet vaak vb vuilzakken persen en naar ons container brengen wat allemaal buiten gebeurd. buiten ons service. De meeste tijd dat ik rook ben ik aan het werken buiten. wat door zowel klanten als collega's kan bevestigt worden.

denlowie

#6 , 28 sep 2015 15:09

er staat niets in ons contract dat iets zegt over de regeling van het aftrekken van rookpauzes

.
Natuurlijk staat er niks in het contract over het roken, eerst moet je eens denken dat het rookverbod er gekomen is voor de bescherming van de werknemers, dan gaat men er toch niks over in een arbeidscontract schrijven zeker.

denlowie

#7 , 28 sep 2015 15:13

1.alle afgesloten drankgelegenheden en kansspelinrichtingen. Er bestaat een specifieke reglementering voor het gebruik van tabak in de horecasector, die onder de bevoegdheid valt van de Minister van Volksgezondheid (zie http://www.roken-horeca.be).

Op deze plaatsen is het bijgevolg mogelijk dat de werknemers blootgesteld worden aan tabaksrook. Het rookverbod geldt daarentegen wel voor andere plaatsen in de drankgelegenheden en kansspelinrichtingen zoals bijvoorbeeld de magazijnen, toiletten, wasserijen, opslagplaatsen, burelen, ... waar enkel de werknemers toegang hebben.

bron:http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=589

k.b.

#8 , 28 sep 2015 15:17

Als hij een half uur aftrekt voor het roken ... dan zijn er twee mogelijkheden volgens mij
- niet roken ...
- en natuurlijk ook niet werken in uw rookpauze

Dat lijken mij de twee meest voor de hand liggende oplossingen ...

k.b.

urim
Topic Starter

#9 , 28 sep 2015 15:19

er staat niets in ons contract dat iets zegt over de regeling van het aftrekken van rookpauzes

.
Natuurlijk staat er niks in het contract over het roken, eerst moet je eens denken dat het rookverbod er gekomen is voor de bescherming van de werknemers, dan gaat men er toch niks over in een arbeidscontract schrijven zeker.
Ok dus volgens u kan en mag het , 13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes.

denlowie

#10 , 28 sep 2015 15:21

Ik zeg niet dat 30 minuten niet wat overdreven is, maar roken en werken kan niet, dus mag hij die tijd van je werkuren aftrekken omdat u dan niet werkt.

urim
Topic Starter

#11 , 28 sep 2015 15:23

Als hij een half uur aftrekt voor het roken ... dan zijn er twee mogelijkheden volgens mij
- niet roken ...
- en natuurlijk ook niet werken in uw rookpauze

Dat lijken mij de twee meest voor de hand liggende oplossingen ...

k.b.
maar kan en mag het juridisch ?
en mag de werkgever bij 1 werknemer 15 minuten aftrekken en bij den andere 30 minuten aftrekken.

urim
Topic Starter

#12 , 28 sep 2015 15:23

Ik zeg niet dat 30 minuten niet wat overdreven is, maar roken en werken kan niet, dus mag hij die tijd van je werkuren aftrekken omdat u dan niet werkt.
het is zo dat ik rook tijdens het werken buiten en niet
werk tijdens het roken ....

denlowie

#13 , 28 sep 2015 15:24

Je mag op de werkvloer sowieso niet roken punt !

denlowie

#14 , 28 sep 2015 15:26

het is zo dat ik rook tijdens het werken buiten en niet
werk tijdens het roken ...

.
Jij schrijft hier toch zelf "en niet werk tijdens het roken"

Dus mag hij de uren aftrekken.

urim
Topic Starter

#15 , 28 sep 2015 15:30

we zullen ons er maar bij moeten neerleggen he

Terug naar “Andere”