Overlevingspensioen

poen
Topic Starter

Overlevingspensioen

#1 , 29 sep 2015 11:40

Mijn man is zwaar ziek en is 84 jaar ik ben 64 en gelukkig met hem,. Hij ontvangt een pensioen van 1337,99 euro per maand ik een pensioen van 257 euro per maand van de overheidsdienst? Nu is mijn vraag mocht mijn man komen te overlijden waar ik voor vrees, hoeveel pensioen zal ik dan nog ontvangen.
Kan iemand mij dit vertellen bedankt bij voorbaat Poen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 okt 2015 11:26

”Art.16.§ 1. Onder voorbehoud van de bepaling van § 2, en voor zover de aanvraag van overlevingspensioen ingediend wordt binnen de twaalf maanden na het overlijden van de echtgenoot, gaat het overlevingspensioen in...op de eerste dag van de maand volgend op die tijdens welke de echtgenoot overleden is, zo hij reeds een pensioen genoot bij zijn overlijden...Art.20.Het overlevingspensioen kan niet worden samengevoegd met een rustpensioen of met enig ander als rustpensioen geldend voordeel, tenzij ten belope van het door de Koning bepaald bedrag.”(24 oktober 1967.K.B. nr.50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers)

“Art.2.Wanneer een weduwe ten laste van de pensioenregeling voor werknemers één of meer overlevingspensioenen geniet, toegekend in toepassing van de wetgevingen betreffende het rust-en overlevingspensioen voor arbeiders,voor bedienden, voor zeevarenden onder Belgische vlag en voor mijnwerkers, van kracht vóór 1 januari 1968, worden deze als één enkel overlevingspensioen beschouwd.Art.3.Het overlevingspensioen, vastgesteld overeenkomstig artikel 2, mag gecumuleerd worden met één of meer rustpensioenen tot beloop van datgene van de cumulatieplafonds voorgeschreven door de pensioenregelingen waarin een overlevingspensioen werd toegekend, dat op het ogenblik van het ontstaan van de cumulatie het voordeligst is...”(21 DECEMBER 1979. - Koninklijk besluit tot coördinatie van de regels inzake cumulatie van prestaties betaald ten laste van de pensioenregeling voor werknemers.).

Ga voor een simulatie naar : http://www.onprvp.fgov.be/nl/futur/calc ... fault.aspx en meer in het bijzonder naar : Contacteer ons op het telefoonnummer 1765 druk vervolgens op 1 - 1 - 6050, via het "/NL/about/paginas/contact_mail.aspx" of bezoek één van onze "/NL/about/paginas/contact_postcodes.aspx".
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mathieu Rutten

#3 , 01 okt 2015 21:39

Beste,

U kan een overlevingspensioen ten laste van de privaatrechtelijke sector cumuleren met een eigen rustpensioen in eender welke sector ten belope van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Praktisch je vermenigvuldigt het bedrag rustpensioen alleenstaande van de overledene x de omgekeerde loopbaanbreuk x 1.10.

Wanneer het om een overlevingspensioen ten laste van de openbare sector gaat. Hier is de cumulatie met een eigen rustpensioen mogelijk ten belope van 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad van de overledene bij de overheid.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

poen
Topic Starter

#4 , 02 okt 2015 08:51

Bedankt Meneer Rutten,
Als ik het goed begrijp dan vervalt mijn pensioen van de overheid en kan ik dit niet cumuleren met zijn pensioen als bediende. Of heb ik het fout?

Mathieu Rutten

#5 , 03 okt 2015 23:22

Beste,

U heeft het fout voor. U behoudt uw eigen rustpensioen en dit rustpensioen wordt in geval van overlijden aangevuld met het overlevingspensioen uit hoofde van de loopbaan van uw echtgenoot ten belope van het overlevingspensioen = rustpensioen van uw man bedrag alleenstaande x omgekeerde loopbaanbreuk van uw man x 1.10. Als we het bedrag aan rustpensioen aan uw man nemen, dan meen ik dat wij er van mogen uit gaan dat het gezinspensioen aan man voordeliger is en dat uw eigen pensioen van dit rustpensioen werd afgetrokken. Om het overlevingspensioen te berekenen, moet u het brutobedrag nemen dat aan uw man wordt uitbetaald vermeerderen met uw eigen pensioen, deze som delen door 1.25 = bedrag alleenstaande. Om het cumulatiebedrag te kennen, moet u het bekomen resultaat vermenigvuldigen met de omgekeerde loopbaanbreuk = overlevingspensioen voor een volledige loopbaan en dit resultaat vermenigvuldigen met 1.10.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”