Consultancy: wonen in België, werken in België en Nederland

gebruiker012
Topic Starter

Consultancy: wonen in België, werken in België en Nederland

#1 , 28 sep 2015 13:58

Beste mensen,

Ik zal even kort mijn situatie uitleggen: ik woon in België waar ik voor 30% werkzaam ben. Nu is mij de mogelijkheid geboden om voor vijf maanden in Nederland voor 70% erbij te gaan werken (andere werkgever). Dit zou betekenen dat ik drie dagen per week in Nederland ben en de rest van de dagen weer thuis in België. De Nederlandse werkgever ziet echter een probleem met het splitsen van mijn salaris, aangezien zij belastingen zouden moeten betalen in Nederland en sociale verzekeringspremies in België. Zij zijn dat al een aantal weken aan het uitzoeken, maar een oplossing lijkt er van hun kant (nog) niet te komen.

Zij hebben mij nu gevraagd om uit te zoeken of ik niet op consultancy basis voor hen kan werken. Ik heb hier echter totaal geen verstand van. Weet iemand of dit mogelijk is en hoe ik dit zou moeten aanpakken? Moet ik me in Nederland of in België registeren als consultant? Hoe zit het dan met mijn fiscale afdracht? Zou ik dan ook de belastingen in Nederland moeten betalen en de sociale verzekeringspremies in België?

Alvast hartelijk dank voor ieder die mij hierbij verder kan helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pieter6

#2 , 28 sep 2015 21:14

Ik zou zeggen als zelfstandige in bijberoep registreren, maar daarvoor moet je minstens 50% werken bij een werkgever (behoudens een uitzondering misschien). Eventueel in hoofdberoep, maar dan spreek je best eens met een ondernemingsloket al HDP, Acerta, Unizo denk ik.

Je belastingen en sociale bijdragen betaal je dan in België, enkel factureren naar die NL klant. Ook een boekhouder nodig dus :-), dat zal je ook weer wat geld kosten.

Misschien weet iemand anders nog een andere, betere oplossing.

gebruiker012
Topic Starter

#3 , 29 sep 2015 20:33

Dag Pieter,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels is de optie van zelfstandige uit de lucht en lijkt er vanuit de werkgever in Nederland niets mogelijk. De laatste poging is nu om mijn aanstelling in België te reduceren tot 20% en de Belgische werkgever de sociale bijdragen in Nederland te laten betalen.

Mocht er nog iemand komen met een betere oplossing, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Reclame

Fortuin

#4 , 29 sep 2015 21:53

Dag Pieter,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels is de optie van zelfstandige uit de lucht en lijkt er vanuit de werkgever in Nederland niets mogelijk. De laatste poging is nu om mijn aanstelling in België te reduceren tot 20% en de Belgische werkgever de sociale bijdragen in Nederland te laten betalen.

Mocht er nog iemand komen met een betere oplossing, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Dan is het natuurlijk wel van niet willen. Normaal gezien kan je in de meeste gevallen gewoon sociale bijdragen en belastingen betalen in België op Belgische activiteiten, en sociale bijdragen en belastingen betalen in Nederland op Nederlandse activiteiten. De Nederlandse inkomsten zijn onder het dubbelbelastingverdrag in principe vrij van belasting in België.

Je BE + NL inkomsten zullen wel samengeteld worden, waardoor je BE inkomsten mogelijk in een hogere belastingschijf terecht komen. Maar bij de Nederlandse inkomsten kan je gebruik maken van de belastingvrije som, en dat compenseert. Op het gehele bedrag rekent de Belgische staat ook nog eens gemeentebelasting (opcentiemen). Fiscaal gezien is dit zeker een nuttige manier om te ontkomen aan de torenhoge Belgische belastingdruk (op arbeid).

Voor bedrijfsleiders is de optelsom nog beter. Deze kunnen meestal gewoon een zitpenning laten belasten in het land waar de vennootschap gevestigd is (bv. €10.000 per samenkomst van de raad van bestuur). Of ze daar dan 1u zijn, of 1 maand, dat maakt niet uit.

gebruiker012
Topic Starter

#5 , 30 sep 2015 20:49

Bedankt voor uw reactie. Zoals ik het heb begrepen moet je in één land sociale bijdragen afdragen. Welk land dat is, is afhankelijk van waar je woont en hoeveel procent je in je woonland werkzaam bent. Omdat ik momenteel meer dan 25% werkzaam ben in België (in loondienst) zou mijn Nederlandse werkgever (ook in loondienst) mijn sociale bijdragen moeten afdragen in België en belasting in Nederland middels een zogenaamde 'salary-split'. Voor hen onmogelijk aangezien hun fiscale systeem hier niet op ingesteld is en de kosten om het via een payroll in orde te krijgen te hoog zijn.

Ik heb de vraag nu uitstaan bij mijn Belgische werkgever en hoop hier snel meer van te horen, zodat ik niet hoef te kiezen voor het een of het andere werk.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”